Marketing i Biznes Marketing Postrzeganie marki: jakich błędów unikać?

Postrzeganie marki: jakich błędów unikać?

Postrzeganie marki: jakich błędów unikać?

Jesteś przedsiębiorczym freakiem i zależy Ci na rozwoju Twojej firmy? Spotkaj setki podobnych rekinów biznesu podczas konferencji Founders Mind

Sprawdź szczegóły!

Jak dbać o wizerunek marki? W niemal każdej kategorii produktów czy usług działają dziesiątki lub setki firm, o wyborze jednej z nich niejednokrotnie to marka odgrywa kluczową rolę. Wykreowanie wizerunku firmy jest najlepszym sposobem, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć cenny udział w rynku.

Czym właściwie jest marka? Jak dbać o wizerunek marki? Oprócz narzędzi, które identyfikują firmę: logo, kolorystyka, styl produktów, można również stwierdzić, że jest wyobrażeniem o przedsiębiorstwie, jakie posiada konsument. Obraz ten nie jestem dziełem przypadku, a wynikiem działań (lub ich braku) podejmowanych przez firmę. Podobno najprościej uczyć się na błędach, swoich lub cudzych, dlatego zamiast zapoznawać się z idealnym scenariuszem kreowania marki, zapoznajmy się ze sposobami jak tego nie robić.

Wizerunek marki – sposób pierwszy:

Stwórz „stronę wizytówkową”. Umieszczenie w Internecie strony, gdzie znajdują się tylko dane kontaktowe, a sama strona wygląda na stworzoną jeszcze w czasach Windowsa 2000 nie promuje nas jako profesjonalnych i rzetelnych partnerów biznesowych. Niezależnie od tego czy prowadzimy spółkę zajmującą się badaniami geofizycznymi, czy sprzedażą sprzętu AGD. Dobrze zrobiona strona pozwala na szybkie określenie, czym zajmuje się firma, jakie produkty i/lub usługi konkretnie oferuje, przedstawia naszą firmę oraz przekazuje dane kontaktowe.

Wizerunek marki – sposób drugi:

SEO? Nie, nie potrzebuję. Wyszukiwarka internetowa to medium dające ogromne możliwości dotarcia do dowolnej grupy osób. Optymalizacja strony pod kątem pozycjonowania pomoże osiągnąć jeden z naszych głównych celów w postaci dostania się na pierwszą stronę wyników. Dlaczego to takie ważne? Tylko 5% użytkowników przegląda drugą i dalsze strony.

Trzeba zaznaczyć, że nie jest to proces ani łatwy, ani jednorazowy, dlatego najlepiej skorzystać z usług zewnętrznej jednostki, która zajmie się tym za nas.

Wizerunek marki – sposób trzeci:

Brak spójności. Wizerunek marki powinien być jednorodny, a każdy z kanałów komunikacji powinien przekazywać ten sam obraz naszej firmy. Odwołując się do pierwszego przykładu, ciężko jest promować się jako profesjonalistów w dziedzinie informatyki dysponując stroną internetową z poprzedniej epoki lub wygenerowanej w darmowym kreatorze. Co więcej, warto stworzyć tzw. brand book. Zapis tego, jakie firma wykorzystuje kolory, czcionki, style, szablony itp. zdecydowanie poprawi spójność identyfikacji wizualnej.

Wizerunek marki – sposób czwarty:

Zaniedbaj obecnych klientów. Zamiast non-stop walczyć o nowych partnerów warto kompleksowo zadbać o klientów już pozyskanych, a zarazem zamienić ich w stałe i pewne źródło dochodu. Jednym z prostszych sposobów może być przeprowadzanie badania satysfakcji. Formy mogą być różne, np. wywiady telefoniczne bądź wysyłane na e-mail ankiety. Dostajemy informację o tym, co należy poprawić, co zmienić, a z jakich aspektów współpracy klient jest zadowolony, a przy okazji czuje się on doceniony jako, że liczymy się z jego opinią. Można również próbować zawiązywać bliskie relacje biznesowe przez wysyłanie życzeń z okazji świąt bądź gratulacji z okazji pozyskania kontraktu bądź nagrody (dotyczy to sektora B2B).

Wizerunek marki – sposób piąty:

„Jesteśmy amatorami”. Każda firma potrafi opisać się jako profesjonalną, rzetelną, lidera branży, najlepszą… Ale jak przekonać konsumenta, że faktycznie tak jest? Najlepiej w ogóle nie przekonywać, tylko to pokazać. Świetnym sposobem są media społecznościowe: Facebook, Twitter, LinkedIn oraz YouTube. Prowadzisz serwis RTV? Zaprezentuj swoje umiejętności nagrywając krótkie filmiki przedstawiające dokonywane naprawy. Może okazać się to pomocne przy kreowaniu wizerunku, a zarazem zmniejszy dystans, pokazując, że klient nie ma do czynienia z „jakąś firmą” i „jakimś człowiekiem”, a z profesjonalistą. Innym dobrym przykładem jest firma 3mk sprzedająca folie ochronne na telefony, które zapobiegają pękaniu ekranu. Ciężko w to uwierzyć dopóki nie zobaczy się krótkiego filmu na Facebooku, w którym uderza się młotkiem w ekran telefonu, a ten pozostaje cały.

Wizerunek marki – sposób szósty:

Traktuj marketing jak podrzędny oddział firmy. Trudno oszacować, w jak dużej części dyrektorzy postrzegają marketing jako dział podległy pod sprzedaż i produkcję, który dostaje za zadanie wypromować to, co uda się stworzyć tej dwójce. Skuteczna firma to firma zarządzana przez marketing strategiczny. Bada on zapotrzebowanie rynkowe na dany produkt, wyznacza mierzalne cele do osiągnięcia, decyduje o ostatecznej formie produktu, cenie oraz ustala kanały promocji. W ten sposób dostajemy kompletny plan: od stworzenia do sprzedaży, która jest czymś więcej niż reklamą na ulotce i ceną o 10 groszy niższą od konkurencji.

Jak widać na każdą firmę czyha wiele marketingowych pułapek, które mogą znaczenie zaszkodzić jej wizerunkowi, a więc też zmniejszyć liczbę nowych klientów. Po przeczytaniu tej krótkiej listy, warto dokonać krytycznej oceny własnego postępowania i sprawdzić, czy sami nie popełniliśmy któregoś z tych błędów.

Ireneusz Larysz

Czytaj również:

CZY STRATEGIA CONTENT MARKETINGOWA MOŻE SIĘ OBEJŚĆ BEZ SOCIAL MEDIA?

Prasówka #12: Klienci chcą być traktowani indywidualnie, kolejne zmiany na allegro, na podjęcie decyzji zakupowej potrzebujemy nawet 4 dni

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl