Czy potrzebna mi jest marka osobista skoro pracuję na etacie?

26.09.2016 AUTOR: Izabela Wolyniec-Sobczak

Takie właśnie pytanie zadała mi ostatnio znajoma, zastanawiając się czy Personal Branding Academy jest dla niej, czy przydadzą się jej szkolenia uczące samodzielnego budowania swojej marki. Przyznam, że zaskoczyła mnie tym pytaniem, bo myślałam, że to jest już dla wszystkich wiadome i oczywiste. Jak widać, nie jest, zatem warto to wyjaśnić.

Marka osobista to konkretny człowiek, ze swoimi umiejętnościami, wiedzą, doświadczeniem, autorytetem, zaufaniem i charakterem. Człowiek, który oferuje określone wartości, ma określone talenty. Tak więc każdy z nas jest marką, czy tego chce czy nie.

Czym jest marka osobista bardzo dobrze obrazuje stwierdzenie Jeffa Bezosa, założyciela Amazona – „marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, kiedy nie ma cię w pokoju”. Marka to również wyobrażenie innych o nas i to właśnie wyobrażenie ma ogromny wpływ na nasze zawodowe i prywatne relacje.

Wydaje się, że nad swoją marką powinni szczególnie pracować specjaliści, eksperci, freelancerzy, właściciele firm. Rozwijają własne biznesy, więc muszą mieć autorytet, cieszyć się zaufaniem klientów, być postrzegani jako fachowcy w swojej dziedzinie.

A jak wygląda sytuacja z osobami pracującymi na etat? Czy oni także powinni zadbać o swoją markę – najlepszą wersję siebie – aby osiągnąć założone cele zawodowe? Oczywiście! Niezależnie czy mamy swój biznes czy pracujemy na etacie – zawsze warto dbać o swoją markę.

Tu zacytuję autora idei marki osobistej, Toma Petersa, który w 1997 roku opublikował swoją koncepcję w książce „The Brand Called You”. Stwierdzenie to świetnie obrazuje czym jest marka osobista: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp. z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki »Ty«. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś »pracownikiem«, nie »należysz« do żadnej organizacji na stałe, nie określa Cię opis Twojego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego. (…) Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. z o.o. zobowiązuje Cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią Ci zainteresowanie rynku”.

Amerykanie, którzy jako pierwsi odkryli korzyści ze stosowania brandingu personalnego, mawiają: „Personal branding it’s all about how you become the go-to-expert in your field”. Znaczy to, że niezależnie czy tego chcemy, czy nie, celowo i świadomie, czy zupełnie przypadkiem i „przy okazji”, jesteśmy własnymi markami. W Ameryce potoczny zwrot „I brand you as…” używany jest w znaczeniu „Uważam Ciebie za…”.

Biznes jest tworzony przez ludzi. Każdą firmę tworzą konkretne osoby, które znamy z imienia i nazwiska. I to właśnie z ludźmi, a nie z firmami, współpracujemy, spotykamy się, negocjujemy, kupujemy, sprzedajemy. Wiesz od czego zaczyna się sprzedaż? Sprzedaż zaczyna się od zaufania. Zaufania, że to, co mówisz jest prawdą, że kiedy Twoja marka coś obiecuje to dotrzyma tej obietnicy. Autentyczność, czyli prawdziwość tego co mówisz, robisz, jak się zachowujesz buduje zaufanie do Twojej marki. A zaufanie to podstawa silnej marki osobistej.

I dokładnie to, jaką jesteś marką, decyduje, czy Ty musisz szukać pracy, aby się rozwijać, czy to „praca szuka“ Ciebie. Jeśli jestem dobrym specjalistą, znanym w branży, to firmy proszą Ciebie abyś u nich pracował, headhunterzy dzwonią do Ciebie, gdy poszukują takiego właśnie specjalisty.  To Ty wybierasz dla kogo chcesz pracować i z kim chcesz pracować. Czy chciałbyś być w takiej sytuacji zawodowej?

Przypomnij sobie, jak wyglądała Twoja praca pięć lat temu. Zastanów się jak wygląda teraz. Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie Twoją pracę za kolejne 5 czy 10 lat? Jedno jest pewne – będzie ona wyglądała zupełnie inaczej. Bo świat rozwija się w bardzo szybkim tempie, i to nie tylko za sprawą technologii, ale również nowych kompetencji i umiejętności czy innowacyjnych koncepcji. Twoja praca i życie zawodowe w przyszłości zależy od tego, czy zaczniesz rozwijać swoją markę osobistą już teraz.

Personal Branding Academy (1)Wszystkich, którzy chcą nauczyć się samodzielnie budować swoją markę osobistą, zapraszam do zapoznania się z programem i dołączenia do Personal Branding Academy. Akademia to 3 miasta, 8 ekspertów, 6 spotkań. Zaczynamy już 14.10 w Poznaniu, 28.10 w Warszawie i 3.11 w Gdańsku.

http://personalbrandingacademy.pl/

Czytaj również:

Jak marka osobista wspiera rozwijanie własnego biznesu?

Nie chodzi o to, aby wydać pieniądze!

Wydarzenia ze świata startupów, o których powinieneś wiedzieć

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail