Jeśli zakładasz właśnie swoją pierwszą firmę – Prawdopodobnie ją położysz.
To zdanie powinno być pierwszą rzeczą jaką usłyszysz od każdego komu udało się osiągnąć sukces w biznesie.
Prawda jest taka, że 9 na 10 startupów ponosi porażkę, chociaż wiedza o tym jak skutecznie prowadzić firmę jest w internecie ogólnodostępna.
Dlaczego?
Myślę, że to dlatego, że w 80-90% przypadków prowadzenia biznesu nie da się nauczyć z książek czy artykułów znalezionych w sieci. Zaczynasz rozumieć prowadzenie firmy i to jak budować udaną firmę dopiero popełniając własne błędy.
Bardzo trafnie opisuje to cytat z jednego numeru Limp Bizkit – “Cause life is a lesson, you learn it when you are through”.
Przejdźmy do konkretów.
# Be Bold (Bądź wyraźny/wyróżnij się z tłumu)
Nie bój się żądać wysokich stawek za swoje usługi jeśli są one tego naprawdę warte (przeczytaj więcej na temat tego jak określać wartość i wyznaczać ceny). Nie bój się podnieść poprzeczki wysoko.
Dąż do uzyskania 2-3 krotnie wyższego zysku niż to uważasz za możliwe (zwłaszcza na początku). Pod koniec roku będziesz zdziwiony, uwierz mi.
# Prowadzenie firmy to maraton
Nie da się odnieść sukcesu w ciągu jednej nocy. Musisz na niego zapracować ciężką pracą przez długi okres czasu. Jeśli nie jesteś na to gotowy nawet nie próbuj zaczynać.
# Wykonanie > Pomysł
Dziel się swoim pomysłem z każdym kogo napotkasz żeby usłyszeć możliwie dużo opinii i uwag. Twój początkowy pomysł będzie w 90% inny niż produkt, na którym koniec końców zarobisz (przeczytaj więcej o tym dlaczego pomysły są mnożnikiem egzekucji).
# Deleguj, automatyzuj i outsourcuj
Nie stosuj micromanagementu, zaufaj pracownikom, deleguj tyle zadań ile to możliwe by mieć czas na budowę swojej firmy, a nie produktu, który sprzedajesz klientom.
Automatyzuj: każde zadanie, które powtarzasz więcej niż 3 razy w miesiącu powinno być zautomatyzowane. Nie ważne czy chodzi o wystawianie faktur, wypłacanie wynagrodzeń czy wprowadzanie do firmy nowych ludzi. Musisz stworzyć procedury i zautomatyzować tak wiele z nich jak to tylko możliwe.
Twoim celem jest móc wyjechać na urlop na dwa miesiące i nie musieć się martwić o działanie firmy 🙂 (Przeczytaj więcej o 15 narzędziach przydatnych w zautomatyzowaniu procesów w małej firmie).
Outsourcuj wszystko to co nie stanowi rdzenia twojej firmy.
# Znajdź świetnych partnerów
Pod wieloma względami startup można przyrównać do kapeli muzycznej. Tak jak dobry zespół, twoja firma też potrzebuje świetnych, zmotywowanych, pracowitych ludzi, “grających” na różnych instrumentach i posiadających różny styl bycia. Wszystko po to by stworzyć jeden niepowtarzalny styl twojego produktu.
# Zwalniaj szybko
Jeśli czujesz, że któryś z pracowników nie pasuje do twojej organizacji rozstań się z nim szybko. Nie odkładaj tego na później – jeśli masz pewność, zrób to od razu. Jeśli nie zrobisz tego szybko, będziesz żałował za 2-3 miesiące. Koszt posiadania w zespole niewłaściwej osoby będzie rósł z każdym miesiącem. Dlatego….
# Zatrudniaj powoli
Czy są odpowiednio dopasowani? Czy on/ona ma umiejętności, których potrzebujesz? Jeśli nie jesteś pewien, zapytaj o referencje, wyślij zadania testowe, itp. (Przeczytaj więcej o tym jak AirBnB poświęciło 5 miesięcy na rekrutację zanim zatrudnili pierwszą osobę – Brain Chesky).
# Słuchaj i staraj się zrozumieć zamiast mówić i przekonywać
Nie ma to znaczenia czy rozmawiasz z klientem, czy z pracownikiem, mentorem, panią w kawiarni czy CEO. Słuchając uczysz się więcej o tym czego chce twój klient, dlaczego twój pracownik jest niezadowolony, albo jaki powinien być twój następny krok zdaniem bardziej doświadczonego CEO.
Bądź skromny i słuchaj.
#Wydawaj 2x mniej pieniędzy niż pozwala ci na to twój budżet
Ucz swoich pracowników traktować fundusze firmy jak własne.
Nie kupuj nowych MacBooków – kupuj używane/poleasingowe.
Nie kupuj designerskich biurek – kupuj używane.
Twoi pracownicy zrozumieją i uwierz mi będą bardziej zadowoleni gdy zamiast pracować w drogim biurze dostaną pod koniec roku dodatkową premierę.
# Sprzedawaj, sprzedawaj, sprzedawaj!
Jeśli nie wiesz jak to robić, naucz się. Każdy właściciel firmy powinien wiedzieć jak sprzedawać. Najpierw skup się na sprzedaży zamiast na budowaniu.
Oto kilka książek i blogów, które ci pomogą:
Książki:
Predictable Revenue: Turn Your Business Into a Sales Machine with the $100 Million Best Practices of Salesforce.com — Moja ulubiona. Must-read dla każdego kto buduje zespół lub procesy sprzedaży inbound/outbound.
The Ultimate Startup Guide to Outbound Sales — Najlepszy specjalista jakiego kiedykolwiek widziałem. Jestem niemal pewien, że ten facet mógłby nawet sprzedać lód eskimosom.
How to Win Friends and Influence People — Podstawy, które powinieneś znać by sprawić żeby ludzie cię lubili.
Blogi:
$$$ https://blog.hubspot.com/sales
$$$ https://righthello.com/blog/
Zostaw komentarz