Marketing i Biznes Start-up zone Pracuj.pl, międzynarodowy sukces polskiej firmy

Pracuj.pl, międzynarodowy sukces polskiej firmy

Pracuj.pl, międzynarodowy sukces polskiej firmy

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Z początku Pracuj.pl miało być katalogiem z ofertami pracy dla studentów. Zaledwie kilka lat działania na rynku sprawiło, że witryna zyskała status największego w Polsce portalu rekrutacyjnego, wyprzedzając wiodące na rynku spółki o miliardowym kapitale: Agorę i Monstera. Grupa Pracuj, która zaczynała z budżetem zaledwie 4 tysięcy złotych, to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się spółek technologicznych w Europie Środkowej. Z produktów i usług firmy aktywnie korzysta ponad 30 tysięcy klientów z 40 krajów. Jaki przepis na sukces miał Przemysław Gacek?

Podstawą Pracuj.pl była dobra strategia i badania rynku

Decyzja Przemysława Gacka o założeniu firmy nie była spontaniczna. Młody ekonomista od kilku lat marzył o własnym biznesie, lecz żaden projekt nie wydawał się mu wystarczająco dobry. Na pomysł trafił przez przypadek, gdy podczas pobytu w Londynie szukał materiałów do nauki języka hiszpańskiego. W ręce wpadła mu publikacja wydawnictwa Hot Courses – przewodnik po różnych dostępnych na rynku kursach językowych i biznesowych. W siedzibie wydawnictwa okazało się, że firma zajmuje się także stronami internetowymi. Były to portale związane z karierą zawodową, zawierające informacje o różnych pracodawcach. Właśnie wtedy przedsiębiorca postanowił, że podobne przedsiębiorstwo uruchomi w Polsce. Tak jak większość geniuszy biznesu, przed ostatecznym stworzeniem firmy przeprowadził badania marketingowe i wywiad środowiskowy. Znajomi z Polski na jego prośbę rozdawali studentom formularze z pytaniami, czy potrzebują informacji o pracy oraz czy korzystają z Internetu. Badania pokazały, że mimo małej wówczas popularności sieci, wielu młodych ludzi chętnie skorzystałoby z takiego portalu. Wrócił więc do Polski w 2000 roku i wraz z kolegą, Rafałem Szczepanikiem, zarejestrował firmę. Później dołączyły do nich jeszcze cztery osoby: Maciej Noga, Paweł Leks, Marcin Pietras i Oksana Świerczyńska. Kapitał początkowy firmy wynosił zaledwie 4 tysiące złotych. Z początku wspólnicy wszystko robili za darmo, ryzykując stratą swoich oszczędności. Strona Pracuj.pl została stworzona w miesiąc, lecz z początku nie cieszyła się dużą popularnością. Firmy nie chciały inwestować w platformy internetowe, więc wspólnicy zachęcali do wykupienia miejsca w papierowym przewodniku, gratisowo dodając profil firmy do katalogu online.

serwis pracuj

Reklama dźwignią handlu

Na początku przedsiębiorstwo prezentowało się jedynie na targach pracy oraz dniach kariery, budując przy tym zasięg medialny. Po zgromadzeniu blisko 20 tys. zarejestrowanych użytkowników, spółce udało się zyskać inwestora, jakim był fundusz internetowy E-Katalyst. Do powodzenia firmy przyczyniły się wyważone oczekiwania wspólników, które zakładały realne cele. Prawdziwe zyski spółka zaczęła przynosić dopiero po czterech latach działalności. Klucz do sukcesu witryny Pracuj.pl to także nowatorskie rozwiązania, proponowane przez Gacka. Jednym z takich pomysłów była organizacja Wirtualnych Targów Pracy w roku 2003. Już pierwszego dnia zainteresowanie użytkowników było tak duże, że przeciążone serwery przestały działać. To właśnie dzięki innowacyjnym pomysłom firma staje się szeroko rozpoznawalna wśród konsumentów. Co więcej, założyciele platformy rekrutacyjnej zdają sobie sprawę z potęgi reklamy i potrafią ją wykorzystać do budowania pozytywnego wizerunku marki. Pracuj.pl było pierwszym serwisem rekrutacyjnym w Polsce, który przeprowadził kampanię reklamową w telewizji. Serwis wielokrotnie sięgał po różne formy reklamy, między innymi product placement w serialach i filmach, takich jak np. Na Wspólnej. Działania te opłaciły się, bowiem według danych zgromadzonych przez firmę Gemius, portal Pracuj.pl w kwietniu 2015 roku odwiedziło 1,44 mln użytkowników, czyli ponad 6,5% wszystkich internautów w Polsce.

pracuj.pl

Inwestycje są zawsze motorem rozwoju firmy

Po zaledwie trzech latach działalności Deloitte uznało witrynę Pracuj.pl za jedną z najszybciej rozwijających się spółek z branży IT w Europie Środkowo-Wschodniej. W kolejnych latach firma siedmiokrotnie zwyciężała w konkursie na najlepszego pracodawcę organizowanym przez AoN Hewitt, zaś w 2013 roku zajęła czwarte miejsce w Diamentach Forbesa (rankingu najszybciej rosnących średnich spółek – z przychodami od 50 do 250 mln zł). Pod koniec 2014 roku Grupa Pracuj ponownie znalazła się w zestawieniu Deloitte Fast 50, umieszczona w gronie pięciu spółek z rocznymi przychodami powyżej 25 mln euro, które najszybciej zwiększają swoją wartość. Wysoką pozycję w rankingu Grupa Pracuj zawdzięcza ponadprzeciętnemu wzrostowi przychodów w ciągu ostatnich 5 lat, który wyniósł aż 1132%. Oprócz Pracuj.pl w spółce znajduje się także największy serwis rekrutacyjny na Ukrainie Rabota.ua, platforma zarządzająca rekrutacjami w sieci eRecruiter oraz system do wspierania procesów kadrowych Emplo.com. Na początku 2015 roku firma przejęła również czeską spółkę Video Recruit, oferującą nowatorską usługę video rozmów rekrutacyjnych. Mimo że Przemysław Gacek zbudował firmę, która rokrocznie zdobywa wiele nagród i rozszerza swoją działalność na coraz to nowsze obszary, nie spoczywa na laurach, lecz stara się ciągle inwestować. Młodym przedsiębiorcom, którzy myślą o podboju branży HR, radzi maksymalnie zawęzić specjalizację i stworzyć firmę najlepiej wykwalifikowaną w danym sektorze.

Czytaj również:

Historia sukcesu firmy Amazon.com – cierpliwość to podstawa

Czy VR okaże się rewolucją na miarę Internetu?

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl