300 milionów Chińczyków robi zakupy przez Internet – czy kupują w Twoim sklepie?

13.04.2017 AUTOR: Michał Krzywiak

Chiny to nie tylko najludniejszy kraj świata, to również największy na świecie rynek e-commerce, z obrotami na poziomie 750 miliardów dolarów w 2016 roku, podczas gdy w USA to zaledwie 350 miliardów dolarów. Zakupy online stanowią 15% całej chińskiej sprzedaży detalicznej, a wzrost sprzedaży online wynosi średnio 33% rok do roku. Szacuje się, że do 2018 roku handel online w Chinach osiągnie poziom tryliona dolarów, a w USA zaledwie 500 miliardów dolarów.

Mieszkańcy Chin pokochali zakupy przez Internet co stwarza doskonałe warunki do podoju tego rynku przez Polskie firmy, jednak to my musimy się dostosować do reguł chińskiej gry, a nie Chiny do nas. Chiński rynek internetowy jest niezwykle specyficzny, chociażby ze względu na panujące tam ograniczenia internetu czy też blokowanie zagranicznych serwisów internetowych. Jak wygląda Chiński rynek internetowy? I jak jako mała, średnia bądź duża firma z Polski możesz się na nim odnaleźć?

Podstawą efektywnych działań w chińskim internecie jest znajomość miejscowej kultury oraz mentalności Chińczyków. Podczas tworzenia chińskiej strony lub sklepu internetowego, musisz pamiętać, że oprócz profesjonalnego tłumaczenia i lokalizacji będzie Ci również potrzebny lokalny hosting i domena. Chiński Mur Ogniowy – The Great Firewall of China blokuje większość strony hostingowanych poza Chinami. W Chinach nie ma dostępu do zachodnich serwisów internetowych typu: Facebook, Twitter, Youtube czy nawet Google. Zatem chcąc się pozycjonować, musisz zapomnieć o Google, ponieważ tylko działania w ramach Baidu SEO i Baidu PPC przyniosą efekty.

Możesz myśleć, że Facebook i Twitter to kluczowe platformy do promowania Twoich produktów i usług na całym świecie, niestety w Chinach są one zablokowane. Zatem jeśli chcesz być chińskim Social Media Ninja, musisz używać lokalnych platform do komunikowania się ze swoimi klientami. Chiny posiadają odpowiedniki większości zachodnich serwisów i są to na przykład: Weibo lub Renren (dla Facebooka i Twittera), Qzone (dla Facebooka i Twittera), Youku (dla Youtuba) oraz aplikacja która obecnie bije wszystkie inne na głowę pod wzgędem użyteczności i funkcjonalności. Ta aplikacja to Wechat i to właśnie nim zajmiemy się w tym artykule.

Wechat, czy też Weixin po chińsku wysyłać wiadomości  jest aplikacją do niemal wszystkiego, z której korzysta 890 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Spełnia ona funkcję messangera, serwisu społecznościowego, telefonu i platformy do płatności mobilnych. Jest ona również obecna w życiu każdego Chińczyka, bez względu na wiek. Wechat zmienia sposób w jaki funkcjonuje społeczeństwo chińskie. Obecnie już prawie nikt nie używa plastikowych kart płatniczych, w Chinach 469 milionów ludzi korzysta z płatności mobilnych płacą telefonami przy użyciu aplikacji mobilnych, głównie Wechat. Dodatkowo już ponad 50% internautów płaci za zakupy w fizycznych sklepach przy pomocy aplikacji mobilnych. Fenomen Wechata polega na tym, że przy użyciu aplikacji możemy zapłacić zarówno przy kasie w supermarkecie, jak też na rowerowym straganie sprzedawcy makaronu. Do dokonania płatności wystarczą dwa smartfony z zainstalowanym Wechatem. Sprzedawca pokazuje nam na telefonie QR code, który skanujemy naszym telefonem, potwierdzamy kwotę i już po transakcji.

Jeżeli polska firma chce rozpocząć ekspansję na Chiny i prowadzić aktywne działania marketingowe to musi być obecna na tej platformie. Content marketing nie różni się znacznie od działań na Facebooku. Swoje Fanpage na Wechacie mają globalne firmy takie jak BMW czy Coca Cola oraz gwiazdy i celebryci. Coraz więcej znanych osób i firm zaczyna to doceniać potęgę tego narzędzia. Nawet Bill Gates założył swoje oficjalne konto na Wechacie, a w chińskim Internecie zasłynął przywitaniem się z chińskimi użytkownikami po chińsku.

Jak wykorzystać potencjał drzemiący w Wechacie? Jedną z opcji jest założenie oficjalnego konta dla firmy, czyli tak zwanego Wechat OA account. Pozwala ono na zamieszczanie treści marketingowych na Fanpage, a tym samym masowe dotarcie do chińskich odbiorców. Konto może być założone z zagranicy, aczkolwiek  nie będzie ono widoczne dla użytkowników w Chinach. Aby otworzyć oficjalne konto w Chinach, które będzie tam widoczne trzeba posiadać firmę zarejestrowana w Chinach, bądź skorzystać z usług pośrednika świadczącego takie usługi. Można również założyć niezweryfikowane konto pod nazwą naszej firmy, wówczas nie będzie to oficjalny profil firmowy, ale również spełni swoją funkcję jako wizytówka firmy w najpopularniejszym chińskim medium społecznościowym. Przy pomocy takiego konta możemy również promować naszą firmę wśród chińskich użytkowników.

Czytaj również: 

 

M-commerce. Marzenie ściętej głowy?

Trochę o imporcie z Chin – jak zacząć, aby nie stracić?

Od partnera afiliacyjnego do multimilionera. Wywiad z Robertem Grynem – założycielem Codewise – człowiekiem wartym 100 mln dolarów

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam