Marketing i Biznes SEO/SEM Optymalizacja strony internetowej – od czego zacząć?

Optymalizacja strony internetowej – od czego zacząć?

Optymalizacja strony internetowej – od czego zacząć?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W dobie ogromnej ilości stron internetowych i informacji na nich zawartych, odpowiednia optymalizacja witryny to pierwszy i niezwykle istotny krok, aby pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy. Część prac związanych z zaawansowaną optymalizacją wymaga specjalistycznej wiedzy lub prac programistycznych, jednak poniżej postaram się przedstawić proste, ale istotne zabiegi, które można przeprowadzić własnym sumptem, bez angażowania agencji SEO, czy programistów. Optymalizacja strony nie musi być taka trudna. Poznajcie kilka trików.

Słowem wstępu

Pisząc o wyszukiwarce, mam na myśli głównie Google, ponieważ stąd pochodzi absolutna większość ruchu w polskim Internecie, niemniej jednak poniższe praktyki są w dużej mierze uniwersalne i również będą miały odzwierciedlenie w innych wyszukiwarkach.

Optymalizacja strony: struktura treści na stronie

Planując optymalizację strony, a najlepiej już w trakcie tworzenia witryny, warto zadbać o przemyślaną strukturę strony np. rozmieszczenia treści, nazewnictwa podstron. Dla wyszukiwarek każda z nich traktowana jest osobno, zatem warto pogrupować treści tematycznie i podzielić na podstrony, które będą kolejno optymalizowane na dobrane słowa kluczowe. Również dla wygody użytkownika, dobrą praktyką jest np. podział podstrony “Oferta” na stronie firmowej na poszczególne rodzaje usług / produktów, aby ten mógł bezpośrednio z Google trafić na interesującą go podstronę.

Zarówno podczas planowania struktury strony, jak i przy późniejszej optymalizacji, przydatnym okazuje się Planer Słów kluczowych – narzędzie od Google Adwords, dzięki któremu możemy oszacować średnie miesięczne ilości wyszukiwań poszczególnych zapytań. Mając świadomość popularności różnych haseł, łatwiej zdecydować jakie podstrony powinny znaleźć się w strukturze strony. W dalszej kolejności, po pogrupowaniu podobnych fraz i przypisaniu ich do odpowiednich podstron, możemy zacząć ich podstawową optymalizację.

Optymalizacja strony: ważne elementy strony

Niektóre elementy strony nie zawsze są zauważalne przez użytkownika, a pełnią istotną rolę dla jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dwa najważniejsze – to meta tagi title i description, czyli tytuł i opis witryny dla wyszukiwarek. O ile meta title pojawia się użytkownikowi w pasku przeglądarki, to meta description nie jest widoczne w ogóle z poziomu strony, a służy jedynie prezentacji strony w wynikach wyszukiwania. Poniżej trzy ważne elementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę przy optymalizacji treści na słowa kluczowe.

Optymalizacja strony – meta title

Tytuł witryny powinien w jak najbardziej zwięzłej formie opisywać tematykę strony. W wynikach wyszukiwania to właśnie meta title występuje jako klikalny link, najczęściej w niezmienionej formie, choć w pewnych przypadkach Google może go nieznacznie modyfikować.

Tytuł jest najważniejszym elementem branym pod uwagę przez roboty sieciowe w ocenie, na jakie frazy strona powinna być prezentowana w wynikach wyszukiwania. Warto zatem umieścić w nim najważniejsze dla nas słowa kluczowe w nieinwazyjnej, przyjaznej dla użytkownika formie. Teoretycznie tytuł nie ma ograniczenia długości, jednak gdy jest on zbyt obszerny, zostanie skrócony w wynikach. Ponadto, im dłuższy tytuł, tym mniejsza “moc” słów kluczowych w nim zawartych. Nie ma zatem sensu “wciskanie” na siłę wielu słów kluczowych, a jedynie zawarcie jednego lub kilku najważniejszych. Od maja bieżącego roku Google ogranicza szerokość wyświetlanych tytułów w wynikach do 100 pikseli, co daje maksymalnie ok. 70 znaków.

Optymalizacja strony: meta description

Opis witryny dla wyszukiwarek również pojawia się w wynikach wyszukiwania pod linkiem do strony, o ile algorytm nie wyświetli fragmentu treści w witrynie, gdy jest ona bardziej zgodna z zapytaniem użytkownika. W większości przypadków to jednak właśnie opis witryny jest wyświetlany w wynikach. Opis powinien zwięźle, lecz już nie hasłowo opisywać zawartość witryny, zawierać słowa kluczowe w nieinwazyjnej formie, a także zachęcać użytkownika do wejścia na stronę. Atrakcyjny opis może wpłynąć pozytywnie na klikalność linków do witryny w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu strona może osiągnąć wyższe pozycje.

Opis podobnie jak title ma ograniczenie rozmiaru i w zależności od użytych liter wyświetlany opis może mieć do ok. 160 znaków, w innym wypadku zostanie skrócony. Często zawiera się tam 2 krótkie zdania opisujące treść na podstronie oraz ew. wezwanie do działania (call to action), aby zachęcić użytkownika do wejścia.

Optymalizacja strony: struktura nagłówków

Również nagłówki to elementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę przy optymalizacji, ponieważ podobnie jak meta-tagi stanowią ważną informacje dla robotów sieciowych o tematyce strony. Ponadto, treść nagłówków dla wyszukiwarki ma większą wartość niż zwykły tekst, zatem to kolejny element, gdzie warto zawierać słowa kluczowe.

Nagłówki powinny się zachowywać strukturę hierarchiczną, począwszy od pierwszego, najważniejszego – nagłówka H1, którym zazwyczaj jest nazwa podstrony, kolejno poprzez H2, H3, H4 itd. Najważniejszy z nich powinien być stosowany na stronie tylko raz, pozostałe można wykorzystywać kilkukrotnie. Przyjęło się stosować nagłówki od H1 do maksymalnie H6.

Optymalizacja strony: słowa kluczowe w treści

Częstym powodem braku widoczności strony na interesujące nas frazy jest brak treści, które odpowiadają zapytaniu użytkownika. Jeśli chcemy, żeby strona pojawiała się w wynikach na określone słowa kluczowe, muszą one być zawarte w treści na stronie. Przy jej tworzeniu warto skorzystać z wspomnianego wcześniej Planera Słów Kluczowych, aby badać ilości wyszukiwań oraz używać najbardziej korzystnego nazewnictwa pod tym kątem.

Najlepiej jeśli dana fraza występuje na stronie w nieodmienionej formie, ale również wszelkie ich odmiany są również widziane przez wyszukiwarkę i ich stosowanie jest również wskazane.

Optymalizacja strony a optymalizacja obrazków

Roboty sieciowe oczywiście nie są w stanie rozpoznać, co przedstawiają obrazy na stronie. Co zatem zrobić, żeby również zdjęcia stanowiły wartość pod kątem SEO? Każdemu z nich należy uzupełnić tzw. tekst alternatywny poprzez dodanie parametru ALT w kodzie strony. Parametr ten traktowany jest przez roboty jako opis obrazka i jest to kolejny element, gdzie można zawrzeć interesujące nas słowa kluczowe. Dodatkowo, opisanie obrazków tekstem alternatywnym daje możliwość wyświetlania ich w wyszukiwarce grafiki, co w niektórych branżach może być kolejnym źródłem pozyskania klienta.

Poza nadaniem obrazkom atrybutu alt, warto zadbać również o ich odpowiednią kompresję oraz poprawne wyświetlanie. Częstą przyczyną tego, że strona “muli”, jest np. ładowanie obrazów o oryginalnej, dużej rozdzielczości, które następnie są zmniejszane przez przeglądarkę na komputerze użytkownika. Wolne działanie strony może doprowadzić do zniechęcenia przez użytkownika, a także generować dużą ilość odrzuceń, czyli wyjść ze strony zaraz po kliknięciu w link z wyników wyszukiwania.

Obrazki powinny być wyświetlane na stronie w takiej samej rozdzielczości jak plik źródłowy, a ew. miniatury powinny generowane jako osobny plik. Niektóre silniki stron, takie jak np. WordPress mają w swoich funkcjonalnościach generowanie miniatur o różnych rozdzielczościach. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć wagę strony, pliki graficzne powinny być kompresowane. W Internecie dostępne są bezpłatne narzędzia, którymi łatwo można zmniejszyć wagę plików graficznych bez większej straty na jakości – np. TinyJPG.com.

Opisane powyżej praktyki to najbardziej podstawowe, niemniej jednak bardzo istotne elementów optymalizacji strony. Mając zaledwie niewielką wiedzę na temat budowy stron, można w ten sposób własnymi siłami poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Obędzie się nawet bez “grzebania” w kodzie, o ile korzysta się z popularnych systemów CMS jak np. WordPress (do stron www) czy Shoper (do sklepów internetowych), w którym wiele zmian można wprowadzić z panelu, lub instalując odpowiednią wtyczkę do SEO. Bardziej zaawansowane zabiegi optymalizacyjne najlepiej zlecić agencji SEO lub jeżeli ma się w zanadrzu programistę – zamówić audyt strony, na podstawie którego zostaną wprowadzone zmiany.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl