Marketing i Biznes Marketing Careketing (Care Marketing)

Careketing (Care Marketing)

Careketing (Care Marketing)

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Ostatnio napisałem artykuł o Careketing’u (z połączenia słów care + marketing), który określam jako koncept z pogranicza PR wpisujący się w Inbound Marketing. Dziś chciałbym dokładniej omówić to zagadnienie spoglądając na nie z praktycznych kątów podkreślając wymierne korzyści.

Głównym założeniem koncepcji jest pojawianie się w “odpowiednim miejscu i odpowiednim czasie” z naszym produktem jako rozwiązaniem na problem odbiorcy. Warto podkreślić, że careketing, ze względu na swój charakter szczególnie sprawdza się w przypadku usług.

Ze względu na fakt, że jest to narzędzie Inboundowe jest zupełnie darmowe i wymaga od nas jedynie autentycznej troski o dobro klienta, przemyślanej komunikacji i trochę czasu.

Ale zacznijmy od początku.

Identyfikacja “basenu problemów”

Jak w przypadku każdego działania, najpierw warto zidentyfikować miejsca, gdzie przebywają potencjalni klienci. Ich odnalezienie jest kluczowe dla naszych działań. Nie mówimy o wszystkich miejscach. Mówimy o serwisach, społecznościach, forach i grupach, gdzie udają się rozwiązywać konkretne problemy, które może odpowiedzieć nasz produkt czy usługa.

Zatem “basenem problemów” grupy docelowej nazywamy takie właśnie punkty w sieci lub offline. Przykładami takich miejsc są np. grupy facebookowe, gdzie często użytkownicy zadają bardzo konkretne pytania związane z konkretnymi zagadnieniami. Jest to szansa dla nas.

Care–keting

Gdy jesteśmy już w “basenie problemów” wybieramy te, które są adekwatne i spełniają określone kryteria, jakie wcześniej sobie założyliśmy. Warto skupiać się na problemach, które przysparzają konkretnego „bólu”, „niewygody”, i których rozwiązanie w jak największym stopniu poprawi dobrobyt klienta.

Są tu dwa poziomy. Albo komunikujemy się jako marka, albo jako jej ambasador lub zadowolony klient. Niezależnie od naszego podejścia, najważniejsze jest zadbanie o faktyczne rozwiązanie problemu klienta, udzielenie odpowiedzi na jego pytanie. Trzeba podkreślić, że celem careketingowego działania nie jest sprzedaż, ale troska (care) o potencjalnego klienta, która ma nam wygenerować w zamian określone korzyści. 

Takie korzyści to np:

+ Kreowanie pozytywnego i autentycznego wizerunku marki.

+ Generowanie gorących leadów dla teamu sprzedażowego lub bezpośrednie przyczynianie się do sprzedaży.

+ Dokładniejsze poznawanie potrzeb klientów, które może jako feedback wpływać na nasz produkt czy usługę.

I kilka innych, w zależności od tego, na czym skupiamy naszą uwagę. Podobnie jak w przypadku innych działań inboundowych, careketing nastawia się na efekty długofalowe, ale czasami zdarza się, że nasza pomoc odbija się niezłym viralnym echem w Internecie. Było już kilka takich sytuacji w polskiej sieci, i nawet przebiły się do telewizji.

Słowo przestrogi

Z racji tego, że w naszych założeniach klient operuje z poziomu pierwotnego unikania bólu (ang. pain avoidance), a konkretnie rozwiązania problemu, jego wrażliwość jest podwyższona. Jest to częstotliwość myślenia, gdzie łatwo można wyczuć tani chwyt, czy próbę reklamy produktu. Dlatego jeśli szczerze nie obchodzi nas sytuacja klienta, nie próbujmy sprzedawać na siłę naszego rozwiązania. Może odbić się to równie dużym, ale negatywnym viralem w sieci.

Słowo zachęty

Warto rozważyć użycie careketingu w swojej strategii inbound marketingu.  Efekt, jaki może wygenerować kilka “ocalonych żyć” może być znacznie potężniejszy, niż całe góry złota przeznaczane na PPC i mieć trwalszy wpływ na wizerunek marki długofalowo.

Podsumowanie

Niezależnie czy uwzględnisz careketing w swojej strategii, czy nie, jest to świetne i potężne narzędzie, które jest w bezpośredniej interakcji z grupą docelową. Warto je rozważyć jako składnik inboundowego arsenału.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl