Marketing i Biznes SEO/SEM Jak zwiększyć widoczność strony o 200%

Jak zwiększyć widoczność strony o 200%

Jak zwiększyć widoczność strony o 200%

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Chcesz wiedzieć jak efektywnie połączyć standardowe działania marketingowe a jednocześnie zwiększać widoczność w Google? Musisz wiedzieć, że pozycjonowanie przeszło długą drogę od działań skupionych na sztucznie tworzonych linkach, nienaturalnych i nieużytecznych działaniach jedynie by budować pozycje i ilość odnośników. Aktualnie takie działania często są bardzo krótkowzroczne i mogą przynieść skutek odwrotne od zamierzonych.

Jak zatem sugerować algorytmom naturalne działania użytkowników, jednocześnie odnosząc więcej korzyści niż tylko tworzenie bezsensownych linków? Przykładem takiego działania może być marketing szeptany na forach internetowych, który dzisiaj omówię. Pozwala on na jednoczesną realizację celów krótko i długofalowych – zatem jest
idealnym przykładem, jak SEO może iść w parze z innymi działaniami marketingowymi i przynosić dzięki temu zwiększoną efektywność. Marketing szeptany realizowany z myślą o SEO w krótkiej perspektywie – daje bezpośrednie wejścia na stronę potencjalnych klientów, buduje zasięg, świadomość marki i jej oferty oraz po prostu konwertuje ruch. W dłuższym horyzoncie czasowym, służy budowaniu bazy wartościowych i naturalnych linków wpływających na widoczność witryny w wynikach Google.

Opis klienta i podjętych działań

Przyjrzyjmy się bliżej konkretnemu przykładowi. Do prowadzonej przeze mnie agencji marketingu internetowego – websem.pl – zgłosiła się firma z branży poligraficznej. W jej ofercie można znaleźć zarówno ofertę komercyjną dla klienta biznesowego (gadżety reklamowe, kalendarze firmowe) jak i klientów indywidualnych (zaproszenia ślubne, wydruki). W związku z sezonowością poszczególnych ofert jest możliwa odpowiednia dywersyfikacja promocji usług i produktów klienta.

Realizacja wstępnie obejmowała publikację postów na forach internetowych, w wątkach związanych z promowanymi usługami. Zadbano o to, by agenci:
– byli zaznajomieni ze szczegółami oferty,
– potrafili w sposób wartościowy i merytoryczny doradzić potencjalnym klientom oraz wskazać najefektywniejsze dla nich rozwiązanie,
– publikowane posty zawierały link do konkretnej podstrony z oferty firmy oraz  wnosiły wartość dla odbiorców ze względu na kryterium objętości (pow. 300-400 znaków), co eliminowało wrzucanie lakonicznych postów tylko z linkiem.

Pomiar efektywności

Mierzenie efektywności najprościej prowadzić na dwóch płaszczyznach zarówno samej widoczności w wynikach wyszukiwania jak i analizy wzrostu ruchu z odesłań (efekty krótkofalowe) oraz organicznego (efekty długofalowe) w stosunku do poprzednich okresów. Dzięki temu dostajemy informację o skali wzrostów w pozyskiwanym ruchu w wyniku podjętych działań. Z pomocą przychodzą tutaj dwa narzędzia:

jak zwiększyć ruch

SEM Storm – narzędzie pokazuje ilość słów kluczowych, na które witryna była widoczna, aktualizacje wskaźników widoczności są comiesięczne dzięki czemu widać rozwój poziomu w czasie,

Google Analytics – to ogólnodostępne narzędzie okazuje się nieocenione w ocenie skali efektu pozyskanych słów kluczowych i pozycji, tutaj szczególnie przydatny jest raport kanału Organic w zakładce Pozyskiwanie.

Ze względu na sezonowość, dokonywano pomiaru wzrostu ruchu organicznego w stosunku miesiąc do miesiąca, ale także rok do roku. Pozwoliło to wykluczyć wzrosty powodowane sezonowymi wzrostami zainteresowania.

Stan początkowy

Rozpoczynając współpracę dokonano szczegółowego pomiaru parametrów witryny. Z punktu widzenia tego study case przyjęto za najistotniejsze dwa wymienione wcześniej wskaźniki, gdyż w prosty sposób obrazują one widoczność witryny w wynikach Google oraz ich wpływ na wzrost ruchu klientów. Analiza widoczności przy pomocy SEM Storm wykazała, iż witryna była widoczna na 523 frazy. W stosunku do konkurencji był to poziom poniżej przeciętnej widoczności innych podmiotów w branży, co pozwalało mieć nadzieję na dużą poprawę.

jak zwiększyć ruch

Uzyskane efekty

Najistotniejszą kwestią w study case są wypracowane efekty, których skala pokazuje, czy podjęte działania okazały się skuteczne czy też nie. W zakresie krótkofalowym istotna była efektywność w pozyskiwaniu ruchu z for. Okazała się to skuteczna metoda zdobywania odbiorców, gdyż już w pierwszym miesiącu przełożyła się na wzrost ruchu w witrynie o ponad 58% – oznacza to zwiększenie o 7 tys. odsłon i blisko 1,5 tys. unikalnych użytkowników. Co istotne, również poprawiły się wskaźniki jakościowej oceny ruchu – czas spędzony w serwisie, ilość podstron na sesję i współczynnik odrzuceń. Jako, że głównym celem artykułu jest pokazanie efektywności działań marketingu szeptanego w pozycjonowaniu czyli zwiększaniu widoczności w wyszukiwarce Google, istotniejsze są jednak efekty długofalowe.  Poniżej zaprezentowano wykres obrazujący wzrost ilości słów kluczowych, na które witryna była widoczna w następnych miesiącach współpracy. Po pół roku witryna niemal podwoiła swoją widoczność, osiągając poziom 1023 słów kluczowych, co stanowi wzrost widoczności w Google o 195%!

Obrazuje to jeszcze jedną kwestię, nie warto w dzisiejszych czasach skupiać się na jak zwiększyć ruchpojedynczych słowach kluczowych, kiedy do naszej dyspozycji mogą być setki a nawet tysiące fraz tzw. długiego ogona (long tail). Pozostaje zatem pytanie, czy podjęte działania
oraz uzyskane wzrosty w zakresie fraz kluczowych przełożyły się na zwiększenie ruchu organicznego z Google. Porównanie analogicznych okresów 2013 jak i 2014 obrazuje skalę wzrostu, a różnica pomiędzy wynikami poszczególnych okresów stale się powiększa. Każdy miesiąc przynosił coraz większe wzrosty ruchu organicznego, w piątym miesiącu współpracy uzyskano 51% przyrost ruchu. Można na koniec zadać pytanie, czy skala wzrostów
nadal się powiększa? W dniu oddania tego artykułu do druku (kwiecień 2015) wynosi już 82% miesięcznie w porównaniu do analogicznego okresu. Możliwe, że również w SEO sprawdza się powiedzenie: sky is the limit.

Podsumowanie

Zaprezentowany opis przypadku obrazuje skuteczność podjętych działań w e-commerce, co szczególnie powinno zainteresować przedsiębiorców chcących zwiększyć zyski generowane przez ruch pochodzący z Google.

Mam nadzieję, że powyższy study case pozwoli zrozumieć zachodzące w pozycjonowaniu zmiany, a przede wszystkim efektywność działań marketingu szeptanego pod kątem SEO. Aktualnie pozycjonowanie wymaga zaangażowania w działania promocji witryny, budowania wizerunku oraz budowanie odnośników poprzez marketing szeptany.
Co istotne, opisany przykład obrazuje potencjał długiego ogona fraz kluczowych w prowadzeniu biznesu online i jego marketingu internetowym.

Wywiad z Andrzejem Świderskim (Euroflorist Polska) – czy kwiaciarnia ma szanse na powodzenie w e-commerce?

Rynek e-commerce w Rumunii

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl