Euro 2016 w social media

20.07.2016 AUTOR: Oksana Hrywna

Euro 2016 na pewno zapisze się złotymi zgłoskami w historii polskiej piłki: to pierwszy raz od 30 lat, kiedy nasza reprezentacja awansowała do 1/8 finału. Sprawiło to, że nawet Ci, którzy na początku nie mieli pojęcia, o co w tym całym Euro chodzi, z rumieńcami na policzkach oglądali kolejne mecze. A w social media wrzało: mnóstwo osób stało się ekspertami od karnych, słyszało, islandzkie “huh”, znało fryzurę na Pazdana.

Nawet liczby robią wrażenie: podczas samego meczu Polska – Portugalia hashtagi #POL i #POR zostały użyte zostały 246 644 razy w ponad  171 tys. tweetów (!).

Ogółem tegoroczne mistrzostwa wygenerowały: 1.42 MILIARDA polubień, komentarzy i innych aktywności. Liczby są imponujące.

Warto również zauważyć, że fani coraz częściej szukają swoich idoli w mediach społecznościowych i to tam chcą wchodzić z nimi w interakcje. Pokazuje to nie tylko wzrost polubień czy komentarzy, ale także trendy w wyszukiwaniu:

social media

Kapustka Instagram

social media

Kapustka Facebook

social media

Pazdan Facebook

social media

Błaszczykowski Facebook

social media

Milik Facebook

Jego Wysokość Pazdan

Zdecydowany król Internetu i chyba jeden z największych wygranych tych mistrzostw. Według danych opublikowanych 5.07.2016 przez fanpage “Łączy nas piłka” był najpopularniejszym i najczęściej wspominanym zawodnikiem Euro: jego nazwisko pojawiło się w prawie 156 000 postów (to aż o 30 000 więcej niż drugi w zestawieniu Arkadiusz Milik). Jego świetna obrona zaowocowała nie tylko szansami na wielomilionowy transfer, ale i prawdziwym wysypem memów i postów.

Przed meczem furorę robiło to wydarzenie:

social media

Źródło: https://www.facebook.com/events/1646185812366897/

Na Facebooku i Twitterze zapanowała prawdziwa “pazdanomania” – zawodnik zanotował wzrost fanów na poziomie…918%! To najlepszy wynik spośród wszystkich piłkarzy Euro.

social media

Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/530580399831712234/

social media

Źródło: https://www.facebook.com/polskareprezentacjapolski/photos/a.292936060802233.61941.292388814190291/1023000784462420/?type=3

social media

Źródło: https://www.facebook.com/Sciagapl/photos/a.309017318236.151359.269560708236/10153831307593237/?type=3&theater

Ale memy to tylko ułamek zjawisk. Wiele było również takich akcji użytkowników mediów społecznościowych:

social media

Źródło: https://www.facebook.com/TeamPazdan-249630658751322/?fref=ts

Fani obrońcy “zdominowali” nawet profil Cristiano Ronaldo:

social media

Źródło: https://www.facebook.com/249630658751322/photos/a.249631602084561.1073741826.249630658751322/251959851851736/?type=3&theater

Ci wspaniali Islandczycy

Drugim hitem tegorocznych Mistrzostw była zdecydowanie reprezentacja Islandii.  Drużyna, która nigdy nie grała w turnieju rangi mistrzowskiej nie tylko wyszła z grupy, ale i wyeliminowała z Euro kojarzącą się z piłkarską potęgą Anglię. I to w jakim stylu!

social mediaŹródło:https://twitter.com/ESPNFC/status/747503661127970816

Sam mecz zbiegł się w czasie z tzw. Brexitiem i sprawił, że brytyjska drużyna stała się bohaterem prześmiewczych postów:

social media

Źródło: https://onsizzle.com/i/only-england-could-manage-to-exit-europe-twice-in-one-1100234

social media

Źródło: https://www.instagram.com/p/BHMPR0ljNYV/?taken-by=johnmallinson81social media
Źrółdo:https://www.instagram.com/p/BHMMiF3ArBZ/?taken-by=2tonedjs

https://twitter.com/BreatheSport/status/747532750614310912

social media

Źródło: http://www.gol24.pl/euro-2016/g/memy-po-porazce-anglii-z-islandia-wzieli-sobie-brexit-do-serca-galeria,10345534,19299198/

Bardzo często wspominany był także niezwykły doping Islandczyków:

Powstała nawet strona umożliwiająca stworzenie swojego okrzyku:

http://interaktiv.morgenpost.de/huh/

social media szybko rozprzestrzeniała się ta tabelka, najprawdopodobniej mająca swoje źródło na portalu Reddit:

social media

Źródło: http://imgur.com/gallery/x69qg

Warto również zobaczyć wzrost zainteresowania tym małym krajem w polskim Internecie. Widać to na wykresie pokazującym ilość wzmianek o Islandii (Brand24):

Islandia okazała się także najpopularniejszą kadrą – zanotowała wzrost obserwujących w social media na poziomie 171 % .

Nie tylko Orły

Po przegranej Polski,  użytkownicy mediów społecznościowych nadal emocjonowali się turniejem.

Królem Internetu nadal pozostaje Cristiano Ronaldo z 115 158 250 fanów na Facebooku.  Szacuje się, że aż 215 milionów polubień, komentarzy i innych aktywności związanych z Euro 2016 dotoczyło właśnie portugalskiej drużyny i jej kapitana.

Sam Cristiano, jako najczęściej wspominany zawodnik Euro 2016, bardzo często pojawiał się w memach czy postach, szczególnie po emocjonującym finale, w którym dopingował swoich kolegów z ławki rezerwowych:

social media

Źródło: https://twitter.com/Talkinab00t/status/752226623546621952

social media

Źródło: https://twitter.com/Ben_Stevens99/status/744576139738365952

Warto również przyjrzeć się największym przegranym i wygranym tegorocznych Mistrzostw – w kontekście ich socialmediowego wizerunku. Wśród tych pierwszych skysports.com wymienia m.in.

  • Joe Harta (bramkarz drużyny Anglii) – ponad 60% wypowiedzi na jego temat to negatywy
  • Chrisa Smallinga (obrońca drużyny Anglii) – 1/3 negatywnych wypowiedzi
  • David Alaba (obrońca drużyny Austrii ) – Austrii nie udało się wyjść z fazy grupowej, a jej obrońca zanotował pięcioprocentowy spadek popularności,
  • Arda Turan (ofensywny pomocnik drużyny Turcji) – jego słaba gra podczas Euro bardzo zawiodła Turków, w związku z czym zanotował ośmioprocentowy spadek popularności,
  • Zlatan Ibrahimovic (napastnik w drużynie Szwecji) – Szwecja również nie wyszła z fazy grupowej, w dodatku porażka zbiegła się z międzynarodową emeryturą zawodnika, co dało mu siedmioprocentowy spadek.

Do tych drugich zaś zaliczają sie m.in:

  • Pepe – (obrońca drużyny Portugalii) – w drużynie Portugalii popularnością przebija go tylko Ronaldo
  • Laurent Koscielny (obrońca drużyny Francji) – zanotował 70 % pozytywnych wypowiedzi,
  • Neil Taylor (Walia, obrońca) – dzięki bohaterskiej walce drużyny ten zawodnik zyskał 76 % pozytywnych wypowiedzi
  • Renato Sanches (pomocnik grający w drużynie Portugalii) – 70% wpisów dotyczących tego młodego zawodnika było pozytywnych
  • Gareth Bale (skrzydłowy drużyny Walii) – od 10 czerwca zyskał aż 3 000 000 obserwujących

social media

https://www.newswhip.com/wp-content/uploads/2016/07/topEuroplayers2016-768×574.png

A co na to marki?

                Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej już dawno wyszły poza murawę – teraz to wielki biznes. Wraz ze wzrostem popularności tych czy innych zawodników marki szybko dostosowały się do aktualnych trendów. Kto przodował?

Pierwszy “wysyp” postów związanych z Euro dotyczył Bartosza Kapustki. O tym młodym zawodniku przed mistrzostwami mówiło się rzadko, jednak podczas meczu Polska – Irlandia Północna jego nazwisko bardzo często padało z ust komentatorów.

social media

Źródło:https://www.facebook.com/Selgros/photos/a.328803487195498.75329.254200431322471/1032876513454855/?type=3&theater

social media

Źródło: https://www.facebook.com/Pamapol/photos/a.222749391178108.49849.133151306804584/992064834246556/?type=3&theater

social media

Źródło:https://www.facebook.com/Lubelska.official/photos/a.377281332292496.85700.347466551940641/1148755615145060/?type=3&theater

social media

Źródło:https://www.facebook.com/WafelkiGoralki/photos/a.147619395299877.30111.19847531410397/1111433245585149/?type=3&theater

social media

Źródło:https://www.facebook.com/piotripawelstronaoficjalna/photos/a.197671256934757.40605.196581887043694/1047819945253213/?type=3&theater

Również “pazdanomanię” próbowano przekuć w chwyty reklamowe:

social media

Źródło:https://www.facebook.com/gornystudiofryzur/photos/a.1789267334639458.1073741828.1529887570577437/1825229444376580/?type=3&theater

W sieci zaroiło się również od konkursów bazujących na podawaniu wyników meczy – kto poprawnie obstawił wynik – ten otrzymywał np. zniżkę lub darmowego burgera.

Z ciekawszych, cross mediowych przykładów z zagranicznego podwórka można natomiast wymienić reklamę Coca Coli.  Film marki, który pokazuje, jak młody kibic zamienia się ciałami z Cristiano Ronaldo ma już prawie 52 mln wyświetleń. Dodatkowo wykorzystano Snapchata – specjalny filtr umożliwiał zamianę twarzami z portugalską gwiazdą.

Doskonale zagrało także Orange wykorzystując Twittera. Używając hashtagów oznaczających poszczególne kraje kibice mogli sprawić, że wieża Eiffla była podświetlana w kolorach ich narodowych barwach. Akcja niekoniecznie sprzedażowa, ale wizerunkowo bardzo ciekawie pomyślana.

I jeszcze na koniec akcent islandzki, czyli sieć Iceland Foods, która całą swoją komunikację w czasie Euro konsekwentnie oparła na piłce. Sposób, w jaki to rozegrała jest godny pochwały – naturalny, niewymuszony, doskonale łączący markę i drużynę narodową.

social media

Marka wdała się nawet w zabawną dyskusję @CarlsbergUK

social media

Źródło:https://twitter.com/IcelandFoods/status/749660793080197120

Marka wdała się nawet w zabawną dyskusję @CarlsbergUK

Wszyscy wiemy, jak skończył się mecz, więc obietnice musiały zostać spełnione:

social media

Źródło: https://twitter.com/CarlsbergUK/status/747779381146312704

social media

Źródło: https://twitter.com/IcelandFoods/status/747839858580819968

Euro 2016 było jednym z najbardziej „interaktywnych” wydarzeń sportowych w historii. Na polskim gruncie na pewno przyczyniły się do tego sukcesy reprezentacji. Sam turniej obfitował w niespodzianki, które tylko podsycały internetową burzę. Ciekawe, czy kolejny rekord pobiją Igrzyska w Rio?

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/social-media/to-co-najcenniejsze-w-drugiej-osobie-z-reguly-jest-niewidoczne-na-pierwszy-rzut-oka

E-commerce od podstaw, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

Wywiad z Piotrem Peszko (2EDU) – e-learning warty jest około 51,5 mld dolarów!

Do góry!

Polecane artykuły

19.08.2019

Rekrutacja programistów. Jak pozyskiwać talenty do zespołu IT ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam