Big Data to określenie, które w ostatnim czasie stało się popularne w branży IT. Dlatego, warto przedstawić podstawowe informacje na temat tej dostępności danych i wskazać jakie jest jest zastosowane Big Data.
Co to jest Big Data
Big Data to nic innego jak duże, zmienne dane. Przetwarzanie i analiza Big Data są trudne, lecz wyjątkowo wartościowe, ponieważ doprowadzają do zdobycia nowych zbiorów danych o klientach. Jako, że pojęcie dużego zbioru danych jest względne to należy zaznaczyć, że w przypadku Big Daty odnosi się do sytuacji, w której zbioru tego nie da się przetwarzać przy użyciu dostępnych powszechnie technologii. W zależności od branży, mówi się najczęściej o rozmiarze terabajtów lub nawet petabajtów. W telekomunikacji pojęcie to może standardowo odnosić się do terabajtów lub megabajtów. Pojęcie Big Data rozwinęło się wraz z rozwojem Internetu, gdyż szybkość i możliwości przetwarzania danych zyskały nowy wymiar.
W 2001 roku powstał popularny raport, opracowany przez META Group, opisujący technologie Big Data według modelu 3 V: Volume (duża ilość danych), Velocity (duża zmienność danych) oraz Variety (duża różnorodność danych). Model ten został z czasem uzupełniony o kolejną składową, Value, czyli weryfikację, ocenę. W polskiej wersji językowej model Big Data określa się jako: Wykorzystanie, Wnioskowanie, Wzbogacanie, Weryfikacja. Aktualnie zaznacza się też, że dane Big Data to nic innego jak określone zbiory informacji o dużej objętości, dużej zmienności i dużej różnorodności, wymagające nowych form przetwarzania w celu wspomagania podejmowania nowych decyzji oraz odkrywania nowych zjawisk, związanych z optymalizacją różnorodnych procesów.
Technologie Big Data
Wartość zbiorów danych Big Daty zależy tak naprawdę od tego, jak zarządza się nimi, a nie tylko opiera się na ich ilości. Dane, które wykorzystuje się z wielu źródeł można wykorzystać w firmie z branży IT w celu zmniejszenia kosztów, zredukowania czasu, wytworzenia nowej oferty produktowej, czy podjęcia lepszych decyzji strategicznych.
Dane masowe w połączeniu z zaawansowaną analityką przy zastosowaniu nowoczesnych narzędzi wspierają takie procesy biznesowe jak: określenie przyczyn awarii, nieprawidłowej pracy, generowania kuponów w miejscu zakupów, przeliczania ryzyka całego portfela, czy wykrywania zachowania wskazującego na nadużycie przed jego znaczącym wpływem na organizację.
W tej chwili Big Data wpływa na każdy sektor rynku, w którym tylko przetwarzane są informacje. Banki, uczelnie, instytucje publiczne, ośrodki zdrowia, firmy rozwijające nowe technologie, przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, czy korporacje opracowujące systemy sygnalizacji świetlnej. We wszystkich tych miejscach liczy się szybki dostęp do informacji, jakie później wykorzystuje się w celu optymalizacji. Big Data pozwala firmom lepiej poznawać potrzeby konsumentów, zwłaszcza, że w tej chwili bardzo cennym źródłem analiz są media społecznościowe.
W związku z tym, każdy przedsiębiorca, który chce odnieść sukces, przetwarzając swoje dane na sposób strategiczny powinien bliżej zainteresować się pojęciem Big Data i dokładnie zaznajomić z tym, jak ogromną ilość danych można wykorzystywać. Dzięki temu będzie postrzegany jako profesjonalista.
Zostaw komentarz