Co chciałbyś usłyszeć zanim założyłeś swoją pierwszą firmę

16.05.2018 AUTOR: Mateusz Warcholiński

Jeśli zakładasz właśnie swoją pierwszą firmę – Prawdopodobnie ją położysz.

To zdanie powinno być pierwszą rzeczą jaką usłyszysz od każdego komu udało się osiągnąć sukces w biznesie.

Prawda jest taka, że 9 na 10 startupów ponosi porażkę, chociaż wiedza o tym jak skutecznie prowadzić firmę jest w internecie ogólnodostępna.

Dlaczego?

Myślę, że to dlatego, że w 80-90% przypadków prowadzenia biznesu nie da się nauczyć z książek czy artykułów znalezionych w sieci. Zaczynasz rozumieć prowadzenie firmy i to jak budować udaną firmę dopiero popełniając własne błędy.

Bardzo trafnie opisuje to cytat z jednego numeru Limp Bizkit – “Cause life is a lesson, you learn it when you are through”.

brainhub

Przejdźmy do konkretów.

# Be Bold (Bądź wyraźny/wyróżnij się z tłumu)

Nie bój się żądać wysokich stawek za swoje usługi jeśli są one tego naprawdę warte (przeczytaj więcej na temat tego jak określać wartość i wyznaczać ceny). Nie bój się podnieść poprzeczki wysoko.

Dąż do uzyskania 2-3 krotnie wyższego zysku niż to uważasz za możliwe (zwłaszcza na początku). Pod koniec roku będziesz zdziwiony, uwierz mi.

# Prowadzenie firmy to maraton

Nie da się odnieść sukcesu w ciągu jednej nocy. Musisz na niego zapracować ciężką pracą przez długi okres czasu. Jeśli nie jesteś na to gotowy nawet nie próbuj zaczynać.

prowadzenie firmy to maraton

# Wykonanie > Pomysł

Dziel się swoim pomysłem z każdym kogo napotkasz żeby usłyszeć możliwie dużo opinii i uwag. Twój początkowy pomysł będzie w 90% inny niż produkt, na którym koniec końców zarobisz (przeczytaj więcej o tym dlaczego pomysły są mnożnikiem egzekucji).

# Deleguj, automatyzuj i outsourcuj

Nie stosuj micromanagementu, zaufaj pracownikom, deleguj tyle zadań ile to możliwe by mieć czas na budowę swojej firmy, a nie produktu, który sprzedajesz klientom.

Automatyzuj: każde zadanie, które powtarzasz więcej niż 3 razy w miesiącu powinno być zautomatyzowane. Nie ważne czy chodzi o wystawianie faktur, wypłacanie wynagrodzeń czy wprowadzanie do firmy nowych ludzi. Musisz stworzyć procedury i zautomatyzować tak wiele z nich jak to tylko możliwe.

Twoim celem jest móc wyjechać na urlop na dwa miesiące i nie musieć się martwić o działanie firmy 🙂 (Przeczytaj więcej o 15 narzędziach przydatnych w zautomatyzowaniu procesów w małej firmie).

Outsourcuj wszystko to co nie stanowi rdzenia twojej firmy.

# Znajdź świetnych partnerów

Pod wieloma względami startup można przyrównać do kapeli muzycznej. Tak jak dobry zespół, twoja firma też potrzebuje świetnych, zmotywowanych, pracowitych ludzi, “grających” na różnych instrumentach i posiadających różny styl bycia. Wszystko po to by stworzyć jeden niepowtarzalny styl twojego produktu.

startup

# Zwalniaj szybko

Jeśli czujesz, że któryś z pracowników nie pasuje do twojej organizacji rozstań się z nim szybko. Nie odkładaj tego na później – jeśli masz pewność, zrób to od razu. Jeśli nie zrobisz tego szybko, będziesz żałował za 2-3 miesiące. Koszt posiadania w zespole niewłaściwej osoby będzie rósł z każdym miesiącem. Dlatego….

# Zatrudniaj powoli

Czy są odpowiednio dopasowani? Czy on/ona ma umiejętności, których potrzebujesz? Jeśli nie jesteś pewien, zapytaj o referencje, wyślij zadania testowe, itp. (Przeczytaj więcej o tym jak AirBnB poświęciło 5 miesięcy na rekrutację zanim zatrudnili pierwszą osobę – Brain Chesky).

# Słuchaj i staraj się zrozumieć zamiast mówić i przekonywać

Nie ma to znaczenia czy rozmawiasz z klientem, czy z pracownikiem, mentorem, panią w kawiarni czy CEO. Słuchając uczysz się więcej o tym czego chce twój klient, dlaczego twój pracownik jest niezadowolony, albo jaki powinien być twój następny krok zdaniem bardziej doświadczonego CEO.

Bądź skromny i słuchaj.

#Wydawaj 2x mniej pieniędzy niż pozwala ci na to twój budżet

Ucz swoich pracowników traktować fundusze firmy jak własne.

Nie kupuj nowych MacBooków – kupuj używane/poleasingowe.

Nie kupuj designerskich biurek – kupuj używane.

Twoi pracownicy zrozumieją i uwierz mi będą bardziej zadowoleni gdy zamiast pracować w drogim biurze dostaną pod koniec roku dodatkową premierę.

# Sprzedawaj, sprzedawaj, sprzedawaj!

Jeśli nie wiesz jak to robić, naucz się. Każdy właściciel firmy powinien wiedzieć jak sprzedawać. Najpierw skup się na sprzedaży zamiast na budowaniu.

Oto kilka książek i blogów, które ci pomogą:

Książki:

Predictable Revenue: Turn Your Business Into a Sales Machine with the $100 Million Best Practices of Salesforce.com — Moja ulubiona. Must-read dla każdego kto buduje zespół lub procesy sprzedaży inbound/outbound.

The Ultimate Startup Guide to Outbound Sales — Najlepszy specjalista jakiego kiedykolwiek widziałem. Jestem niemal pewien, że ten facet mógłby nawet sprzedać lód eskimosom.

How to Win Friends and Influence People — Podstawy, które powinieneś znać by sprawić żeby ludzie cię lubili. 

Blogi:

$$$ http://blog.close.io/

$$$ http://blog.hubspot.com/sales

$$$ http://righthello.com/blog/

 

Do góry!

Polecane artykuły

16.07.2019

Wyróżnij się na tle konkurencji! 6 typów wiadomości w e-mail ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam