Niezależnie od tego czy chcesz samodzielnie stworzyć bloga osobistego czy firmowego, stronę internetową a może sklep on-line, potrzebujesz oprogramowania, czasu i chęci. Na czas i chęci nie mamy wpływu, ale możemy Ci pomóc z doborem CMS-u. Przedstawiamy listę najlepszych i najpopularniejszych narzędzi do tworzenia własnych stron www. Niezależnie od tego czy jesteś początkujący, czy może masz już jakieś doświadczenia w 27kreowaniu stron, z pewnością znajdziesz rozwiązanie dla siebie.
Wspomóż się gotowymi rozwiązaniami
W Internecie jest wiele narzędzi, takich jak chociażby działające on-line kreatory stron www, które znacznie ułatwiają proces tworzenia własnej witryny. Możesz skorzystać zarówno z darmowych, jak i płatnych narzędzi – to zależy od Twoich potrzeb i preferencji. Użycie jednego z dostępnych generatorów to zdecydowanie najlepszy i najbardziej opłacalny finansowo sposób na stworzenie strony internetowej, która nie tylko będzie w pełni funkcjonalna, ale także i estetyczna. Co najważniejsze, nie musisz nawet znać PHP, CSS czy HTML-a. Serwisy oferujące kreatory (czyli zawieszone w chmurze systemy do zarządzania treścią – CMS – z ang. content management system) nie wymagają bowiem „dłubania” w kodzie, ale oddają do dyspozycji użytkowników działające automatycznie i intuicyjne, graficzne narzędzia. Do wyboru jest wiele systemów, dlatego najlepiej wybrać taki, który odpowie na nasze potrzeby.
Światowy lider popularności wśród CMS-ów – WordPress
WordPress to obecnie najbardziej popularna, ale i funkcjonalna platforma CMS działająca w systemie open source, czyli darmowa. Dzięki nowoczesnym wtyczkom możliwe jest na niej osadzenie nawet w pełni funkcjonalnego i profesjonalnie wyglądającego sklepu on-line – nie powinno być to zatem zaskoczeniem, że co czwarta strona na świecie jest utworzona właśnie na niej. Z kolei w Polsce na WordPressie zostało osadzonych aż 7 na 10 stron. Nic dziwnego – zarówno hosting, jak i instalacja oraz późniejsze zarządzanie na WordPressie są dość łatwe. WordPress jest także zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, co pozwala uplasować naszą stronę wysoko w wynikach Google – same plusy!
WordPress jest dość intuicyjny w obsłudze, choć laikom może początkowo stwarzać pewne problemy. Opiera się on na korzystaniu z gotowych szablonów (dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne, choć oferta bezpłatnych jest wystarczająco szeroka i atrakcyjna) oraz wtyczek czy widgetów, które instalujemy i wpinamy pod naszą stronę, m.in. w celu ochrony jej przed hakerami czy automatycznej optymalizacji witryny.
Niewątpliwą zaletą będzie znajomość HTML-a lub CSS-a, gdyż zwiększy to nasze możliwości edytowania strony osadzonej na WordPressie. Jeśli jednak jesteśmy początkujący, także nie miejmy obaw – WordPress jest na tyle popularnym i często stosowanym narzędziem, że bez problemu znajdziemy w Internecie instruktaże krok po kroku, jak skonfigurować daną wtyczkę czy funkcjonalność.
Druga najpopularniejsza platforma CMS – Joomla!
Joomla jest – podobnie jak WordPress – systemem CMS. Opiera się ona jednak na wykorzystaniu bazy danych w MySQL, a sama platforma jest napisana w języku programowania PHP. W rankingu popularności Joomla znajduje się zaraz za WordPressem, na drugim miejscu.
Jest to narzędzie najchętniej wybierane przez firmy (m.in. MTV czy Uniwersytet Harvarda), gdyż umożliwia wiele mniej i bardziej zaawansowanych funkcji, takich jak chociażby wykorzystywanie kanałów informacyjnych RSS czy tworzenie elementów, jak np. kalendarze, które uatrakcyjniają stronę i nadadzą jej profesjonalnej formy.
Niewątpliwą zaletą Joomli jest również jej pozycjonowanie pod kątem wyników w wyszukiwarce Google. Platforma ta także dostarcza wiele wtyczek rozszerzających funkcje strony. Joomla jest również dostępna w polskiej wersji językowej.
Nr 3 w zestawieniu – Drupal
Drupal to trzecia najpopularniejsza platforma do tworzenia stron internetowych w Polsce. Średnio 3 strony na 100 zostały zbudowane i osadzone na tym systemie. To również – tak jak w przypadku WordPressa i Joomli – projekt open source, czyli w podstawowej wersji darmowy.
Drupal – podobnie jak WordPress – udostępnia wiele szablonów, które następnie można edytować. To jednak nie system CMS, lecz CMF (czyli content management framework) napisany w języku PHP.
Świetnie odnajdą się w jego obsłudze osoby o nieco większej wiedzy – umożliwia on bowiem takie zaawansowane rozwiązania, jak segmentacja, taksonomia czy współpracę z różnymi serwerami. Na tym systemie została stworzona m.in. oficjalna strona Białego Domu.
Podsumowując – istnieje wiele systemów do zarządzania treścią znacznie ułatwiających proces budowy strony internetowej, a wręcz nie wymagających od nas żadnej znajomości HTML-a czy CSS-a. Najpopularniejszym narzędziem w skali światowej jest system CMS WordPress. Wraz z mnogością dostępnych szablonów i wtyczek rozwijających funkcjonalności strony, uplasował się on na miejscu pierwszym w rankingu najbardziej popularnych systemów CMS zarówno na świecie, jak i w Polsce. Warte odnotowania są jednak także takie systemy, jak Joomla czy Drupal. Wybranie odpowiedniego dla siebie systemu zależy zatem nie tylko od jego funkcjonalności czy kosztów eksploatacji, ale przede wszystkim od tego, jakie są nasze potrzeby.
Artykuł powstał dzięki:
Coders Lab
Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.
Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.
Zostaw komentarz