Budżet marketingowy, czyli ile wydać na reklamę sklepu?

26.02.2020 AUTOR: REDAKCJA

Budżet marketingowy to pieniądze, które firma zamierza przeznaczyć na reklamę swoich działań. Jak duży powinien być budżet firmy? Wszystko zależy od wielkości uzyskiwanych dochodów, celów, a także wielkości rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Jak zaplanować budżet krok po kroku?

Co to jest budżet marketingowy?

Prowadząc własną działalność dobrze ją reklamować. W ten sposób nie tylko przedstawiamy szerszemu gronu swoją ofertę, ale i zyskujemy klientów. W tym celu pomoże nam budżet marketingowy. Czym on jest? To wydzielona pula pieniędzy w przedsiębiorstwie, która ma służyć zwiększeniu sprzedaży na rynku. To inwestycja mająca przynieść zamierzony efekt.

Celem tworzenia budżetu marketingowego i jego wykorzystywania jest:

• zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych klientów;
• zwiększenie świadomości marki wśród konkurencji;
• ochrona swojej sprzedaży lub działań na rynku;
• dynamizacja sprzedaży.

Ustalenie budżetu marketingowego pomoże nam zapanować nad firmowymi wydatkami oraz ocenić, czy kwota, którą rzeczywiście chcemy przeznaczyć na reklamę, nie jest zbyt duża w porównaniu z innymi wydatkami.

Budżet marketingowy – elementy

Działalność marketingowa powinna być zaplanowana i uwzględniać elementy związane zarówno z przygotowaniem nowego produktu, wprowadzeniem go na rynek, komunikacją z klientem oraz partnerem handlowym, jak i badania rynku. To na ich podstawie jesteśmy w stanie ocenić, jakie są potrzeby klientów oraz w co warto zainwestować, prowadząc sklep internetowy.

Na budżet marketingowy składają się:

• cele;
• terminy;
• zasoby.

Cele to ogół elementów, na które przeznaczamy budżet firmowy. Należą do nich m.in.:

• spotkania branżowe;
• konferencje;
• szkolenia;
• materiały reklamowe;
• PR firmy;
• materiały promocyjne;
• reklama;
• ulotki, animacje;
• degustacje;
• działania reklamowe bezpośrednie.

Na podstawie naszych zamiarów może określić, na który z powyższych elementów warto przeznaczyć najwięcej pieniędzy.

Nieodzownym elementem planowania budżetu przedsiębiorstwa jest określenie czasu wprowadzenia nowych pomysłów. Musimy z góry założyć, w jakim terminie planujemy działania marketingowe. Im wcześniej wyznaczymy na to termin, tym lepiej. Dzięki temu reklama dotrze do większej ilości konsumentów, a my zyskamy. Będziemy również w stanie realnie zmierzyć skuteczność kampanii.

Budżet marketingowy powinien również uwzględniać zasoby. Są nimi zarówno ludzie, jak i pieniądze. Ludzie podzielą się wiedzą i pomysłami. Pieniądze z kolei pomogą je wszystkie zrealizować.

Planowanie budżetu – krok po kroku

Planowanie budżetu firmy należy rozpocząć od analizy potrzeb oraz możliwości finansowych naszej firmy. Niezbędny będzie również podział wydatków związanych z reklamą tradycyjną oraz działaniami internetowymi.

W budżecie marketingowym należy uwzględnić nie tylko bieżące wydatki firmy, ale również koszty, na które przedsiębiorstwo narażone jest w przyszłości. Być może zamierzamy nawiązać jakąś współpracę, wyposażyć firmę w nowy sprzęt czy zorganizować szkolenie.

Pamiętajmy, aby w budżecie firmy uwzględnić również wydatki związane z powtórzeniem działań marketingowych. Może się okazać, że obecna kampania nie przyniesie efektu. Często jest jednak zupełnie inaczej. Przewidziane działania marketingowe przyniosły korzyści, dlatego firma postanowiła je za jakiś czas powtórzyć. Wiąże się to z nakładem finansowym.

Inaczej będzie wyglądał budżet na reklamę tradycyjną, a jeszcze inaczej na internetową. Warto więc mieć na uwadze obie formy reklamy. Każda z nich może przynieść zamierzone efekty, jeśli będzie w odpowiedni sposób zaplanowana i prowadzona.

Plan marketingowy powinien być dopasowany do naszego budżetu. To od jego wielkości będzie zależała intensywność naszych działań. Każdy wydatek ponad nasze założenia to strata dla firmy. Czynniki, które wpływają na budżet marketingowy firmy to:

• konkurencja;
• skuteczność aktualnych działań;
• odpowiednie wykorzystanie płatnych wyników wyszukiwania, które pochłaniają nasz budżet;
• cele mające rozwinąć przedsiębiorstwo;
• chęć firmy w dążeniu do zmian;
• świadomość marki na rynku;
• kwalifikacje i kompetencje pracowników.

Mimo że analiza pozycji firmy zajmuje dużo czasu, jest podstawą do prawidłowego zaplanowania działań marketingowych oraz podziału kosztów. Jako że dziś największe kampanie marketingowe odbywają się online, warto postawić na analitykę internetową.

Plan marketingowy a podział kosztów

Budżet marketingowy to dokument, który podzielony jest na zakładki dotyczące rodzaju działania, wydatków z nim związanych oraz okresu działania. Warto pamiętać o tym, aby zawsze oddzielać działania tradycyjne od działań online i przeznaczyć na nie osobne budżety. Dlaczego? Ponieważ zdarza się, że efektywność działań marketingowych w obu sektorach jest zupełnie inna. Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzimy. Grafik znajdzie więcej klientów online, wulkanizator z kolei stacjonarnie.

Tam, gdzie widzimy większy odzew ze strony klientów oraz większy zysk, tam powinniśmy inwestować. Jeśli analityka działań online wskazuje na to, że większe korzyści osiągamy z reklamy internetowej, warto podzielić koszty, przeznaczając większość budżetu na marketing internetowy. Inwestując w tradycyjną reklamę, możemy kupić więcej gadżetów firmowych (notesy, breloczki, długopisy, czapki) czy zaprojektować plakaty i broszury.

Jak duży powinien być budżet marketingowy? Wszystko zależy od tego, jak duże przychody i wydatki ma firma. Każde przedsiębiorstwo osiąga inne zyski, które przekładają się na wydatki i odwrotnie. To, ile przeznaczymy na budżet marketingowy, powinno zależeć od wielkości rynku, na którym chcemy się reklamować. Pod uwagę należy wziąć także:

• grupę odbiorców naszych działań;
• branżę, w której działamy;
• możliwości finansowe firmy.

Przyjmuje się, że budżet marketingowy należy podzielić na trzy części. Pierwsza z nich jest najmniejsza i osiąga wartość 10 proc. Dotyczy działań skierowanych na rynek najszerszy, uniwersalny, który przynosi niewielki zysk. Druga w wysokości aż 30 proc. powinna dotyczyć określonej grupy docelowej. 60 proc. budżetu marketingowego przedsiębiorstwa powinniśmy przeznaczyć na reklamę skierowaną do nowych klientów. Najważniejsze jest jednak to, aby podział kosztów dopasować do naszych możliwości i efektów, które do tej pory osiągnęliśmy.

 


Artykuł opublikowany przy współpracy z https://www.shoper.pl/

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...