Jak marka osobista wspiera rozwijanie własnego biznesu?

19.09.2016 AUTOR: Izabela Wolyniec-Sobczak

Współczesny świat oferuje ogromną ilość produktów, usług, informacji, wydarzeń, możliwości i wyborów. W każdej branży jest wielu specjalistów z różnych dziedzin.

Jak w tym ogromie możliwości wyróżnić się, aby zostać zauważonym i wybranym przez Klienta? Odpowiedź to marka osobista!

Personal branding, czyli proces budowania marki osobistej, jest w dzisiejszych czasach tym właściwym kierunkiem na wyróżnienie się i rozwój zawodowy. Personal branding to przemyślany i dokładnie zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym oraz karierą, a także życiem osobistym. Efektem tego procesu jest silna marka osobista, czyli marka rozpoznawana przez odbiorców, z określonym wizerunkiem, wyróżnikiem i wartościami, z autorytetem i zaufaniem.

Komu potrzebny jest personal branding? Wszystkim, którzy potrzebują silnej marki: przedsiębiorcom, specjalistom, ekspertom, liderom i autorytetom w swojej branży. Każdemu, kto rozwija swój własny biznes. Bo dzięki silnej marce łatwiej jest dotrzeć do szerszego grona potencjalnych odbiorców oraz zwiększyć wartość swoich usług.

A teraz wyobraź sobie, że jesteś świetnym specjalistą w jakiejś dziedzinie i masz świetne produkty / usługi. Jesteś np. trenerem, tłumaczem, prawnikiem, księgowym, doradcą finansowym, informatykiem, grafikiem, fotografem, stylistą, fizjoterapeutą, tłumaczem, nauczycielem języka obcego, agentem ubezpieczeniowym, agentem nieruchomości. Jesteś naprawdę w tym świetny, ale… jesteś jednym z wielu świetnych specjalistów w swojej dziedzinie. Twoi Klienci są wszędzie, mijacie się co chwilę, szukają Twoich usług. Na kogo zwrócą uwagę? Kogo wybiorą? No właśnie – kogo wybiorą – Ciebie czy Twoją konkurencję?

I to jest właśnie ten moment, w którym albo masz markę i masz Klienta, albo nie masz. Wniosek jest prosty – postaw na siebie, swoje nazwisko i własną, świadomie zbudowaną markę, bo Twoja marka osobista to Twój własny i niepowtarzalny kanał marketingowy, dzięki któremu budujesz grono oddanych klientów.

Jak to zrobić? Współpracując z markami od kilkunastu lat, wypracowałam własną, 3-etapową metodologię budowania marek osobistych.

Etap pierwszy to zdefiniowanie marki

Marka osobista bazuje na prawdziwych wartościach, potencjale, cechach, wiedzy i doświadczeniu. Budowanie marki zawsze należy zacząć się od analizy tego, co potrafimy, jakie mamy talenty i kompetencje.
Polecam inspirujący film Simona Sinka „Start with why”, który zadaje wiele pytań i zmusza do przemyślenia swojej marki w kontekście WHY? Czym się wyróżniam? Co wyjątkowego oferuję, aby klienci przyszli właśnie do mnie? Jakie wartości i korzyści oferuję klientom? W czym jestem najlepszy?

Te wszystkie pytania pomagają znaleźć własny wyróżnik, który jest jednym z podstawowych czynników decydujących o sile marki. Może to być bardzo wąska specjalizacja, może jakaś niszowa branża, może specyficzna usługa, albo wąska grupa odbiorców do której skierujesz ofertę.

Drugi etap budowania marki to jej „opakowanie” spójne z wartościami marki

To co widzimy przy kontakcie z marką osobistą to właśnie człowiek – jego wygląd i zachowanie oraz wygląd wszystkiego co reprezentuje markę, czyli tzw. identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna to wszystko co markę obrazuje – logo, hasło, wszelkie materiały reklamowe i grafiki, strona internetowa, itp.

Trzeci etap to regularna komunikacja marki

W dzisiejszych czasach niewiele można zdziałać bez komunikacji i promocji marki. Nawet najlepsza marka sama się nie sprzeda. Należy długoterminowo, regularnie i konsekwentnie promować swoją markę, wykorzystując dostępne media.

Od jakiegoś czasu obserwuję z zaciekawieniem markę osobistą, która pięknie się rozwija. Charakterystyczna, wyrazista, szczera i prawdziwa, ze sprecyzowaną grupą odbiorców, rozwija się świadomie i konsekwentnie – Pani Swojego Czasu, czyli Ola Budzyńska. Pewnego dnia, zmuszona sytuacją życiową, zaczęła się zastanawiać co potrafi robić najlepiej, w czym jest naprawdę dobra,  i … „oświeciło mnie, że ja przecież zawsze to umiałam! Zawsze to robiłam! Że jestem w tym doskonała, tylko kompletnie tego nie zauważałam!” . Ola od 10 lat uczy Kobiety jak zarządzać swoim czasem, a od dwóch lat buduje swoją markę  jako „Pani Swojego Czasu”

Łatwo nie było, jak zawsze, gdy samodzielnie buduje się własny biznes od podstaw. Były wzloty i upadki, sukcesy i porażki, decyzje dobre i złe, o czym możecie przeczytać na Jej blogu “2 lata Pani Swojego Czasu”.

Myślę, że Pani Swojego Czasu jest świetnym przykładem i bardzo dobrą inspiracją dla każdego, kto samodzielnie rozwija swój biznes oparty na marce specjalisty i eksperta.

 

Personal Branding Academy (1)Wszystkich, którzy chcą nauczyć się samodzielnie budować swoją markę osobistą, zapraszam do zapoznania się z programem i dołączenia do Personal Branding Academy, 3 miasta, 8 ekspertów, 6 spotkań. Zaczynamy już 14 października w Poznaniu.

http://personalbrandingacademy.pl/

Pracuj.pl, międzynarodowy sukces polskiej firmy

Wywiad z Martą Gryszko – często patrzyłam na zegarek czując presję, aby jak najszybciej usiąść do pracy!

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail