Firma Apple zmieniła oblicze sprzętów elektronicznych
Firmy Apple nie trzeba nikomu przedstawiać – słynne jabłko cieszy się renomą na całym świecie. Produkty takie jak Mac, iPad czy iPhone całkowicie odmieniły oblicze sprzętów elektronicznych, łącząc w sobie zarówno wysoką jakość, jak i niepowtarzalny, estetyczny design. Dzisiaj Apple wyznacza standardy dla czołowych producentów sprzętu, zaś wartość samej korporacji w maju tego roku przekroczyła 800 miliardów dolarów. Marka Apple to historia, która pisze się tak naprawdę cały czas.
Kto jest założycielem firmy Apple?
Historia firmy Apple’a zaczęła się w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy Steven Wozniak i Steve Jobs zaczęli pracować w jednej firmie. Dwoje entuzjastów nowych technologii szybko znalazło nić porozumienia – tak narodził się projekt pierwszego komputera o nazwie Apple I. Warto zaznaczyć, że komputery były wówczas dostępne jedynie dla naukowców oraz urzędników. Wspólnicy szybko dostrzegli potencjał branży i postanowili go wykorzystać, zajmując się sprzedażą komputerów dla każdego. Pierwszy produkt Apple’a niczym nie przypominał obecnych urządzeń, jednak w odróżnieniu do ówcześnie sprzedawanych sprzętów, był gotową całością. Początki Applew branży nie były jednak proste – aby uzbierać pieniądze na rozwój biznesu, Jobs i Wozniak musieli wyprzedawać swoje gadżety. W międzyczasie do biznesmenów dołączył Ronald Wayne, odpowiedzialny za stworzenie najsłynniejszego jabłka na świecie – znaku firmowego Apple. Niestety, po dwóch tygodniach współpracy sprzedał swoje 10% udziałów za niespełna 800 dolarów. Zaledwie sześć lat później wartość jego akcji wzrosła do 1,5 miliarda dolarów.
Inwestor
Gdy pierwsze komputery znalazły swoich właścicieli, spółka zaczęła szukać inwestora, który byłby w stanie zapewnić im fundusze na rozwój kolejnego projektu. Poznali wówczas Mike’a Markkulę, który wsparł ich kwotą 250 tys. dolarów, stając się przy tym trzecim udziałowcem w firmie. Produkty oferowane przez Apple stawały się coraz bardziej zaawansowane. W 1977 roku zaprezentowano innowacyjny komputer w plastikowej obudowie, wyświetlający kolorową grafikę. Rozpoznawalność firma Apple zyskała dopiero w 1984 roku, gdy do sprzedaży trafił Macintosh. Niestety, mimo dużych nakładów finansowych przeznaczonych na reklamę, produkt nie sprzedawał się dobrze. Prawdziwy sukces Apple odnotowało dopiero w 1998 roku, wprowadzając na rynek iMaca – komputer osobisty bez stacji dyskietek, za to z estetycznym designem. Od tej pory firma notuje coraz wyższe zyski. Powstaje iBook, iPod oraz dedykowane oprogramowanie iTunes – innowacyjne produkty, które nie tylko świetnie się sprzedają, lecz także powoli monopolizują rynek. Ukoronowaniem sukcesu stały się projekty iPhone’a, iPada oraz MacBooka, flagowych urządzeń Apple’a. Obecnie w ofercie firmy znajdują się także produkty takie jak iWatch oraz dedykowane systemy i platformy, spośród których wyróżnić można m. in. iOS, tvOS czy iCloud. Kluczem do sukcesu firmy była bez wątpienia polityka Jobsa, zakładająca tworzenie innowacyjnych, funkcyjnych, prostych w obsłudze i niezwykle estetycznych produktów.
Sukces firmy
Sukces firmy potwierdzają również jej wyniki finansowe. Jak podaje pierwszym kwartale 2017 roku przychód firmy wyniósł 52,9 mld dolarów, zaś zysk – 11 mld dolarów, co daje po 4% więcej w stosunku do tego samego okresu w zeszłym roku. Na świecie działa obecnie 495 punktów Apple, zaś w samych Stanach Zjednoczonych spółka utrzymuje 2 miliony etatów. Co więcej, Apple posiada obecnie 256 miliardów dolarów w gotówce i papierach wartościowych, natomiast liczba osób subskrybujących usługi firmy przekracza 160 milionów. Nie należy jednak zapominać, że sukces giganta to także wielkie kwoty przeznaczone na reklamę i product placement. Nieustanna obecność Apple’a w mediach sprawiła, że w oczach wielu produkty tej marki stały się nie tylko wyznacznikiem jakości i luksusu, lecz także sprzętem must-have.
Zostaw komentarz