Z każdym potknięciem czujemy się silniejsi – Anna Kaczmarska [Samito]
08.09.2022 | Autor: Aleksandra Ząbek
Biznes składa się nie tylko z pasma samych sukcesów, ale również porażek, z których potrafimy czerpać siłę, aby iść po więcej. Anna Kaczmarska, CEO Samito, doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Twierdzi, że ludzie to największy kapitał. W jaki sposób Anna radzi sobie z pozyskiwaniem talentów do organizacji? Co stanowiło największy błąd, jaki popełniła wobec swojego pracownika? Na te oraz inne pytania znajdziecie odpowiedź w dzisiejszej rozmowie.
Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠
Sprawdź szczegóły wydarzeniaPełnisz rolę CEO w samito.co. Czy możesz powiedzieć coś więcej o Waszej organizacji — jakie usługi oferujecie i do kogo są kierowane?
Annna Kaczmarska: Samito jest dostawcą technologii do automatyzacji marketingu. Proponujemy narzędzia do zwiększenia sprzedaży, lojalizacji i zaangażowania potencjalnych klientów. Swoją ofertę kierujemy do sklepów internetowych w zależności od skali działania sklepu, dobieramy odpowiednie pakiety. Jeżeli sklep jest na początku swojej działalności lub z założenia ma mniejszą skalę działania, proponujemy pakiet podstawowy, kiedy sklep ma już większy biznes, proponujemy pakiety zwierające więcej narzędzi i tym samym możliwości rozwoju. Co nas wyróżnia na rynku to fakt, ze w ramach pakietów oferujemy obsługę i doradztwo naszych ekspertów, którzy na zasadzie partnerskiej wspierają każdego dnia obsługę narzędzi marketing automation. Stają się współpracownikami naszych klientów, co pozwala im zrozumieć specyfikę danego sklepu i model biznesowy oraz udzielić im efektywnego wsparcia.
W czerwcu tego roku pozyskaliśmy inwestora firmę Pirk Spark, która specjalizuje się w obsłudze klientów na allegro, pozyskiwaniu ruchu oraz budowie i modernizacji sklepów internetowych. Połączenie ofert obu spółek daje nam nowe możliwości dla naszych klientów. W jednym miejscu mają kompleksową ofertę pozyskiwania ruchu, konwersji na sprzedaż, możliwość ulepszenia posiadanego sklepu oraz obsługi sprzedaży na allegro. Zaczynamy od audytu stanu obecnego, analizy potencjału, zbudowaniu strategii, rekomendacji najlepszych narzędzi i wdrożenia.
Jak duży jest Wasz zespół?
W tej chwili łączymy struktury obu spółek. Obecnie jest to kilkadziesiąt osób.
Jak radzicie sobie z pozyskiwaniem do swojej organizacji talentów? Co się Wam sprawdza najbardziej?
Samito jest na początku drogi budowania kultury organizacyjnej. Zaczynamy budować większą świadomość na rynku również jako pracodawca. Zdajemy sobie sprawę, że aby pozyskiwać najlepsze talenty musimy być znani na rynku, tak samo jak nasze wartości, jakie proponujemy. To jest proces. Jesteśmy na początku drogi. Teraz bardzo chętnie dajemy szansę osobom z małym doświadczeniem zawodowym lub bez doświadczenia. Oferujemy takim osobom pełen zakres szkoleń tak, aby mogli wykonywać powierzone obowiązki już na wstępie z dużą dawką wiedzy. Udaje się nam w ten sposób odkrywać z ludźmi ich talenty, pasje tak, aby praca dawała im satysfakcję i spełnienie, co owocuje dużym zaangażowaniem w życie firmy. Naszą główną wartością jest rozwój. Jeżeli osoby bez doświadczenia chcą się rozwijać, są otwarte na zmiany, mają motywację to Samito jest dobrym adresem. Wartości, jakie proponujemy to przede wszystkim szacunek, uczciwość, transparentna komunikacja, rozwój, empatia, wzajemne wparcie.
Największy błąd, jaki przypominasz sobie w stosunku do swojego pracownika?
W Samito nie przypominam sobie, ale pracuje tu ponad rok, może dlatego.
W jaki sposób generujecie leady na swoje usługi, co jest najbardziej skutecznym źródłem pozyskania zapytań?
Samito pracuje na CRM, gdzie ma bazę obecnych i potencjalnych klientów. Zrobiliśmy też segmentacje klientów, co daje nam lepszą możliwość planowani komunikacji i zarządzanie relacjami. Nowych klientów pozyskujemy poprzez media społecznościowe, regularne wysyłki mailingowe. Wystawimy się na branżowych targach, szukamy partnerstw w kraju i za granicą. Organizujemy webinary, uczestniczymy w spotkaniach branżowych, wspieramy konkursy, w których nagrody wspierają rozwój e-commerce. Jesteśmy tuż przed rebrandingiem, w 2 połowie września startujemy z nową stroną internetową, która da możliwość umawiania bezpłatnych konsultacji, wystartujemy też z kampanią reklamową. Zrobimy testy i wtedy będziemy mogli stwierdzić, które działania są dla nas najbardziej efektywne. Dużą wagę przykładamy do pielęgnacji relacji z naszymi obecnymi klientami, dbając w jakościową i partnerską współpracę. Dzielimy się z naszymi klientami naszą wiedzą, co owocuje dużą lojalnością z ich strony.
Jakich narzędzi używacie w swojej organizacji?
Pracujemy na naszym narzędziu do rozwoju marketing automation, używamy Hub Spota, Slacka do komunikacji wewnętrznej, programów do zarządzania projektami IT, Data Studio, GA to przykładowe.
Jak przygotowujesz firmę na to gdy Ty jako CEO planujesz dłuższe wakacje, jakie kroki czynisz?
Nie byłam jeszcze na dłuższym urlopie ponad standardowy, w okresie urlopu przekazuje pełnione obowiązki członkowi zarządu. Taki mamy układ, że zastępujemy siebie w okresach nieobecności. W Samito jest płaska struktura, dobrze określony zakres obowiązków co daje nam poczucie komfortu, jak kogoś nie ma np. z powodu wakacji.
Co daje Ci branżowy networking, jak go praktykujesz, co jest Twoją magiczną metodą na zagadywanie?
Branżowy networking jest dla mnie przede wszystkim źródłem inspiracji i wiedzy. Uczestniczę w życiu organizacji kobiecych, gdzie poznaje wiele wartościowych osób, uczestniczę w konferencjach, jestem w grupach tematycznych związanych z moim życiem zawodowym. Staram się udzielać się w mediach społecznościowych, ale to trzeba robić regularnie i jeszcze nad tym pracuje.
Dla mnie relacje z ludźmi to bardzo ważna strefa w życiu, wraz z wiekiem staram się oddzielać życie osobiste od zawodowego, ale z zawodowych relacji mam też wiele relacji osobistych.
A gdyby tak spotkać się w gronie osób o podobnych wyzwaniach, problemach, poglądach — podobnym mindsecie? Weź udział w wyjeździe razem z 30 innymi founderami i pogłębiaj branżowy networking w otoczeniu malowniczych krajobrazów. Sprawdź szczegóły oferty już teraz.
W jaki sposób wygląda u Was flow, jeżeli chodzi o obieg dokumentów do księgowości, robicie to raz w miesiącu, skupiasz się na tym Ty, czy masz kogoś w zespole?
Mam osobę w zespole, która komunikuje się z biurem rachunkowym, dba o odpowiedni przepływ dokumentów. W przypadku Samito jako spółka S.A mamy do zaopiekowania się wieloma formalnymi procesami wynikającymi z naszego statutu. Proces raportowania do Rady Nadzorczej i Akcjonariuszy to mój zakres.
Co uważasz dziś za największy motor napędowy Waszej organizacji?
Chęć stałego rozwoju i uczenia się całego zespołu, dla wielu osób praca w tej firmie to pasja stąd tak duże zaangażowanie. Nakręcają nas sukcesy, to wiadomo, ale też porażki. Z każdym potknięciem czujemy się silniejsi i bardziej razem. Jasno zarysowane kierunki rozwoju i strategia dają poczucie równowagi oraz stabilizacji co jest bardzo ważne dla każdego z nas.
Dla mnie osobiście ludzie to największy kapitał dlatego bardzo o nich dbamy.
Zostaw komentarz