Euro 2016 w social media

20.07.2016 AUTOR: Oksana Hrywna

Euro 2016 na pewno zapisze się złotymi zgłoskami w historii polskiej piłki: to pierwszy raz od 30 lat, kiedy nasza reprezentacja awansowała do 1/8 finału. Sprawiło to, że nawet Ci, którzy na początku nie mieli pojęcia, o co w tym całym Euro chodzi, z rumieńcami na policzkach oglądali kolejne mecze. A w social media wrzało: mnóstwo osób stało się ekspertami od karnych, słyszało, islandzkie “huh”, znało fryzurę na Pazdana.

Nawet liczby robią wrażenie: podczas samego meczu Polska – Portugalia hashtagi #POL i #POR zostały użyte zostały 246 644 razy w ponad  171 tys. tweetów (!).

Ogółem tegoroczne mistrzostwa wygenerowały: 1.42 MILIARDA polubień, komentarzy i innych aktywności. Liczby są imponujące.

Warto również zauważyć, że fani coraz częściej szukają swoich idoli w mediach społecznościowych i to tam chcą wchodzić z nimi w interakcje. Pokazuje to nie tylko wzrost polubień czy komentarzy, ale także trendy w wyszukiwaniu:

social media

Kapustka Instagram

social media

Kapustka Facebook

social media

Pazdan Facebook

social media

Błaszczykowski Facebook

social media

Milik Facebook

Jego Wysokość Pazdan

Zdecydowany król Internetu i chyba jeden z największych wygranych tych mistrzostw. Według danych opublikowanych 5.07.2016 przez fanpage “Łączy nas piłka” był najpopularniejszym i najczęściej wspominanym zawodnikiem Euro: jego nazwisko pojawiło się w prawie 156 000 postów (to aż o 30 000 więcej niż drugi w zestawieniu Arkadiusz Milik). Jego świetna obrona zaowocowała nie tylko szansami na wielomilionowy transfer, ale i prawdziwym wysypem memów i postów.

Przed meczem furorę robiło to wydarzenie:

social media

Źródło: https://www.facebook.com/events/1646185812366897/

Na Facebooku i Twitterze zapanowała prawdziwa “pazdanomania” – zawodnik zanotował wzrost fanów na poziomie…918%! To najlepszy wynik spośród wszystkich piłkarzy Euro.

social media

Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/530580399831712234/

social media

Źródło: https://www.facebook.com/polskareprezentacjapolski/photos/a.292936060802233.61941.292388814190291/1023000784462420/?type=3

social media

Źródło: https://www.facebook.com/Sciagapl/photos/a.309017318236.151359.269560708236/10153831307593237/?type=3&theater

Ale memy to tylko ułamek zjawisk. Wiele było również takich akcji użytkowników mediów społecznościowych:

social media

Źródło: https://www.facebook.com/TeamPazdan-249630658751322/?fref=ts

Fani obrońcy “zdominowali” nawet profil Cristiano Ronaldo:

social media

Źródło: https://www.facebook.com/249630658751322/photos/a.249631602084561.1073741826.249630658751322/251959851851736/?type=3&theater

Ci wspaniali Islandczycy

Drugim hitem tegorocznych Mistrzostw była zdecydowanie reprezentacja Islandii.  Drużyna, która nigdy nie grała w turnieju rangi mistrzowskiej nie tylko wyszła z grupy, ale i wyeliminowała z Euro kojarzącą się z piłkarską potęgą Anglię. I to w jakim stylu!

social mediaŹródło:https://twitter.com/ESPNFC/status/747503661127970816

Sam mecz zbiegł się w czasie z tzw. Brexitiem i sprawił, że brytyjska drużyna stała się bohaterem prześmiewczych postów:

social media

Źródło: https://onsizzle.com/i/only-england-could-manage-to-exit-europe-twice-in-one-1100234

social media

Źródło: https://www.instagram.com/p/BHMPR0ljNYV/?taken-by=johnmallinson81social media
Źrółdo:https://www.instagram.com/p/BHMMiF3ArBZ/?taken-by=2tonedjs

https://twitter.com/BreatheSport/status/747532750614310912

social media

Źródło: http://www.gol24.pl/euro-2016/g/memy-po-porazce-anglii-z-islandia-wzieli-sobie-brexit-do-serca-galeria,10345534,19299198/

Bardzo często wspominany był także niezwykły doping Islandczyków:

Powstała nawet strona umożliwiająca stworzenie swojego okrzyku:

http://interaktiv.morgenpost.de/huh/

social media szybko rozprzestrzeniała się ta tabelka, najprawdopodobniej mająca swoje źródło na portalu Reddit:

social media

Źródło: http://imgur.com/gallery/x69qg

Warto również zobaczyć wzrost zainteresowania tym małym krajem w polskim Internecie. Widać to na wykresie pokazującym ilość wzmianek o Islandii (Brand24):

Islandia okazała się także najpopularniejszą kadrą – zanotowała wzrost obserwujących w social media na poziomie 171 % .

Nie tylko Orły

Po przegranej Polski,  użytkownicy mediów społecznościowych nadal emocjonowali się turniejem.

Królem Internetu nadal pozostaje Cristiano Ronaldo z 115 158 250 fanów na Facebooku.  Szacuje się, że aż 215 milionów polubień, komentarzy i innych aktywności związanych z Euro 2016 dotoczyło właśnie portugalskiej drużyny i jej kapitana.

Sam Cristiano, jako najczęściej wspominany zawodnik Euro 2016, bardzo często pojawiał się w memach czy postach, szczególnie po emocjonującym finale, w którym dopingował swoich kolegów z ławki rezerwowych:

social media

Źródło: https://twitter.com/Talkinab00t/status/752226623546621952

social media

Źródło: https://twitter.com/Ben_Stevens99/status/744576139738365952

Warto również przyjrzeć się największym przegranym i wygranym tegorocznych Mistrzostw – w kontekście ich socialmediowego wizerunku. Wśród tych pierwszych skysports.com wymienia m.in.

  • Joe Harta (bramkarz drużyny Anglii) – ponad 60% wypowiedzi na jego temat to negatywy
  • Chrisa Smallinga (obrońca drużyny Anglii) – 1/3 negatywnych wypowiedzi
  • David Alaba (obrońca drużyny Austrii ) – Austrii nie udało się wyjść z fazy grupowej, a jej obrońca zanotował pięcioprocentowy spadek popularności,
  • Arda Turan (ofensywny pomocnik drużyny Turcji) – jego słaba gra podczas Euro bardzo zawiodła Turków, w związku z czym zanotował ośmioprocentowy spadek popularności,
  • Zlatan Ibrahimovic (napastnik w drużynie Szwecji) – Szwecja również nie wyszła z fazy grupowej, w dodatku porażka zbiegła się z międzynarodową emeryturą zawodnika, co dało mu siedmioprocentowy spadek.

Do tych drugich zaś zaliczają sie m.in:

  • Pepe – (obrońca drużyny Portugalii) – w drużynie Portugalii popularnością przebija go tylko Ronaldo
  • Laurent Koscielny (obrońca drużyny Francji) – zanotował 70 % pozytywnych wypowiedzi,
  • Neil Taylor (Walia, obrońca) – dzięki bohaterskiej walce drużyny ten zawodnik zyskał 76 % pozytywnych wypowiedzi
  • Renato Sanches (pomocnik grający w drużynie Portugalii) – 70% wpisów dotyczących tego młodego zawodnika było pozytywnych
  • Gareth Bale (skrzydłowy drużyny Walii) – od 10 czerwca zyskał aż 3 000 000 obserwujących

social media

https://www.newswhip.com/wp-content/uploads/2016/07/topEuroplayers2016-768×574.png

A co na to marki?

                Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej już dawno wyszły poza murawę – teraz to wielki biznes. Wraz ze wzrostem popularności tych czy innych zawodników marki szybko dostosowały się do aktualnych trendów. Kto przodował?

Pierwszy “wysyp” postów związanych z Euro dotyczył Bartosza Kapustki. O tym młodym zawodniku przed mistrzostwami mówiło się rzadko, jednak podczas meczu Polska – Irlandia Północna jego nazwisko bardzo często padało z ust komentatorów.

social media

Źródło:https://www.facebook.com/Selgros/photos/a.328803487195498.75329.254200431322471/1032876513454855/?type=3&theater

social media

Źródło: https://www.facebook.com/Pamapol/photos/a.222749391178108.49849.133151306804584/992064834246556/?type=3&theater

social media

Źródło:https://www.facebook.com/Lubelska.official/photos/a.377281332292496.85700.347466551940641/1148755615145060/?type=3&theater

social media

Źródło:https://www.facebook.com/WafelkiGoralki/photos/a.147619395299877.30111.19847531410397/1111433245585149/?type=3&theater

social media

Źródło:https://www.facebook.com/piotripawelstronaoficjalna/photos/a.197671256934757.40605.196581887043694/1047819945253213/?type=3&theater

Również “pazdanomanię” próbowano przekuć w chwyty reklamowe:

social media

Źródło:https://www.facebook.com/gornystudiofryzur/photos/a.1789267334639458.1073741828.1529887570577437/1825229444376580/?type=3&theater

W sieci zaroiło się również od konkursów bazujących na podawaniu wyników meczy – kto poprawnie obstawił wynik – ten otrzymywał np. zniżkę lub darmowego burgera.

Z ciekawszych, cross mediowych przykładów z zagranicznego podwórka można natomiast wymienić reklamę Coca Coli.  Film marki, który pokazuje, jak młody kibic zamienia się ciałami z Cristiano Ronaldo ma już prawie 52 mln wyświetleń. Dodatkowo wykorzystano Snapchata – specjalny filtr umożliwiał zamianę twarzami z portugalską gwiazdą.

Doskonale zagrało także Orange wykorzystując Twittera. Używając hashtagów oznaczających poszczególne kraje kibice mogli sprawić, że wieża Eiffla była podświetlana w kolorach ich narodowych barwach. Akcja niekoniecznie sprzedażowa, ale wizerunkowo bardzo ciekawie pomyślana.

I jeszcze na koniec akcent islandzki, czyli sieć Iceland Foods, która całą swoją komunikację w czasie Euro konsekwentnie oparła na piłce. Sposób, w jaki to rozegrała jest godny pochwały – naturalny, niewymuszony, doskonale łączący markę i drużynę narodową.

social media

Marka wdała się nawet w zabawną dyskusję @CarlsbergUK

social media

Źródło:https://twitter.com/IcelandFoods/status/749660793080197120

Marka wdała się nawet w zabawną dyskusję @CarlsbergUK

Wszyscy wiemy, jak skończył się mecz, więc obietnice musiały zostać spełnione:

social media

Źródło: https://twitter.com/CarlsbergUK/status/747779381146312704

social media

Źródło: https://twitter.com/IcelandFoods/status/747839858580819968

Euro 2016 było jednym z najbardziej „interaktywnych” wydarzeń sportowych w historii. Na polskim gruncie na pewno przyczyniły się do tego sukcesy reprezentacji. Sam turniej obfitował w niespodzianki, które tylko podsycały internetową burzę. Ciekawe, czy kolejny rekord pobiją Igrzyska w Rio?

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/social-media/to-co-najcenniejsze-w-drugiej-osobie-z-reguly-jest-niewidoczne-na-pierwszy-rzut-oka

E-commerce od podstaw, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

Wywiad z Piotrem Peszko (2EDU) – e-learning warty jest około 51,5 mld dolarów!

Do góry!

Polecane artykuły

07.06.2019

Ostatni członek ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam