O twórcach McImperium, czyli jak powstawał McDonald’s

31.08.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Sieć McDonald znana jest na całym świecie, a punkty gastronomiczne tej marki można znaleźć w każdej niemalże szerokości geograficznej – obecnie jest to niemalże 37 tysięcy restauracji w 120 krajach, które każdego dnia obsługują ponad 68 milionów klientów. Pod koniec 2016 roku McDonald zatrudniał około 375 tysięcy pracowników. Wartość fastfoodowego giganta szacuje się na około 16 do 18 bilionów dolarów. Wbrew pozorom, historia firmy wcale nie jest aż tak kolorowa – założyciele często ponosili porażki, jednak nie przeszkodziło im to w budowaniu światowego imperium.

franczyzy

Historia przedsiębiorstwa zaczyna się w roku 1930, kiedy to dwaj bracia, Richard i Maurice, przeprowadzili się z małego miasteczka do Kalifornii. Szukali wówczas szczęścia w biznesie, lecz ich pierwszy projekt – kinoteatr – szybko upadł, utrzymując się na rynku zaledwie 4 lata. Nie zniechęciło ich to jednak to stworzenia kolejnej inicjatywy, czyli restauracji typu fast food. Mimo że biznes przynosił zyski, bracia zdecydowali się wprowadzić zupełnie inny, innowacyjny model biznesowy – przekształcić ją na bar drive-through dla zmotoryzowanych klientów. Od tej pory grupą docelową stał się szeroki, masowy odbiorca. Zmieniono menu, zostawiając w karcie zaledwie 9 pozycji, zredukowano personel oraz zarządzono samoobsługę – wszystkie posiłki wydawano przy barze, na papierowych talerzykach, by zaoszczędzić na zmywaniu naczyń.

Restauracja zaczęła funkcjonować jak fabryka. Każdy pracownik miał przydzielone zadanie, będąc odpowiedzialnym wyłącznie za jeden etap tworzenia posiłku. Bar działał jak maszyna – McDonaldowie stworzyli strategię, która maksymalizowała szybkość i efektywność przy równoczesnej redukcji kosztów. Kluczem do sukcesu okazała się również niska cena posiłków – hamburgery sprzedawano po 15 centów (obecnie ok. 1,5 dolara), a mleczne shake’i oraz frytki po 20. Popularność baru nieustannie rosła – wkrótce przychody braci wynosiły 350 tysięcy dol. rocznie, co obecnie daje wartość około 3,5 miliona dolarów.

franczyzy

Jednak prawdziwy rozwój McDonald’s zaczął się dopiero w 1954 roku za sprawą Raya Kroca — akwizytora ze wschodniego wybrzeża, sprzedającego wówczas miksery do koktajli mlecznych. Kiedy zastój w branży dawał mu się we znaki, bracia McDonaldowie złożyli zamówienie na 8 mikserów. Zaskoczony Kroc nie wierzył, że jakaś restauracja używa aż tylu urządzeń na raz – postanowił się tam udać. Zachwycił go pomysł braci na obsługę drive-through, doskonała organizacja, panujący w restauracji porządek i… grono stałych klientów. Tak właśnie narodził się plan przekształcenia restauracji braci McDonaldów w ogólnokrajową sieć fastfoodów. Nieprzekonani do końca założyciele zgodzili się ostatecznie przyznać akwizytorowi koncesję na budowę sieci barów. Wszystkie z nich miały być kopią pierwowzoru, z jednakowym wystrojem i ofertą. Umowa gwarantowała Krocowi niecałe 2% od obrotu każdej z restauracji, z czego aż 0,5% musiał oddać braciom McDonald. Ponadto, za każdą placówkę oddaną na zasadach ajencji bądź franczyzy, Kroc dostawał 950 dolarów. W 1955 roku system franczyzowy uregulowano prawnie, tworząc McDonald’s System, Inc. Zaledwie jedenaście lat później spółka weszła na nowojorską giełdę NYSE pod nieco zmienioną nazwą McDonald’s Corporation.

franczyzy
Obecnie McDonald’s jest największą siecią restauracji, obsługującą około 69 milionów klientów każdego dnia. Posiada aż 36 tysięcy sklepów w ponad 100 krajach na całym świecie. Początkowo prowadzono sprzedaż jedynie żywności typu fast food, jednak niedawno do oferty wprowadzono również zdrowsze pozycje, takie jak koktajle owocowe czy sałatki. Według raportu BBC z 2012 roku, McDonald’s jest drugą prywatną firmą, która zatrudnia najwięcej pracowników, z czego aż 1,5 miliona pracuje na zasadach franczyzy.

Polecane artykuły

20.06.2018

Jak to jest z tymi zgodami?

Jak to jest z tymi zgodami? To pytanie zadaje mi ostatnimi czasy bardzo wiele osób. Najczęściej pada ono w kontekście wdrażania RODO w sklepie internetowym. Co ciekawe jednak, kwestia zgód jakie powinniśmy zamieścić w formularzu zamówienia ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail