Voice mailing – buduj emocjonalną relację z klientem!

30.08.2016 AUTOR: Andrzej Ogonowski

Aby mobilna kampania marketingowa była skuteczna, powinna spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze: odpowiadać zasadom permission marketingu (czyli tzw. marketingu za przyzwoleniem), a więc kierować komunikaty do osób, które wcześniej wyraziły na to zgodę. Po drugie: budować emocjonalną więź z klientem, który chce poczuć, że przekaz kierowany jest specjalnie dla niego. Można to osiągnąć za pomocą wysyłki wiadomości VMS (Voice Mail System) – wcześniej przygotowanej i nagranej wiadomości głosowej.

Permission marketing bazuje na doświadczeniu, że klient o wiele chętniej zapoznaje się z wiadomościami, na które sam się wcześniej zgodził, albo które zamawiał.  W ramach takiego podejścia podejmuje się działania wychodzące w stronę klienta. Całość komunikacji ma przy tym miejsce za jego zgodą, a początek relacji wynika ze zgłoszonego przez klienta zainteresowania danym tematem.

Wiadomości VMS są narzędziem, które doskonale sprawdza się, gdy chcemy nawiązać z klientem bardziej osobisty kontakt i gdy zależy nam na tym, aby komunikacja z nim była bardziej emocjonalna. Za pomocą voice mailingu można zaprosić go np. do udziału w specjalnym wydarzeniu. Zrobili tak np. marketerzy Śląska Wrocław. Fanom zespołu umożliwiono zapisanie się do bazy numerów klubu, dzięki czemu mogli otrzymywać wiadomości dotyczące meczów i innych wydarzeń związanych z drużyną. Pewnego razu, przed jednym ze spotkań, kibice otrzymali wiadomość VMS, w której piłkarze Śląska – bracia Marco i Flavio Paixao – zapraszali ich na mecz. Akcja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony sympatyków wrocławskiego klubu oraz ze znaczną reakcją w lokalnych mediach i Internecie.

Wiadomo, że Śląsk skorzystał z naturalnego bonusu, jakim jest rozpoznawalność najlepszych piłkarzy ulubionej drużyny wśród kibiców. Rozwiązaniem dla marek, które nie mogą liczyć na podobne udogodnienie, może być współpraca z lektorami znanymi z telewizji i radia. Inną możliwością jest wykorzystanie systemu TTS, czyli „Text to speech”. Głos w takich wiadomościach nie jest jednorodny, jak w przypadku syntezatorów mowy, ale ma emocjonalne zabarwienie.

Jeszcze inny pomysł na kampanię VMS miał fundusz inwestycyjny MCI Management SA. Jego prezes Tomasz Czechowicz „zadzwonił” do przedsiębiorców, doradców inwestycyjnych i inwestorów z zaproszeniem do udziału w konferencji TMT Ventures. Jak podają organizatorzy, komunikat został wysłany do 450 osób, a odsłuchało go 86% z nich. Dodatkowo wszyscy odbiorcy komunikatów głosowych otrzymali pół godziny później SMS-a z powtórzeniem podanych informacji. Organizatorzy eventu komentując wynik akcji zwrócili uwagę na to, że Tomasz Czechowicz jest osobą rozpoznawalną w środowisku, a odbiorcy wiadomości znali już markę organizatora i jego cykliczne imprezy. Dzięki temu wiadomość w całości odsłuchało 200 osób. W dodatku kampania została przeprowadzona w ciągu jednego dnia, a podsumowujący ją raport był gotowy już w 20 minut po jej zakończeniu.

Rozpatrując voice mailing jako narzędzie komunikacji mobilnej warto mieć na uwadze, że przeprowadzane za jego pomocą kampanie mogą być kierowane do szerokiego grona odbiorców. Klient, który odbiera wiadomości głosowe nie musi mieć smartfona – wystarczy do tego zwykły telefon komórkowy starszego typu. Co więcej: wiadomości głosowe można kierować również na numery stacjonarne.

Voice mailing stwarza także możliwości komunikacji zwrotnej: od klienta do marki. Wybierając klawisz z odpowiednią cyfrą klient może w trakcie rozmowy np. połączyć się z konsultantem call-center, sprawdzić stan konta, czy informacje o płatnościach.

Planując podobne działania, musimy jednak pamiętać, aby wysyłka kierowana, do wysokojakościowej bazy kontaktów, a więc najlepiej do osób, które same zostawiły numer telefonu i zgodziły się na komunikacje z naszą firmą. Należy tej formy komunikacji używać jednak z umiarem, ponieważ odsłuchanie wiadomości głosowej zajmuje więcej czasu niż przeczytanie SMS. Wymaga również od odbiorcy komunikatu gotowości do tego, aby poświęcić nam kilkadziesiąt sekund „tu i teraz”, podczas gdy do odczytania wiadomości SMS możemy wrócić w dowolnym momencie.

Odpowiednio używany voice mailing może posłużyć zarówno jako narzędzie przesyłania informacji, których potrzebują nasi klienci, jako narzędzie poprawiające jakość obsługi klienta i nade wszystko jako narzędzie poprawiające wizerunek marki i przywiązanie do niej. Dzięki temu marka może zbudować solidną podstawę pod kolejne działania marketingowe.

Czytaj również:

Wywiad z Andrzejem Ogonowskim PR & Marketing Director w SMSAPI

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam