Czym jest Big Data?

25.01.2018 AUTOR: Natalia Falarz

Big Data to określenie, które w ostatnim czasie stało się popularne w branży IT. Dlatego, warto przedstawić podstawowe informacje na temat tej dostępności danych i wskazać jakie jest ich znaczenie.

Wyjaśnienie pojęcia

Big Data to nic innego jak duże, zmienne dane, jakich przetwarzanie i analiza są trudne, lecz wyjątkowo wartościowe, ponieważ doprowadzają do zdobycia nowych informacji. Jako, że pojęcie dużego zbioru danych jest względne to należy zaznaczyć, że w przypadku Big Daty odnosi się do sytuacji, w której zbioru tego nie da się przetwarzać przy użyciu dostępnych powszechnie sposobów. W zależności od branży, mówi się najczęściej o rozmiarze terabajtów lub nawet petabajtów. W telekomunikacji pojęcie to może standardowo odnosić się do terabajtów lub megabajtów. Pojęcie Big Data rozwinęło się wraz z rozwojem Internetu, gdyż szybkość i możliwości przetwarzania danych zyskały nowy wymiar.

W 2001 roku powstał popularny raport, opracowany przez META Group, opisujący Big Data według modelu 3 V: Volume (duża ilość danych), Velocity (duża zmienność danych) oraz Variety (duża różnorodność danych).  Model ten został z czasem uzupełniony o kolejną składową, Value, czyli weryfikację, ocenę. W polskiej wersji językowej model Big Data określa się jako: Wykorzystanie, Wnioskowanie, Wzbogacanie, Weryfikacja. Aktualnie zaznacza się też, że Big Data to nic innego jak określone zbiory informacji o dużej objętości, dużej zmienności i dużej różnorodności, wymagające nowych form przetwarzania w celu wspomagania podejmowania nowych decyzji oraz odkrywania nowych zjawisk, związanych z optymalizacją różnorodnych procesów.

Znaczenie Big Data

Wartość Big Daty zależy tak naprawdę od tego, jak zarządza się danymi, a nie tylko opiera się na ich ilości. Dane, które wykorzystuje się z wielu źródeł można wykorzystać w firmie z branży IT w celu zmniejszenia kosztów, zredukowania czasu, wytworzenia nowej oferty produktowej, czy podjęcia lepszych decyzji strategicznych.

Dane masowe w połączeniu z zaawansowaną analityką wspierają takie procesy biznesowe jak: określenie przyczyn awarii, nieprawidłowej pracy, generowania kuponów w miejscu zakupów, przeliczania ryzyka całego portfela, czy wykrywania zachowania wskazującego na nadużycie przed jego znaczącym wpływem na organizację.

 

W tej chwili Big Data wpływa na każdy sektor rynku, w którym tylko przetwarzane są informacje. Banki, uczelnie, instytucje publiczne, ośrodki zdrowia, czy przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją. We wszystkich tych miejscach liczy się szybki dostęp do informacji, jakie później wykorzystuje się w celu optymalizacji. Big Data pozwala firmom lepiej poznawać potrzeby konsumentów, zwłaszcza, że w tej chwili bardzo cennym źródłem analiz są media społecznościowe.

W związku z tym, każdy przedsiębiorca, który chce odnieść sukces, przetwarzając swoje dane na sposób strategiczny powinien bliżej zainteresować się pojęciem Big Data i dokładnie zaznajomić z tym, jak ogromną ilość danych można wykorzystywać. Dzięki temu będzie postrzegany jako profesjonalista.

Do góry!

Polecane artykuły

09.07.2019

Eksperci Alior Bank o rozwiązaniach finansowych dla przedsiębiorców ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam