Euro 2016 na pewno zapisze się złotymi zgłoskami w historii polskiej piłki: to pierwszy raz od 30 lat, kiedy nasza reprezentacja awansowała do 1/8 finału. Sprawiło to, że nawet Ci, którzy na początku nie mieli pojęcia, o co w tym całym Euro chodzi, z rumieńcami na policzkach oglądali kolejne mecze. A w social media wrzało: mnóstwo osób stało się ekspertami od karnych, słyszało, islandzkie „huh”, znało fryzurę na Pazdana.
Nawet liczby robią wrażenie: podczas samego meczu Polska – Portugalia hashtagi #POL i #POR zostały użyte zostały 246 644 razy w ponad 171 tys. tweetów (!).
Ogółem tegoroczne mistrzostwa wygenerowały: 1.42 MILIARDA polubień, komentarzy i innych aktywności. Liczby są imponujące.
Warto również zauważyć, że fani coraz częściej szukają swoich idoli w mediach społecznościowych i to tam chcą wchodzić z nimi w interakcje. Pokazuje to nie tylko wzrost polubień czy komentarzy, ale także trendy w wyszukiwaniu:
Kapustka Instagram
Kapustka Facebook
Pazdan Facebook
Błaszczykowski Facebook
Milik Facebook
Jego Wysokość Pazdan
Zdecydowany król Internetu i chyba jeden z największych wygranych tych mistrzostw. Według danych opublikowanych 5.07.2016 przez fanpage „Łączy nas piłka” był najpopularniejszym i najczęściej wspominanym zawodnikiem Euro: jego nazwisko pojawiło się w prawie 156 000 postów (to aż o 30 000 więcej niż drugi w zestawieniu Arkadiusz Milik). Jego świetna obrona zaowocowała nie tylko szansami na wielomilionowy transfer, ale i prawdziwym wysypem memów i postów.
Przed meczem furorę robiło to wydarzenie:
Źródło: https://www.facebook.com/events/1646185812366897/
Na Facebooku i Twitterze zapanowała prawdziwa „pazdanomania” – zawodnik zanotował wzrost fanów na poziomie…918%! To najlepszy wynik spośród wszystkich piłkarzy Euro.
Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/530580399831712234/
Źródło: https://www.facebook.com/polskareprezentacjapolski/photos/a.292936060802233.61941.292388814190291/1023000784462420/?type=3
Źródło: https://www.facebook.com/Sciagapl/photos/a.309017318236.151359.269560708236/10153831307593237/?type=3&theater
Ale memy to tylko ułamek zjawisk. Wiele było również takich akcji użytkowników mediów społecznościowych:
Źródło: https://www.facebook.com/TeamPazdan-249630658751322/?fref=ts
Fani obrońcy „zdominowali” nawet profil Cristiano Ronaldo:
Źródło: https://www.facebook.com/249630658751322/photos/a.249631602084561.1073741826.249630658751322/251959851851736/?type=3&theater
Ci wspaniali Islandczycy
Drugim hitem tegorocznych Mistrzostw była zdecydowanie reprezentacja Islandii. Drużyna, która nigdy nie grała w turnieju rangi mistrzowskiej nie tylko wyszła z grupy, ale i wyeliminowała z Euro kojarzącą się z piłkarską potęgą Anglię. I to w jakim stylu!
Źródło:https://twitter.com/ESPNFC/status/747503661127970816
Sam mecz zbiegł się w czasie z tzw. Brexitiem i sprawił, że brytyjska drużyna stała się bohaterem prześmiewczych postów:
Źródło: https://onsizzle.com/i/only-england-could-manage-to-exit-europe-twice-in-one-1100234
Źródło: https://www.instagram.com/p/BHMPR0ljNYV/?taken-by=johnmallinson81
Źrółdo:https://www.instagram.com/p/BHMMiF3ArBZ/?taken-by=2tonedjs
https://twitter.com/BreatheSport/status/747532750614310912
Źródło: http://www.gol24.pl/euro-2016/g/memy-po-porazce-anglii-z-islandia-wzieli-sobie-brexit-do-serca-galeria,10345534,19299198/
Bardzo często wspominany był także niezwykły doping Islandczyków:
And here's a video of that Iceland collective celebration with the fanshttps://t.co/D9VVFEGrFo https://t.co/3HZKXL5ssM
— St_Hill (@St_Hill) June 28, 2016
Powstała nawet strona umożliwiająca stworzenie swojego okrzyku:
http://interaktiv.morgenpost.de/huh/
W social media szybko rozprzestrzeniała się ta tabelka, najprawdopodobniej mająca swoje źródło na portalu Reddit:
Źródło: http://imgur.com/gallery/x69qg
Warto również zobaczyć wzrost zainteresowania tym małym krajem w polskim Internecie. Widać to na wykresie pokazującym ilość wzmianek o Islandii (Brand24):
Islandia okazała się także najpopularniejszą kadrą – zanotowała wzrost obserwujących w social media na poziomie 171 % .
Nie tylko Orły
Po przegranej Polski, użytkownicy mediów społecznościowych nadal emocjonowali się turniejem.
Królem Internetu nadal pozostaje Cristiano Ronaldo z 115 158 250 fanów na Facebooku. Szacuje się, że aż 215 milionów polubień, komentarzy i innych aktywności związanych z Euro 2016 dotoczyło właśnie portugalskiej drużyny i jej kapitana.
Sam Cristiano, jako najczęściej wspominany zawodnik Euro 2016, bardzo często pojawiał się w memach czy postach, szczególnie po emocjonującym finale, w którym dopingował swoich kolegów z ławki rezerwowych:
Źródło: https://twitter.com/Talkinab00t/status/752226623546621952
Źródło: https://twitter.com/Ben_Stevens99/status/744576139738365952
Warto również przyjrzeć się największym przegranym i wygranym tegorocznych Mistrzostw – w kontekście ich socialmediowego wizerunku. Wśród tych pierwszych skysports.com wymienia m.in.
- Joe Harta (bramkarz drużyny Anglii) – ponad 60% wypowiedzi na jego temat to negatywy
- Chrisa Smallinga (obrońca drużyny Anglii) – 1/3 negatywnych wypowiedzi
- David Alaba (obrońca drużyny Austrii ) – Austrii nie udało się wyjść z fazy grupowej, a jej obrońca zanotował pięcioprocentowy spadek popularności,
- Arda Turan (ofensywny pomocnik drużyny Turcji) – jego słaba gra podczas Euro bardzo zawiodła Turków, w związku z czym zanotował ośmioprocentowy spadek popularności,
- Zlatan Ibrahimovic (napastnik w drużynie Szwecji) – Szwecja również nie wyszła z fazy grupowej, w dodatku porażka zbiegła się z międzynarodową emeryturą zawodnika, co dało mu siedmioprocentowy spadek.
Do tych drugich zaś zaliczają sie m.in:
- Pepe – (obrońca drużyny Portugalii) – w drużynie Portugalii popularnością przebija go tylko Ronaldo
- Laurent Koscielny (obrońca drużyny Francji) – zanotował 70 % pozytywnych wypowiedzi,
- Neil Taylor (Walia, obrońca) – dzięki bohaterskiej walce drużyny ten zawodnik zyskał 76 % pozytywnych wypowiedzi
- Renato Sanches (pomocnik grający w drużynie Portugalii) – 70% wpisów dotyczących tego młodego zawodnika było pozytywnych
- Gareth Bale (skrzydłowy drużyny Walii) – od 10 czerwca zyskał aż 3 000 000 obserwujących
A co na to marki?
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej już dawno wyszły poza murawę – teraz to wielki biznes. Wraz ze wzrostem popularności tych czy innych zawodników marki szybko dostosowały się do aktualnych trendów. Kto przodował?
Pierwszy „wysyp” postów związanych z Euro dotyczył Bartosza Kapustki. O tym młodym zawodniku przed mistrzostwami mówiło się rzadko, jednak podczas meczu Polska – Irlandia Północna jego nazwisko bardzo często padało z ust komentatorów.
Źródło:https://www.facebook.com/Selgros/photos/a.328803487195498.75329.254200431322471/1032876513454855/?type=3&theater
Źródło: https://www.facebook.com/Pamapol/photos/a.222749391178108.49849.133151306804584/992064834246556/?type=3&theater
Źródło:https://www.facebook.com/Lubelska.official/photos/a.377281332292496.85700.347466551940641/1148755615145060/?type=3&theater
Źródło:https://www.facebook.com/WafelkiGoralki/photos/a.147619395299877.30111.19847531410397/1111433245585149/?type=3&theater
Źródło:https://www.facebook.com/piotripawelstronaoficjalna/photos/a.197671256934757.40605.196581887043694/1047819945253213/?type=3&theater
Również „pazdanomanię” próbowano przekuć w chwyty reklamowe:
Źródło:https://www.facebook.com/gornystudiofryzur/photos/a.1789267334639458.1073741828.1529887570577437/1825229444376580/?type=3&theater
W sieci zaroiło się również od konkursów bazujących na podawaniu wyników meczy – kto poprawnie obstawił wynik – ten otrzymywał np. zniżkę lub darmowego burgera.
Z ciekawszych, cross mediowych przykładów z zagranicznego podwórka można natomiast wymienić reklamę Coca Coli. Film marki, który pokazuje, jak młody kibic zamienia się ciałami z Cristiano Ronaldo ma już prawie 52 mln wyświetleń. Dodatkowo wykorzystano Snapchata – specjalny filtr umożliwiał zamianę twarzami z portugalską gwiazdą.
Doskonale zagrało także Orange wykorzystując Twittera. Używając hashtagów oznaczających poszczególne kraje kibice mogli sprawić, że wieża Eiffla była podświetlana w kolorach ich narodowych barwach. Akcja niekoniecznie sprzedażowa, ale wizerunkowo bardzo ciekawie pomyślana.
I jeszcze na koniec akcent islandzki, czyli sieć Iceland Foods, która całą swoją komunikację w czasie Euro konsekwentnie oparła na piłce. Sposób, w jaki to rozegrała jest godny pochwały – naturalny, niewymuszony, doskonale łączący markę i drużynę narodową.
Marka wdała się nawet w zabawną dyskusję @CarlsbergUK
Źródło:https://twitter.com/IcelandFoods/status/749660793080197120
Marka wdała się nawet w zabawną dyskusję @CarlsbergUK
Wszyscy wiemy, jak skończył się mecz, więc obietnice musiały zostać spełnione:
Źródło: https://twitter.com/CarlsbergUK/status/747779381146312704
Źródło: https://twitter.com/IcelandFoods/status/747839858580819968
Euro 2016 było jednym z najbardziej „interaktywnych” wydarzeń sportowych w historii. Na polskim gruncie na pewno przyczyniły się do tego sukcesy reprezentacji. Sam turniej obfitował w niespodzianki, które tylko podsycały internetową burzę. Ciekawe, czy kolejny rekord pobiją Igrzyska w Rio?
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/e-commerce/e-commerce-od-podstaw-czyli-wszystko-co-powinienes-wiedziec-w-jednym-miejscu
https://marketingibiznes.pl/biznes/wywiad-z-piotrem-peszko-2edu-e-learning-warty-jest-okolo-515-mld
Zostaw komentarz