10 fanów, którzy mogą Ciebie kochać lub hejtować

25.05.2016 AUTORZY: Ewa Kichman, Zbigniew Gornowicz,

Słowem wstępu

Jak zachowuje się statystyczny użytkownik Facebook’a? Czy w ogóle można pokusić się o skategoryzowanie użytkowników Facebook’a? Czy w końcu posiadając odpowiedzi na powyższe pytania jesteśmy w stanie bardziej zaangażować swoich fanów, a być może nawet zwiększyć zasięg naszego fanpage’a? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

 

facebook

 
Źródło: https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/media-spolecznosciowe-jako-kanaly-komunikacji-charakterystyka-uzytkownikow.html

 

facebook

 

Kto jest na Facebook’u?

Facebook to jedna z najbardziej popularnych platform społecznościowych na świecie. Wystarczy tylko spojrzeć na te liczby, by widzieć, jak platforma ta rośnie w siłę praktycznie z dnia na dzień. W 2007 roku na Facebook’a wchodził co setny użytkownik Internetu, w 2014 roku natomiast już ¾ internautów, czyli mówiąc dosadniej 16,85 mln osób, było jednocześnie użytkownikami Facebook’a.

Wbrew ogólnie panującej opinii w ostatnim czasie grupa wiekowa, która „króluje” na Facebook’u to nie osoby pomiędzy 16 a 24 rokiem życia, a osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Co ciekawe w ostatnim czasie użytkowników Facebook’a przybywało w każdej grupie wiekowej. Najwięcej przybyło ich jednak  wśród osób w przedziale wieku od 34-55 lat oraz 55 i więcej.

 

facebook

Źródło: opracowanie własne na podstawie https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/media-spolecznosciowe-jako-kanaly-komunikacji-charakterystyka-uzytkownikow.html

Z badań przedstawionych przez Gemius wynika także, że przeciętny użytkownik Facebook’a loguje się na swoje konto 40 razy w miesiącu i spędza tam około 23 minut.

Czy musimy to wszystko wiedzieć? Czy statystyki to tylko liczby, z których nic nie wynika? Czy dane te możemy wykorzystać w prowadzeniu fanpage’a?

Naszym zdaniem te proste liczby są idealnym narzędziem, które możemy wykorzystać do rozwoju swojego konta na Facebook’u. Pamiętajmy, że przeciętny użytkownik Facebook’a spędza na nim tylko 23 minuty w ciągu całego dnia.  W tym czasie nasz post musi go na tyle zainteresować, by nie tylko zwrócił na niego uwagę, ale by zareagował w sposób, na jakim nam najbardziej  zależy. Mowa tu oczywiście o polubieniu, skomentowaniu lub udostępnieniu, a  w najlepszym wypadku o tych trzech rzeczach jednocześnie. Jeśli jednak jesteśmy bogatsi o takie informacje jak wiek, wykształcenie, czy miejsce zamieszkania przeciętnego facobook’owicza, to łatwiej będzie nam do niego trafić. Marzeniem każdej osoby prowadzącej własnego fanpage’a  to oczywiście wiedzieć nie tylko ile dana osoba ma lat, czy gdzie mieszka, ale przede wszystkim jak się zachowa w konkretnej sytuacji. Jak zareaguje na kolejnego posta? Albo inaczej mówiąc, jak trzeba  napisać kolejnego posta, by zaangażować swoich fanów w najlepszy z możliwych sposobów.

Kategorie użytkowników/fanów

W związku z tym pokusiliśmy się o stworzenie swoistego katalogu standardowych zachowań użytkowników Facebook’a.  Wykorzystaliśmy w tym celu powyższe statystyki, własną wiedzę, doświadczenie i co tu dużo ukrywać, własnych znajomych.

1) Aktywny

Taki osobnik, który lubi wszystko i wszystkich. Wszystko komentuje, wszystko lajkuje, wszystko udostępnia. Przy czym nie ma tu najmniejszego znaczenia, czy piszemy o social media, wojnie w Iraku, czy ostatnich wakacjach w Grecji. Gdyby była olimpijska dyscyplina w klikaniu, to oni zdecydowanie zajęliby wszystkie miejsca na podium, zgarniając wszystkie medale. Nie oznacza to jednak, że taka osoba nie ma zainteresowania, pasji czy hobby; czegoś, czym akurat Ty się zajmujesz.

2) Obserwator

To taki typ, który swój ostatni post zamieścił 5 lat temu, co wcale nie oznacza, że nie loguje się na Facebook’a i nie spędza na nim swoich statystycznych 23 minut. Podejrzewamy nawet, ze spędza tam nawet więcej czasu. Obserwator należy, do tych jednostek, które patrzą, wnikliwie analizują, ba może nawet zapisują, by w przyszłości wykorzystać swoje zapiski.

3) Parentsy

Rodzice, którzy są tak dumni ze swoich pociech, że muszą się podzielić dosłownie każdą minutą życia swojego dziecka, bo przecież  kupka obfotografowana z każdej strony na pewno zainteresuje wszystkich jego znajomych. Swoje konto na Facebook’u traktują, jak swego rodzaju album fotograficzny dziecka, gdzie wartością dodaną są oczywiście gloryfikująco, pochwalne komentarze znajomych i rodziny. Zdecydowanie aktywni w grupach na postach odzwierciedlających ich prywatne wall’e.

4) Naśladowca

To osoba, która raczej nie jest zorientowana w temacie. Nie zwróciła zbytnio uwagi co jej zaserwowano, a dała lajka. Dlaczego? Bo jedyne co zauważyła to to, że w osobach lubiących dany temat jest jej kolega/koleżanka/ktoś z rodziny. To jak oni kliknęli, to ja też kliknę.

5) „Don’t care”

Do tej grupy, naszym zdaniem, należą osoby, które tylko z sobie znanych przyczyn, nie lajkują niczego, nie udostępniają, nie sprawdzają.  Takie osoby zdecydowanie nie zostaną fanami żadnej inicjatywy…

6) Pesymista

To taki typ, któremu nic się nie podoba. Na swoim wall’u ma jedynie posty w stylu: „nie chce mi się żyć”, „wszystko jest to d…”. Jeśli coś skomentuje, to oczywiście w sposób negatywny, bo przecież życie nie ma większego sensu więc najlepiej wykorzystać je na negowanie wszystkich i wszystkiego. Swoim zachowaniem zdecydowanie przypomina smerfa marudę J

7) Sportowiec

Mamy wrażenie, że ten typ użytkownika uaktywnia się szczególnie w okresie wiosenno-letnim. Charakteryzuje się informowaniem o każdym przebiegniętym kilometrze, każdej zrobionej pompce oraz fotografowaniu zdrowego jedzenia. Nie omieszka także poinformować swoich znajomych o zgubionych kilogramach, zamieszczając przy tym oczywiście zdjęcie swojego pięknie wyrzeźbionego ciała. Zapewne jest aktywny w grupach typu Endomondo i wielkiego bicepsa. Jeśli ktoś prowadzi fanpage z tym związany to może odnaleźć w takiej osobie wiernego fana.

8) Gwiazda

Młoda osoba, najczęściej kobieta, która doskonale jest zorientowana w najnowszych trendach. Interesuje się modą, makijażem i szeroko pojętym pięknem. Najchętniej dzieli się ze swoimi znajomymi informacjami na temat odwiedzin w galeriach handlowych, zdjęciami z przymierzalni (vel. Garderoby), oraz nowinkami z kosmetologii. Znajdziecie ich na fanpage’ach znanych drogerii i innych związanych z „upiększaniem”. Tam też wdają się w żywe dyskusje.

9) Luzak

To użytkownik, którego profil zdaje się krzyczeć: „wszystko mi jedno”. To taki typ, który żyje od imprezy do imprezy. O każdej z nich oczywiście poinformuje na swojej ścianie, zamieszczając jednocześnie informacje o ilościach wypitego alkoholu i stopniu upojenia alkoholowego. Wielki fan wszelkiego rodzaju memów i wszystkich fanpage’y alkoholowych. Raczej nie jest typem komentatora. Dominuje w lajkach i udostępnianiach.

10) Lost – Zagubieni

Ta grupa bywa trudna. W pewnym sensie nawet wykazują zainteresowanie inicjatywą, do której się ich zaprasza. Jednak nie wiedzą, nie rozumieją o co chodzi. Nie wiedzą co mają zrobić, czego się od nich wymaga. Tych można też rozdzielić na 2 podgrupy.

  • pierwsza po wyjaśnieniu zaangażuje się i zrobi to, czego się od nich oczekuje,
  • druga będzie zaś się wahać, nadal nie będzie wiedzieć, czy to zrobić (możesz dalej o nich walczyć lub po prostu odpuścić – jednak zawsze pozostaje ten 1% szansy, by uzyskać ich odzew)

Z naszej wiedzy wynika, że można by się jeszcze wyróżnić takie kategorie użytkowników Facebook’a,  jak: lanser, aktywista polityczny, czy domorosły artysta.

Jak widać kategorii użytkowników może być kilka, najprawdopodobniej nawet więcej niż udało nam się stworzyć na potrzeby tego artykułu. W tym miejscu musimy zdać sobie przede wszystkim sprawę, że wśród fanów naszego fanpage’a znajdziemy każdą z tych kategorii użytkowników Facebook’a (może oprócz „don’t care”,  bo taki osobnik nie wejdzie do układu). Ich zachowanie na swoich profilach będzie odzwierciedlać się w zaangażowaniu na fanpage’u. Celem każdego administratora, to z tylu najróżniejszych kategorii użytkowników, stworzyć na swoim fanpage’u grupę prawdziwych fanów, czyli takich, którzy będą zaangażowani w 100% w to co robimy. Takich, którzy lajkują, udostępniają, komentują. Takich, którzy mówiąc w dużym, skrócie żyją tym, co robimy. Tylko z takiej grupy można „wycisnąć” więcej.

I tu pojawia się sakramentalne pytanie. Jak to zrobić?

Jak działać?

Nie wiemy 🙂

Nie ma bowiem gotowego przepisu na sukces. Nie ma gotowego schematu postów, które zainteresują każdą z opisanych przez nas kategorii użytkowników. Nigdy swoimi działaniami nie zadowolimy 100% odbiorców. Każdy typ jest inny i ma swoje przekonania. To co jednemu się podoba, drugi może zarzucić hejtem. Pewne jest jedno, że jeśli my swoją postawą, swoimi postami, swoim zaangażowaniem pokażemy, że robimy to co kochamy, pokażemy, że znamy się na tym co robimy oraz że sprawia nam to mnóstwo radości, to musi to przynieść wymierny skutek.

Pozwólcie, że zakończymy ten artykuł cytując klasyka : „Wiele razy trafisz na ludzi, którzy podetną ci skrzydła. Jakąkolwiek drogą nie pójdziesz, spotkasz na niej tysiące ludzi, którzy zrobią wszystko, aby wmówić ci, jak wielkim beztalenciem jesteś. Nie jesteś. Błogosław ich słowami „mam cię w dupie”.

Wywiad Paweł Sala – Fresh Mail

Wywiad z Markiem Małachowskim – Co-Founder & CEO Grupy Manubia

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail