Najdroższe domeny świata – co sprzedało się najlepiej?

07.10.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Kiedy większość ludzi myśli o cenie domeny, w głowie pojawia im się zazwyczaj suma nieprzekraczająca równowartości 15 dolarów. Często jednak zdarza się, że za rozpoznawalne adresy trzeba słono zapłacić. Średnia cena domeny sprzedanej na rynku wtórnym – a więc kupionej od kogoś, kto już tym adresem zarządza – liczona jest w tysiącach. Suma pieniędzy wydanych na 10 najdroższych domen świata wynosi niemalże 300 milionów dolarów!

1. LasVegas.com

Liderem rankingu jest domena związana z miastem nieustającej rozrywki, szybkich ślubów i drogich kasyn. Ta najdroższa na świecie domena została sprzedana w 2005 roku za niewiarygodnie wysoką sumę 90 milionów dolarów. Tak jak większość drogich adresów, została zarejestrowana stosunkowo wcześnie – w 1997 roku. Na stronie możemy znaleźć informacje na temat atrakcji, jest również połączona z wyszukiwarką lotów i hoteli. Pozostaje pytanie, czy naprawdę warto było wydać tak dużą sumę na adres domeny miasta. Tuż obok w wynikach wyszukiwania znajduje się równie dobry, a zapewne tańszy, adres vegas.com.

2. CarInsurance.com

Drugą na liście pozycją jest domena CarInsurance.com, sprzedana w 2010 roku za kwotę 49 milionów 700 tysięcy dolarów. Kupującym była firma QuinStreet, jedna z największych agencji marketingu internetowego. Co ciekawe, w czasie zakupu domena była całkowicie pusta. Obecnie strona świetnie wykorzystuje swój potencjał – znajdują się na niej porównywarki ofert ubezpieczeniowych, kalkulatory, poradniki czy prawa ubezpieczeniowe dla poszczególnych stanów.

domeny

3. Insurance.com

Podobnie jak w przypadku pozycji wyżej, kupującym była firma QuinStreet, która dostrzegła potencjał domeny. Transakcji dokonano w 2010 roku, zaś kwota przeznaczona na zakup wyniosła 35 milionów i 600 tysięcy dolarów. W tym przypadku domena została kupiona razem ze stroną www.

4. VacationRentals.com

Sprzedaż domeny VacationRentals.com dokonała się w 2007 roku – transakcja wyniosła wówczas 35 milionów dolarów, zaś kupującym była firma HomeAway. W późniejszym przemówieniu Brian Sharples zdradził, że zakupu dokonano jedynie po to, by nie zrobiła tego rywalizująca z nimi firma Expedia. Domena w dniu przejęcia była aktywna – obecnie, zgodnie z nazwą, znajduje się na niej wyszukiwarka hoteli.

5. PrivateJet.com

Domena PrivateJet.com została kupiona przez Nations Luxury Transportations w 2012 roku. Suma, jaką przewoźnik przeznaczył na zakup wyniosła aż 30 milionów 180 tysięcy dolarów. Domena pozwoliła NLT stworzyć luksusową platformę do rezerwacji prywatnych odrzutowców, jednak mimo prestiżowego adresu strona nie cieszy się dużą popularnością. W wynikach Google prześcigają ją strony takie jak BusinessAir.com czy PrivateFly.com.

domeny

6. Internet.com

Domena Internet.com została kupiona w 2009 roku. Transakcja opiewała na 18 milionów dolarów, zaś kupującym była (po raz kolejny!) agencja QuinStreet. Strona Internet.com koncentruje się m.in. na poradnikach związanych z branżą IT, budowaniem stron oraz sprzedażą domen. Co ciekawe, nie była to kwota za jedną domenę. Adresy objęte umową to również m.in. InternetNews.com, DatabaseJournal.com, WebDeveloper.com czy JavaSript.com.

 

7. 360.com

Przejęcie domeny 360.com dokonało się zaledwie dwa lata temu, a więc stosunkowo niedawno. Właściciel, koncern Vodafone, zgodził się sprzedać domenę chińskiemu potentatowi branży oprogramowania Qihoo 360. Cena domeny wyniosła 17 milionów dolarów. Mimo że Qihoo ma kilka własnych stron, m.in. haosou.com, so.com oraz qihoo.com, to właśnie 360.com cieszy się największym zainteresowaniem ze względu na ogólnoświatowy zasięg i nazwę łatwą do zapamiętania.

8. Insure.com

Insure.com to kolejna droga domena z branży ubezpieczeniowej przejęta przez firmę QuinStreet. Kwota transakcji z 2009 roku wyniosła 16 milionów dolarów. Wraz z domeną firma zyskała także prawa do związanych z Insure.com zasobów. Obecnie strona funkcjonuje jako serwis informacyjny i broker ubezpieczeniowy obsługujący zainteresowanych klientów.

domeny

9. Bankaholic.com

Domena Bankaholic.com została zarejestrowana w 2006 roku przez Johna Wu – przedsiębiorca prowadził na niej swojego bloga o tematyce finansowej. Witryna była tak popularna, że zainteresował się nią koncern BankRate. W 2008 roku domena została przejęta wraz z zawartością strony za kwotę 15 milionów dolarów. Obecnie strona zawiesiła swoją działalność.

10. Sex.com

Domena Sex.com uplasowała się na 10 miejscu w skali najdroższych domen w historii Internetu, co nie powinno nikogo dziwić, biorąc pod uwagę popularność branży pornograficznej. Zakupu dokonano w 2010 roku, zaś kupującym był koncern Clover Holdings Ltd. Kwota transakcji wyniosła 13 milionów dolarów, co czyni ją najdroższą pustą domeną kupioną za gotówkę.

domeny

Źródło: Nimbus Hosting, https://www.nimbushosting.co.uk/most-expensive-domains/

Choć najdroższe domeny należą do portali amerykańskich, nasz rodzimy rynek wcale nie zostaje daleko w tyle. CENTR (Council of European National Top-Level Domain Registries) opublikował raport, w którym oszacował wielkość europejskiego rynku domen narodowych na ponad 69 mln nazw. Rejestr domeny .PL znajduje się na szóstym miejscu z wynikiem 2,7 mln domen, zaraz po rejestrach .DE, .UK, .NL, .FR i .IT.

Jeśli chodzi o rynek wtórny, świetne zestawienie zaprezentowała brytyjska firma Nimbus Hosting. Co ciekawe, wśród największych europejskich transakcji znalazł się również polski akcent – sprzedaż domeny Saturn.pl za imponującą kwotę 600 tysięcy dolarów. Sprzedawcą była wówczas Kompania Węglowa S.A., która używała domeny jako adresu jednego z serwerów dostępowych. Przejęta przez koncern Saturn domena zastąpiła używaną wcześniej stronę saturnpolska.com.

Artykuł powstał dzięki:

Coders Lab

Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.

Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.


Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...