Marketing i Biznes IT Graficy vs programiści – dlaczego tak trudno im współpracować

Graficy vs programiści – dlaczego tak trudno im współpracować

Graficy vs programiści – dlaczego tak trudno im współpracować

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Graficy i programiści to dwie różne grupy, które powinny ze sobą ściśle współpracować, być niczym yin i yang – w końcu tworzą ten sam proces, jakim jest projektowanie aplikacji czy stron internetowych. W praktyce jednak developerzy i graficy rozumieją się niezwykle rzadko, a ich komunikacja już od początku jest pełna trudności. Z czego może to wynikać i jak zapobiec takim sytuacjom? Jak graficy i programiści mogą osiągnąć wspólny sukces, bez uszczerbku na efekcie finalnym i bez kłótni na drodze do jego osiągnięcia? Poniżej garść porad skierowanych zarówno dla developerów, jak i grafików.

Odrzućmy na bok stereotypy…

Zaniedbany developer z długą brodą, siedzący przed komputerem we flanelowej koszuli, mający czerwone i podkrążone oczy, które nie pamiętają już światła dziennego oraz odrealniony grafik-artysta, znawca sztuki i smaku, który wyróżnia się z tłumu awangardowym strojem i zachowaniem, choć dla większości zupełnie niegustownym… To typowe stereotypy dotyczące obu tych grup zawodowych. Z pewnością jest w nich ziarno prawdy i nie wzięły się znikąd, warto jednak odrzucić je na bok, by nie wpędzić się w „samosprawdzającą przepowiednię”, jakim jest bazowanie na uprzedzeniach już od początku współpracy.

Co mogą zrobić programiści i developerzy by ich współpraca przebiegała sprawnie?

1. Po pierwsze: odpowiednie nastawienie

Żadne wspólne działanie nie ma prawa się udać, jeżeli osoby biorące w tworzeniu jednego procesu ze sobą rzeczywiście nie współpracują. Graficy zazwyczaj czują, że są niejako „na łasce” developera i że to od nastawienia (zazwyczaj tego wrogiego) programisty zależy los projektu. Warto zatem odrzucić na bok żale i postarać się zapomnieć o ewentualnych wcześniejszych problematycznych współpracach z przedstawicielem drugiej grupy. Bądź rzeczowy, serdeczny, nieuprzedzony i pamiętaj, że pracujecie na wspólny sukces.

 

Pamiętaj także, że proces w pracy zarówno programisty, jak i grafika przebiega zupełnie inaczej i wymaga poświęcenia innych nakładów czasowych. Obydwie strony mają także inne kompetencje – i tak choćby grafik przygotowuje o wiele lepsze projekty online’owe, jeśli zna podstawy HTML-a czy CSS-a. Dlatego nie zakładaj od razu złej woli drugiej strony bądź lenistwa czy zaniedbania. Staraj się i – niezależnie od tego czy jesteś grafikiem czy programistą – przede wszystkim zaufaj drugiej stronie. Gracie w jednej drużynie, wasz wspólny sukces jest mierzony wykonaniem projektu i zadowoleniem klienta, zatem jedyne sensowne rozwiązanie to połączenie sił. 

2. Usability, RWD, break pointy…, czyli zadbajcie o właściwą komunikację

Pod tym punktem kryją się nie tylko wspomniane wcześniej zaufanie czy odrzucenie uprzedzeń, które mogą powodować wrogie nastawienie i uniemożliwiać owocną współpracę już od początku tworzenia wspólnego projektu. Właściwa komunikacja to także dopasowanie do odbiorcy języka i nomenklatury. Każda branża może mieć swoje własne, odmienne określenia czy słowne skróty myślowe na poszczególne elementy strony czy procesy. Dlatego warto już od początku zadbać o ujednolicenie nazw bądź doprecyzowanie, co druga strona ma na myśli. Warto także trzymać porządek w dokumentacji, zachowując np. jednolite nazewnictwo poszczególnych elementów, choćby graficznych.

Komunikacja grafika i programisty powinna być także sprawna. Obydwie strony powinny być dla siebie wzajemnie dostępne i na bieżąco uściślać to, co niepewne, by zapobiec niepotrzebnemu tworzeniu listy poprawek. Ważne także, by ustalenia pomiędzy grafikiem i programistą były stale opierane na ustaleniach na linii klient – wykonawca. Dlatego wszystkie zmiany wprowadzane na bieżąco czy poprawki wskazywane przez klienta, powinny od razu być konsultowane przez obydwie strony zaangażowane w proces.

3. Trzymajcie rękę na pulsie

Sprawna komunikacja na linii programista-klient-developer pozwoli zaoszczędzić każdej stronie nie tylko pieniędzy i czasu, ale także frustracji. Dlatego zarówno programista, jak i grafik, powinni ze sobą ściśle współpracować – wszak „diabeł tkwi w szczegółach”. Z tego powodu na każdym etapie wyrażaj się precyzyjnie i upewniaj się, że druga strona wie, co masz na myśli. Jako grafik i programista miejcie także świadomość możliwych wzajemnych ograniczeń, np. takich, że nie wszystko da się zaprogramować.

Co ważne, obie strony tworzenia procesu powinny także orientować się w nowinkach i trendach w projektowaniu stron. To pozwoli wam uniknąć nieporozumień i rozbieżności na poziomach koncepcyjnym oraz estetycznym. Tu także pojawia się po raz kolejny wspomniana już kwestia zaufania – że obydwie strony zrobią wszystko co w ich mocy, by wykonać projekt zgodnie z oczekiwaniami, jednocześnie szanując cudzą wizję.

Chociaż programiści i graficy są jak yin i yang – wzajemnie uzupełniają się w procesie tworzenia jednego procesu, najczęściej naprawdę ciężko jest im się porozumieć. Na przeszkodzie stawać mogą nie tylko wzajemne uprzedzenia i nieunikniona, narzucona z góry konieczność współpracy, ale również takie czynniki, jak odrębny obszar specjalizacji i – co za tym idzie – niezrozumiała dla obu stron nomenklatura, inne wyczucie stylu czy braki w bieżącej komunikacji, które powodują dublowanie pracy bądź robienie niepotrzebnych rzeczy. Warto odrzucić zatem na bok stereotypy – grafika-artysty i developera we flanelowej koszuli w kratę i skupić się na wspólnej drodze do sukcesu, jakim jest estetyczny i funkcjonalny projekt oraz wynagrodzone zadowolenie klienta.

Artykuł powstał dzięki:

Coders Lab

Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.

Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.


CONNECTIS_

+48 22 222 5000
office.pl@connectis.pl

Złota 59
00-120 Warszawa

CONNECTIS_ jest spółką technologiczną świadczącą usługi z zakresu outsourcingu specjalistów, zespołów projektowych oraz procesów IT.


CONNECTIS_
łączy wyjątkowe doświadczenie, kompleksową znajomość branży oraz kompetencje specjalistów z klientami, aby pomóc im usprawniać projekty informatyczne i zwiększać wydajność procesów biznesowych.

Współpracujemy na szeroką skalę z liderami branżowymi w całej Europie z sektora m.in. finansowego, IT, konsultingowego, ubezpieczeniowego, energetycznego oraz telekomunikacyjnego. Codziennie wspieramy ich ponad 350 specjalistami w strategicznych projektach informatycznych.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl