Czy sms-y mają jeszcze sens w e-commerce?

11.03.2016 AUTOR: Michał Bąk

Mówi się, że SMS-y są stopniowo wypierane przez komunikatory, takie jak Whatsapp. Co w związku z tym firma taka, jak SMSAPI może zaoferować właścicielom sklepów internetowych? Czy jest sens korzystać z tego kanału komunikacji?

Oczywiście, że jest sens. Faktycznie SMS-y są wysyłane rzadziej, ale dotyczy to jedynie komunikacji między jednostkami, a nie biznesu. Masowe wysyłki promocyjne, czy też powiadomienia SMS cieszą się rosnącą popularnością, bo to po prostu działa i się opłaca. Dla przykładu mogę podać, że właśnie w tym roku ustanowiliśmy nowy rekord w wysłanych wiadomościach, było to 280 milionów. Jest to kilkunastoprocentowy wzrost, w porównaniu z poprzednim rokiem. Zapytam retorycznie: czy tak wyglądają statystyki dla produktu, który jest „wypierany” z rynku?

A nie jest przypadkiem tak, że jest to już trochę archaiczny kanał? Mogłoby się wydawać, że w tej kwestii już nic nowego nie można wymyślić.

Wiadomości SMS to rzeczywiście niemłoda technologia, lecz cały czas pracujemy nad udoskonaleniami, dzięki którym ich wysyłanie staje się łatwiejsze, a kampanie skuteczniejsze. Uważam, że tak jak telewizja nie spowodowała upadku radia, tak komunikatory internetowe nie zastąpią w pełni SMS-ów – przynajmniej nie w perspektywie najbliższych lat.

Na przykład?

Wśród innowacji, jakie ostatnio wprowadziliśmy warto wymienić między innymi usługę geotargetowania, aplikację mobilną, czy narzędzie do skracania linków pozwalające wykorzystać internet mobilny oraz mierzyć CTR. Ponadto staramy się zwiększać świadomość przedsiębiorców i marketerów w temacie szerokiego wachlarza możliwości, jakie daje SMS. Bo tych jest naprawdę sporo, a ich potencjał wciąż jest wykorzystywany w zbyt małym stopniu. Nie wszyscy na przykład są świadomi tego, że za pomocą takiej platformy jak SMSAPI można prowadzić komunikację dwustronną i zbierać feedback od klientów.

Jakie narzędzia oprócz samych SMS-ów poleciłbyś osobom, które prowadzą sprzedaż w sieci?

Zawsze, gdy dzielimy się wiedzą – czy to na licznych konferencjach, czy chociażby na naszym blogu – podkreślamy, że w większości przypadków nie opłaca się uzależnianie od jednego medium. Zawsze rekomendujemy kampanie wielokanałowe. Często spotykam się z pytaniem – czy stosować SMS-y czy maile w komunikacji z klientami. Odpowiedź brzmi: jedno i drugie, bo te dwie formy świetnie się uzupełniają.

W dobie dynamicznie zmieniających się warunków, prowadzenie kampanii wielokanałowych jest szczególnie istotne. Po pierwsze, dywersyfikacja zwiększa bezpieczeństwo. SEO podrożało i jest obarczone większym ryzykiem niż kiedyś, a nieodpłatne działania na Facebooku przestały być skuteczne. Po drugie, tak jest zwyczajnie efektywniej, ponieważ można łączyć przewagi poszczególnych kanałów.

W jakich działaniach szczególnie poleciłbyś zastosowanie wiadomości SMS w e-commerce?

Dużą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju powiadomienia SMS, które wpływają na poprawę obsługi klienta przy zamówieniach. Niezbędna jest tutaj integracja systemu e-sklepu np. z SMSAPI, a takie integracje są gotowe do pobrania. Ponadto zmniejszają ilość zwrotów spowodowanych nieodebraniem przesyłki. Z pewnością poleciłbym także wysyłanie informacji o promocjach do dotychczasowych klientów. Taka wiadomość może zawierać np. skrócony link do odpowiednio przygotowanego landingu. Trzeba tylko pamiętać, że przy takich działaniach, użytkowników należy odesłać do sklepu dostosowanego do urządzeń mobilnych. W przeciwnym razie, szansa na konwersje znacząco maleje.

Czytaj również:

Sposoby na konwersję z e-mail marketingu

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail