Silna i wyróżniająca się marka osobista (personal brand) pozwala zaistnieć na konkurencyjnym rynku pełnym specjalistów.
Marka to Ty. Jesteśmy własnymi markami, czy tego chcemy czy nie. Marka może być słaba lub silna. Silna marka wywiera wpływ na innych, motywuje, inspiruje, jest obiektem pożądania. Słabe marki nie budzą zainteresowania.
Czym jest marka osobista, bardzo dobrze obrazuje stwierdzenie: „marka to zdania, opinie, słowa, komentarze wypowiedziane przez innych o nas po naszym wyjściu z pokoju”. Marka to również wyobrażenie innych o nas i to właśnie wyobrażenie ma ogromny wpływ na nasze zawodowe i prywatne relacje. Warto więc poświęcić trochę czasu na uświadomienie sobie, jaką marką chcemy być, jak tę markę zbudować oraz jak zarządzać swoim wizerunkiem.
Marka (czyli brand) produktu wyróżnia go na rynku spośród dziesiątek podobnych produktów. Tak samo silna i wyróżniająca się marka osobista (personal brand) pozwala zaistnieć na konkurencyjnym rynku pełnym specjalistów.
Branding personalny to dobrze przemyślany i dokładnie zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym i karierą. Celem tego procesu jest osiągnięcie rozpoznawalności, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Branding personalny jest również efektywnym narzędziem, dzięki któremu w relatywnie krótkim okresie czasu można dołączyć do świata przedsiębiorczości i biznesu. Profesjonalnie przygotowana strategia komunikacji marki i dobrze poprowadzony proces spowodują, że staniemy się rozpoznawalni w swoim środowisku zawodowym.
Należy być jednak świadomym, że profesjonalny wizerunek to pojęcie znacznie szersze niż odpowiedni wygląd czy zachowanie. To przede wszystkim umiejętna i spójna komunikacja z ludźmi na wielu różnych płaszczyznach. Przez tę komunikację człowiek jasno określa, kim jest, dokąd zmierza i co może zaoferować innym. Branding personalny wykracza w związku z tym poza sferę zawodową, gdyż sukces zawodowy ma duże przełożenie na życie osobiste.
Zbudowanie silnej marki osobistej jest obecnie niezbędne do efektywnego rozwijania kariery zawodowej.
Jednym z najważniejszych elementów marki osobistej jest jej cecha szczególna, czyli element wyróżniający ją spośród innych. Jednak jest jeden podstawowy warunek – ten wyróżnik musi być prawdziwy. Silna marka osobista nie udaje kogoś, kim nie jest. Autentyczność to podstawa. I nie chodzi tu o zmianę swojej osobowości czy odgrywanie roli osoby, którą chcielibyśmy być, a nie jesteśmy. Autentyczność polega na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, co wyróżnia mnie od innych i powoduje, że jestem postrzegany jako ktoś wyjątkowy.
Cecha szczególna to pierwszy i najważniejszy element silnej marki osobistej.
Czytaj również:
Personal Branding – marketingowy wymysł czy skuteczna koncepcja na osiągnięcie sukcesu?
Zostaw komentarz