Motywowanie pracowników to zadanie niełatwe. Wymaga całej gamy umiejętności, możliwych do zdobycia dzięki empatii, ale i po przeszkoleniu. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Wam stać się efektywnymi i mądrymi przedsiębiorcami.
Co nas motywuje?
Istnieją dwa rodzaje motywacji: oparta o cele, realizująca osobisty planoraz motywacja emocjonalna – kierowanie się szczęściem/komfortem. Motywacja oparta o cele i emocjonalna są istotne, ponieważ będąc w zgodzie z emocjami nie mamy konfliktu wewnętrznego, a dążenie do celu pomaga w spełnianiu ambicji. Wyznaczając cele zawodowe, pomyślcie o najważniejszych sferach Waszej pracy i zdefiniujcie sukces w tych rejonach. Zastanówcie się nad obecną sytuacją i predyspozycjami, określając potrzebne działania i czas realizacji celów. Jak motywować pracowników do realizacji zamierzeń? Podkreślcie ich wkład w budowanie firmy i zapytajcie o upragniony cel na stanowisku – konkretny, osiągalny, mierzalny i terminowy. Kontrolujcie postępy oraz nagradzajcie sukcesy. Rozwinąć własną determinację można poprzez zadeklarowanie chęci działania i kroczenie wyznaczoną ścieżką. Zasięgajcie rad oraz inspirujcie się światem i bliskimi ludźmi.
Jesteśmy niedoskonali i nasze emocje w pracy wymykają się czasem spod kontroli. Jak temu zaradzić? Nie przenoście prywatnych spraw na grunt zawodowy i pamiętajcie o aktywności fizycznej. Nie działajcie także pod wpływem gniewu, bo zaszkodzi to karierze. Oprócz sportu, rozbudzicie pozytywne emocje przerwami w pracy – medytujcie, spacerujcie, pijcie zieloną herbatę i słuchajcie muzyki. Przerwy w pracy są dla nas nagrodą, a co z karą? Co działa skuteczniej? Markiz de Sade uczył, że kara jest lepsza od nagrody. Badania to potwierdzają – np. eksperyment uzależniający bonusy nauczycieli od wyników uczniów. Pierwsza grupa wykładowców miała otrzymać premię na koniec roku, jeśli klasa zdobędzie dobre oceny, a druga czek już we wrześniu z zastrzeżeniem, iż zostanie im odebrany, gdy uczniowie wypadną poniżej oczekiwań. Uczniowie z drugiej grupy uzyskali o 7% lepsze wyniki niż ci z pierwszej. Strach przed karą napędza lepiej niż nagroda.
System prowizyjny w pracy
Wynagradzanie następuje też czasem za pomocą prowizji. Ma miejsce, kiedy podwładny otrzymuje niższą pensję zasadniczą, z możliwością podwyższenia w zależności od wyników sprzedaży. Sprawdza się, gdy pracownika cechuje przebojowość, ale nie w przypadku nieśmiałości. System nadaje się dla firm o mierzalnych efektach. Egzekwując ten model analizujcie wskaźniki usług, sprzedaży, należności, obrotów, zawartych umów/zleceń oraz mierniki efektywności, takie jak realizacja planu sprzedaży, jej ilość i wielkość.
Wielki błąd managera
Niemotywowanie pracowników niesie negatywne skutki. Skupiając się na pomyłkach podwładnych, odbierzecie im pewność siebie i przyczynicie się do spadku mobilizacji. Zniechęcamy, kiedy członek zespołu popełni błąd, a my sami poprawiamy pomyłkę oraz wyznaczając nierealistyczne deadline’y. Jeżeli nie zmienimy postępowania, zacznie dochodzić do zwolnień na żądanie.
Dobre miejsce pracy
Dowodem na to, że fajnie odejść od schematów jest zdalna firma Nozbe. Zdalność zaoszczędza czas na dojazdy, a dzięki Skypowi, czy Google Docs ma miejsce dobra komunikacja. W Nozbe funkcjonują też „Piąteczki” – piątek to planowanie działań, a merytoryka przypada na cztery dni w tygodniu. Ze schematów rezygnuje i agencja PR POiNTB, z 6-godzinnym dniem pracy, przyczyniającym się do wzrostu motywacji i jakości zadań. Wspólna misja jest w dobrym miejscu pracy kluczowa. W jej formułowaniu skupcie się na wyjątkowych obszarach firmy. Potem zakomunikujcie teamowi cel, wartości, wizję i termin realizacji.
Wzorcowe przedsiębiorstwa dbają o integrację podczas wyjazdów, które sprzyjają przyjaźniom, szkoleniom i konkursom. Istotne są też spotkania integracyjne w lokalach, czy w centrach sportowych oraz niecodzienne akcje – chociażby ta z Eengine Software House –„Świniorożec”, polegająca na odwdzięczaniu się kolegom. Przeciwieństwem integracji w firmie jest toksyczność. Jak rozpoznać toksyczne osoby? Stosują używki, przemoc, fałszują dokumenty. Sprawiają, że aż 54% pracowników chce opuścić firmę i doprowadzają do obniżenia wydajności o 30-40%! Jak się ich pozbyć? Stwórzcie dziennik negatywnych zachowań i przekażcie go kierownictwu. Forma zwolnienia ma być krótka i zwięzła.
Dobre miejsce to miejsce kreatywne – jedna, wspólna przestrzeń. W centrum staje często ekran z różnymi informacjami, wokół przestrzenne biurka, integracyjne zdjęcia i firmowe wynalazki. Aranżacja wpływa na emocje, więc meble muszą się dobrze komponować, sprzęty być funkcjonalne, barwy i oświetlenie wyciszać, a dekoracje budzić dobre skojarzenia.
Własny głos w zarządzaniu
Bywa, że lider ma problem z odnalezieniem własnego głosu. By sobie pomóc, zastosujcie następujące kroki: pomyślcie, jaki styl przywództwa Wam odpowiada, nad cechami biznesowych idoli. Przeanalizujcie zalety własnej osobowości i rozbudowujcie je, sprawdzając reakcje otoczenia. Sukces murowany!
Mierzenie pracowniczej satysfakcji
Zatrważające, ale 48% pracowników określa satysfakcję z pracy jako umiarkowaną/ znikomą. Chcąc w pełni wykorzystywać talenty, szefowie muszą kontrolować zadowolenie teamu, najlepiej za pomocą narzędzi takich jak: ankiety, rozmowy 1-1 i czytanie między wierszami. Pracownikowi brak satysfakcji, gdy często jest nieobecny, niezaangażowany, niewydajny i w złym nastroju.
Wypalenie zawodowe
Wypalenie zawodowe to widmo krążące nad pracownikiem. Cechuje się wyczerpaniem i brakiem efektywności. Powodami tego są presja, złe relacje lub mętnie wyznaczona rola w pracy. Według statystyk, 23% ankietowanych uznaje szefa za winowajcę wypalenia. Które z błędów są największe? Dawanie złego przykładu – niebranie dni wolnych, urlopów (pracownicy myślą, że oni także nie mogą odpocząć) i nagrody za pracę ponad miarę. Jak tego uniknąć? Bądźcie gotowi na rozmowę i dostarczajcie materiałów dla wykonywania działań. Przydzielajcie precyzyjne role, sprawdzajcie postępy oraz pozwólcie współdecydować. Czy pracownik może ustrzec się wypalenia? Owszem – śpiąc po 7-9 godzin na dobę, ćwicząc, relaksując się i socjalizując. W kontakcie z kimś wypalonym postawcie na empatyczną komunikację, bądź zaoferujcie tymczasowy urlop.
Work-life balance
Work-life balance jest istotny dla dobrostanu. Zakłada równą ilość codziennych rezultatów w pracy, rodzinie, życiu towarzyskim i wewnętrznym. Równowaga to istotna kwestia – jej brak prowadzi do fizyczno-emocjonalnych problemów . Postawić granicę życie/ praca możecie poprzez ustalenie priorytetów, perspektywiczne planowanie aktywności, a jeśli nie trzeba siedzieć w pracy, porozmawiajcie służbowo na Skypie. Pamiętajcie o przerwach i urlopach. Gdy nie zachowujemy równowagi jesteśmy zmęczeni, zniecierpliwieni oraz odcinamy się od bliskich. Jak leczyć taki pracocholizm? Pierwszy krok to zmiana myślenia – długa praca to nie zawsze świetna jakość. Zatroszczcie się o zdrowie i popracujcie nad związkami, nie dokańczajcie pracy w domu i medytujcie.
Coaching i mentoring
Coaching to współdziałanie z klientami w celu zmobilizowania do kreatywnego myślenia i wykorzystania potencjału. Mentoring zaś polega na treningu prowadzonym przez autorytet w danej dziedzinie z kimś na niższym szczeblu kariery. To doradztwo, a także ocena postępów. Coaching trwa od 6 miesięcy do roku i jest nastawiony na widoczne efekty, a mentoring znacznie dłużej buduje relację oraz skupia się na rozwoju. Coaching posiada złożoną strukturę, regularne spotkania, gdy po mentoring sięga się w razie potrzeby. Jest również mniej formalny. Coach wypracowuje konkretne umiejętności, natomiast mentor dzieli się doświadczeniem w branży. Coaching i mentoring są potrzebne w biznesie, ponieważ stanowią okazję do rozładowania emocji, rozwijają umiejętności oraz pozwalają nabyć nowe. Budują dyskretną interakcję, otwierają na introspekcję oraz sprzyjają analizie pracowniczych relacji. Choć można znaleźć wiele tekstów o zaletach samodzielnego coachingu i mentoringu, lepiej przeprowadzać te procesy z ekspertem – pomoże on w wyznaczeniu realnych celów i skutecznie zmobilizuje do działania, nie pozwalając osiąść na laurach. Co więcej, taki przewodnik może zainspirować historią osobistego sukcesu.
Skuteczny feedback
Feedback należy to podstawowych obowiązków managera. W jaki sposób skutecznie go przekazać? Jeśli krytykujecie, to tylko konstruktywnie – bądźcie konkretni i nie owijajcie w bawełnę. Dyskutujcie o problemach na bieżąco, inaczej się nawarstwią. Dobry feedback nigdy nie jest publiczny, a w formie 1-1 oraz zakończony słowami zachęty. Podczas procesu weźcie pod uwagę pracę danej osoby, a nie jej osobowość i skupcie się na indywidualnych efektach. Ważne jest, aby poprosić podwładnego o feedback zwrotny.
Drogi do zdobycia umiejętności managera
Dobry manager to taki który wie, jak motywować pracowników, zna ich potrzeby i dążenia – w ten sposób umie im szybko zaradzić. Opracowuje przemyślany system nagród oraz wzbudza autorytet poprzez stworzenie warunków do rozwoju, zapewnienie szkoleń i zachęcanie do integracji. Managerem można zostać dzięki podjęciu studiów na kierunku zarządzanie z odpowiednią specjalizacją lub decydując się na podyplomówkę. Elitarnym rozwiązaniem, dostępnym także w Polsce są studia MBA – owocujące szansą na utworzenie sieci kontaktów biznesowych. Istnieją też szkolenia managerskie. Prym kolejny rok z rzędu wiedzie MDDP Akademia Biznesu i firma Gamma. Prócz tego, rekomendujemy ciekawe poradniki, np. „Szef wymagający i wyrozumiały. Jak skutecznie zarządzać, nie tracąc ludzkiego oblicza” Kim’a Scotta, „Servant leadership w praktyce. Jak budować znakomite relacje i pomagać pracownikom osiągać imponujące wyniki” pod redakcją Kena Blancharda i Renee Broadwell, bądź „Psychologia szefa 3. Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy” Wojciecha Hamana i Jerzego Guta. Wśród polskich podcastów polecamy „Z warsztatu menadżera” albo „Menedżer plus podcast” , a z anglojęzycznych „Leadership and loyalty” czy „The nice guys on business podcast”.
Zawsze chodzi o pieniądze?
Zastanawiające, ale ¾ pracowników w Polsce otrzymuje od pracodawcy tylko jedno świadczenie pozapłacowe. Do popularnych benefitów należą: karta sportowa, opieka medyczna czy dofinansowania na edukację. Trendami natomiast są docenianie stażu pracy, program emerytalny czy auto na abonament. Dokładnie 35% kobiet i 32% mężczyzn narzeka na zbyt małą liczbę bonusów! 10 Jak jeszcze motywować pracowników?
Okazuje się, że nie powszechność świadczeń pozapłacowych, ale ich personalizacja jest obecnie na wagę złota. Jednym z benefitów, który można dopasować do każdego pracownika, są kursy angielskiego dla firm w Tutlo. Platforma Tutlo umożliwia naukę angielskiego on-line, na żywo i na życzenie kursanta. Oznacza to, że użytkownicy odbywają lekcje skąd chcą i kiedy chcą, bez wcześniejszego umawiania się. Wystarczy zalogować się na platformę i połączyć z jednym z 300 native speakerów z całego świata bądź wybrać polskiego lektora.
Spotkania z native speakerem mogą być wsparciem w przygotowywaniu prezentacji czy innych materiałów na potrzeby pracy. Poza tym może on ćwiczyć z pracownikiem ważne przemówienia bądź być rozgrzewką przed kluczowymi spotkaniami z kontrahentami. Pracodawcy z kolei mogą monitorować postępy i frekwencję swoich pracowników w „panelu pracodawcy”.
Korzystając z aktualnej wiedzy naukowej dotyczącej dydaktyki języków, w Tutlo wykorzystywana jest metoda immersji. Dzięki nauce z native speakerem można uczyć się tak, jak podczas pobytu za granicą – w takiej formule następuje dosłowne zanurzenie się w języku. Lekcje są indywidualne, więc cała uwaga nauczyciela skupiona jest na jednym uczniu. Dzięki temu standardowa lekcja w Tutlo trwa jedynie 20 minut, a przez taki właśnie okres skupienie utrzymuje się na najwyższym poziomie. – mówi Tomasz Jabłoński, członek zarządu i współtwórca Tutlo.
Największe wyzwanie dla działów HR przy wyborze dostawcy kursów językowych?
Łukasz Serwin – B2B Sales Manager w Tutlo, to wyzwanie definiuje jako zapewnienie elastycznej i spersonalizowanej formy nauki, a następnie zachęcenie pracowników do systematycznego udziału w lekcjach. Organizacja kursów, wybór osób uczestniczących w zajęciach i mierzenie postępów w nauce jest dużym przedsięwzięciem logistycznym. Dlatego Tutlo oferuje naukę online, w formule na żądanie oraz panel pracodawcy do monitorowania efektów w czasie rzeczywistym.
Więcej o kursach angieslkiego dla firm: https://get.tutlo.com/angielski-dla-firm
Świat stoi przed Wami otworem!
Mamy nadzieję, że nasza wspólna managerska wędrówka przyniosła Wam wsparcie i zdopingowała do dalszego poszerzania biznesowych horyzontów. Dziękujemy za udział w tej przygodzie i trzymamy za Was kciuki!
Zostaw komentarz