Prasówka e-commerce #37 Polska staje się jednym z największych rynków e-commerce w Unii Europejskiej

14.08.2017 AUTOR: Radek Borzym

Polska staje się jednym z największych rynków e-commerce w Unii Europejskiej

Zgodnie z badanami przeprowadzonymi przez grupę Integer.pl, Polska jest 5 największym rynkiem e-commerce w Unii. Nasz kraj znajduje się zaraz za Wielką Brytanią, Niemcami, Francją i Włochami. Jeżeli uda nam się utrzymać obecne tempo wzrostu, to możemy liczyć, że za parę lat staniemy się czwartym co do wielkości rynkiem w EU.

Do końca tego roku, wartość e-commerce w Polsce może przekroczyć 40 miliardów złotych. W zeszłym roku wydano w krajowych sklepach internetowych 35 mld złotych. Przy obecnym tempie wzrostu, w przeciągu następnej dekady, sprzedaż przez Internet może być odpowiedzialna za połowę polskiego handlu w Internecie. Obecnie 7% handlu w kraju odbywa się poprzez sieć.

Zgodnie z badaniami Eurostatu, jeden na trzech Polaków robi zakupy w Internecie regularnie. Najczęściej kupowane są ubrania, obuwie, książki oraz gry.

Polski e-commerce coraz więcej wydaje na reklamę

rynków e-commerce

Codemedia przeprowadził analizę danych zebranych przez Kantar Media, z której wynika, że wydatki na reklamę jakie w pierwszej połowie 2017 roku poniosły polskie serwisy, były o 8% większe niż te poniesione w okresie analogicznym w zeszłym roku. W ostatnim półroczu wynosiły one 100,3 miliona złotych.

Dwie trzecie funduszy na reklamy w polskim e-commerce zostało przeznaczonych na promocję w Internecie. 12% środków poszło na reklamę w telewizji, a 9% zostało wykorzystanych na promocje w drukowanych magazynach. Stosunkowo niewiele, bo po 5%, zostało przeznaczonych na reklamę w radiu oraz outdoorze.

Najczęściej wybieranymi jako miejsce promocji mediami były WP, Onet, Interia, OLX oraz Polsat.

73% reklamodawców to sklepy internetowe. Co dziesiąty z nich był serwisem ogłoszeniowym. 6% to serwisy lub narzędzia aukcyjne. 5% to porównywarki cenowe oraz pasaże handlowe.  

Na reklamę najwięcej wydał Bon Prix, bo aż 7,2 milionów złotych. Za nim w czołowej stawce znaleźli się Naspers Classifieds z 6 mln wydatków oraz Grupa Allegro, która wydała 5 milionów na promocję. Co ciekawe, jeżeli w zeszłym roku najwięksi gracze byli łącznie odpowiedzialni za 60% całego budżetu, który polski sektor e-commerce przeznaczył na reklamy, to w 2017 odsetek ten wyniósł zaledwie 43%. Coraz więcej małych graczy zaczyna inwestować w promocje, co obrazuje szybki rozwój branży.

80% wiodących w krajach nordyckich firm e-commerce jest przyjazna dla mobilnych użytkowników

rynków e-commerce

Badanie zostało przeprowadzone przez eTail Nordic. Przebadała ona ponad setkę firm, z czego jedna trzecia prowadzi wyłącznie działalność internetową, a reszta to sklepy tradycyjne, które oferują także wysyłkę online.  

80% z firm posiada jednocześnie własną, dedykowaną aplikację oraz zoptymalizowaną pod potrzeby mobilnych użytkowników stronę internetową.
Wszystkie z badanych sklepów oferują wysyłkę nie tylko do krajów nordyckich, ale także i do Europy Zachodniej. Za to, zaledwie 37% z nich wysyła swoje produkty do Europy Wschodniej. Jedna czwarta prowadzi wysyłkę do Stanów Zjednoczonych.

Prawie 60% sklepów e-commerce sprzedaje mniej niż 20% swojego towaru poprzez aplikację. Zaledwie 3% z nich sprzedaje więcej niż połowę produktów w ten sposób. 

E-commerce w Wielkiej Brytanii zwiększył się o 17,8 % w 2016 roku

rynków e-commerce

82% Internautów w UK kupuje za pośrednictwem sieci, a cały rynek warty jest 174 biliony euro. Ecommerce Foundation, która jest autorką raportu, przewiduje, że w 2017 roku tempo wzrostu będzie wynosiło ponad 13% i pod koniec roku cały rynek ma być warty niemalże 200 bilionów euro.

Największe wzrosty notują domy towarowe (20%), artykuły spożywcze (14.1%) oraz sklepy gospodarstwa domowego (11.8%).

Większość Brytyjczyków preferuje kupowanie książek, odzieży, sprzętów domowych oraz elektroniki online. Co ciekawe, 15% wszystkich przedsiębiorstw sprzedaje online.

Koniec z geoblokowaniem?

rynków e-commerce

Niektóre ze sklepów e-commerce działających na terenie Unii Europejskiej odmawiają wysyłki do części krajów członkowskich. EU planuje zakazać tych praktyk, dzięki czemu konsumenci, że wszystkich krajów będą mogli cieszyć się równym dostępem do towarów.

Jednym z powodów dla których część firm zdecydowała się na geoblokowanie konsumentów jest chęć ustawienia różnych cen na różnych rynkach. Użytkownik jest na podstawie swojej lokalizacji odsyłany na lokalną wersję strony i tylko z niej może kupić potrzebne mu przedmioty. Sprzedawca może dzięki temu oferować różną cenę w każdym państwie, a konsument nie może sprowadzić pożądanego towaru z innego kraju.

Od 30% do 60% sklepów online korzysta z geoblokowania. 48% Polaków nie mogło dokonać zakupu w wypatrzonym przez siebie sklepie e-commerce z powodu odmowy obsługi polskich klientów. Dyskryminacji tego typu najczęściej poddawani są klienci pochodzący z Europy Wschodniej.

Praktyka narusza prawa konsumentów oraz jest sprzeczna z zasadą jednolitego rynku. Jeżeli stosowne przepisy zostaną wprowadzone, to każdy obywatel Unii będzie mógł kupować tam, gdzie będzie chciał.  

Prasówka powstaje dzięki:

Rzetelny Regulamin

Firma świadcząca kompleksowe usługi doradcze w zakresie prawa gospodarczego, prawa spółek handlowych, prawa konsumenckiego, praw autorskich oraz ochrony danych osobowych. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów z branży e-commerce, nowoczesnych technologii IT oraz prowadzących szeroko rozumianą działalność w internecie.

Rzetelną Grupę tworzą doświadczeni eksperci, radcy prawni, prawnicy oraz menedżerowie, którzy wspierają przedsiębiorców w prowadzeniu bezpiecznego e-biznesu, zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa i najlepszymi praktykami.

Rzetelna Grupa posiada w swoim portfolio sześć marek – produktów, które precyzyjnie definiują świadczone przez firmę usługi.

FreshMail

Pon-Pt: 8:00-17:00
(+48) 12 617 60 10
[email protected]

FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe. FreshMail to nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcję z sukcesów swoich Klientów. Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce.

Agencja Marketing i Biznes

mail: [email protected]
telefon: 695 069 430
strona www: https://marketingibiznes.pl/agencja/

Zazwyczaj tutaj jest miejsce, żeby przekonać Cię do współpracy z nami. Ale zacznijmy od Ciebie. Wiemy, że jesteś tu, aby znaleźć potrzebne Ci informacje. Być może o tym, dlaczego treść jest ważna na Twojej stronie, być może na temat tego, co możemy Ci zaoferować. Marketing i Biznes jest agencją content marketingową, która zajmuje się pisaniem wysokiej jakości treści. Dostarczamy artykuły na każdy temat, prowadzimy blogi firmowe, tworzymy opisy produktów, piszemy content w języku angielskim, a to wszystko w oparciu o fachową wiedzę i wymagania SEO. Jednak zanim powiemy Ci coś więcej na temat naszych usług, chcemy, żebyś poczuł, że to Ty w Marketing i Biznes liczysz się najbardziej. To dla Ciebie przygotujemy zindywidualizowaną ofertę i przeprowadzimy kampanię, która wzmocni Twoją markę oraz zapewni wzrost sprzedaży.

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...