Jak sobie radzić z długim przesiadywaniem przed komputerem?

22.08.2017 AUTOR: Piotr Trybalski

Jak już zapewne wiecie z poprzednich artykułów programowanie to nie tylko pisanie kodu z namiętnością i intensywnością odpowiadającej pracy artysty w twórczym transie. Programowanie to również szukanie odpowiedzi i rozwiązań w internecie, dużo główkowania, szukanie popełnionych błędów i zastanawianie się nad istotą napotkanego problemu.

Napisanie pozornie prostego skryptu, bądź jego części czasem w nieplanowany sposób może się wydłużyć z kilkudziesięciu minut do nawet kilku godzin. Jeśli dana tematyka Was wciągnie w wir pozyskiwania wiedzy i będziecie chcieli dany problem rozwiązać bardziej niż społeczeństwo ZUS, to wielogodzinne przesiadywanie przed komputerem macie gwarantowane.

Jak powszechnie wiadomo, człowiek od tysiącleci prowadził aktywne życie i został stworzony po to, by w aktywny sposób zapewnić sobie przetrwanie. Tworząc człowieka i nadając mu cechę lenistwa i kreatywności, Bóg nie przewidział, że cwane ludzie zrobią sobie komputery, tak by walka o przetrwanie była o wiele łatwiejsza. Przez to człowiek nie jest przystosowany do siedzącego trybu życia, przez co źle zbalansowane obowiązki mogą przerodzić się w różne schorzenia, jak na przykład kręgosłupa czy wzroku.
Pracując długo przy komputerze warto pamiętać o różnych praktykach mających na celu minimalizowanie złego wpływu siedzenia przy komputerze jak i również samego siedzenia.

Przerwy od komputera

Lekarze mówią, że dobrze jest robić sobie krótkie przerwy od komputera co najmniej raz na godzinę. Wstać od komputera, rozprostować kości, przespacerować się po pokoju, napić się czegoś, ponaciągać czy poschylać.
Ja przed komputerem spędzam kilkanaście godzin dziennie. Czasem z obowiązku, czasem z własnej woli. Nie mniej jednak będąc świadomym tego jak bardzo zły wpływ może to mieć na moje zdrowie, wziąłem sobie powyższe wskazówki bardzo do serca.

Angażując się we własną pracę, bardzo łatwo stracić poczucie czasu. Przez co nierzadko jedna godzina szybko zamienia się w trzy i nawet nie będziecie wiedzieć jak to się stało, że przez trzy godziny siedzieliście niezmiennie w jednej pozycji robiąc coś co Was pochłonęło doszczętnie.

W takich sytuacjach warto sobie nastawiać budziki czy alarmy w telefonie, tak by urządzenie pamiętało o naszym zdrowiu lepiej od nas.

Odchodzenie od komputera

Po pewnym okresie przeanalizowałem zakres swoich zajęć przy komputerze i okazało się, że wiele z nich wymaga ode mnie poczekania na coś, zastanowienia się czy pogłówkowania. Są to rzeczy, które nie wymagają mojej obecności bezpośrednio przy blacie biurka. Więc zacząłem medyczne rady wnosić na wyższy poziom i od wielu już lat nie robię sobie kilkuminutowych przerw co godzinę, ale wykorzystuję każdą wolną chwilę, która nie wymaga mojego zaangażowania przy klawiaturze, na odejście od komputera. Często się zdarza, że z jednej strony wykonując pracę przy komputerze, ale jednocześnie z drugiej starając się od niego odchodzić kiedy tylko jest to możliwe na rzecz spacerów po pokoju, robię po kilka – kilkanaście kilometrów dziennie na powierzchni dwudziestu pięciu metrów kwadratowych.

Może się to wydać śmieszne, ale dzięki temu właśnie nie czuję typowych objawów związanych z pracą przy komputerze jak bóle pleców, karku, nóg czy głowy. A jak wiadomo, coś co jest głupie i działa, nie jest głupie.

Ćwiczenie wzroku

Kolejna ważna sprawa to wzrok. Człowiek zaangażowany w ruchomy obraz na ekranie telewizora czy monitora skupia się na nim tak bardzo, że odruchowo rzadziej mruga po to by widzieć więcej tego co się dzieje. To ma zły wpływ na nawilżanie oczu. Podczas przerw warto zamknąć powieki parę razy na kilkanaście sekund.

Ciągłe patrzenie się w te same punkty na małym obszarze ekranu i nie widzenie przysłowiowego świata poza nimi w danej chwili może mieć zły wpływ na ostrość i koncentrację wzroku na konkretnych punktach. W ramach przerw dobrze wyjrzeć przez okno i popatrzeć sobie na obiekty oddalone najbardziej, a także pobawić się z ostrością spojrzenia skupiając je na obiektach znajdujących się w różnej odległości.

Gimnastyka

Jak najbardziej wskazana jest również symboliczna gimnastyka, jak skłony, przysiady, wymachy rękami, czy obracanie nadgarstkami. Generalnie chodzi o rozruszanie tych partii ciała, które przy komputerze pozostają w bezruchu.
To wszystko, są tak naprawdę bardzo podstawowe praktyki, które z powodzeniem można stosować również biurze. Stosując je wszelkie objawy nadmiernej ilości pracy przy komputerze, mogą zostać zminimalizowane i przesunięte w czasie. Jeśli będzie się Wam je chciało zastosować to duży plus dla Was i pamiętajcie, że robicie to dla siebie, a nie dla kogoś. Więc tak naprawdę to Wam najbardziej powinno na tym zależeć.

Tych, których zainteresowała tematyka konfrontacji pracy przy komputerze ze zdrowiem odsyłam do wielu bardziej wyspecjalizowanych artykułów, których znajdziecie na pęczki. Zdrowia!

Artykuł powstał dzięki:

CONNECTIS_

+48 22 222 5000
office.pl@connectis.pl

Złota 59
00-120 Warszawa

CONNECTIS_ jest spółką technologiczną świadczącą usługi z zakresu outsourcingu specjalistów, zespołów projektowych oraz procesów IT.


CONNECTIS_
łączy wyjątkowe doświadczenie, kompleksową znajomość branży oraz kompetencje specjalistów z klientami, aby pomóc im usprawniać projekty informatyczne i zwiększać wydajność procesów biznesowych.

Współpracujemy na szeroką skalę z liderami branżowymi w całej Europie z sektora m.in. finansowego, IT, konsultingowego, ubezpieczeniowego, energetycznego oraz telekomunikacyjnego. Codziennie wspieramy ich ponad 350 specjalistami w strategicznych projektach informatycznych.

Coders Lab

Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.

Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.


Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail