Trendy się zmieniają, a email marketing wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji. Również konsumenci nadal chętnie czytają maile marketingowe, oczywiście pod warunkiem, że były przez nich zamówione i są dopasowane do ich oczekiwań.
W tym artykule sprawdzimy garść statystyk i wskaźników, jak marketerzy wysyłają maile do swoich klientów, jakie działania podejmują w obrębie email marketingu i jak reagują na nie odbiorcy. Dowiesz się też na ile marketerzy stosują segmentację, a także jakie dni najchętniej wybierają do wysyłki swoich kampanii. A wszystko to w oparciu o raport Email marketing w liczbach, przygotowany przez FreshMaila, na podstawie 11 miliardów wysłanych wiadomości.
Kiedy marketerzy wysyłają kampanie
Najpopularniejszym dniem do wysyłek kampanii mailowych jest czwartek (19,39%), choć wtorek (19,10%) i środa (18,72%) również są często wybierane. Zdecydowany spadek wysyłek mailingów obserwujemy w weekend, gdzie statystyki pokazują nieco ponad 4% wysyłanych kampanii.
W tym miejscu pojawia się więc pytanie – czy warto podążać za trendami i wybierać do wysyłki kampanii czwartki, co również łączy się z największą konkurencją w skrzynkach odbiorców, czy podejść mniej standardowo i zaplanować wysyłkę wiadomości np. na weekend.
Najlepszym rozwiązaniem wydaje się w tym przypadku sprawdzenie statystyk odwiedzin strony, a następnie wysyłkę kampanii na kilka godzin przed największym ruchem. Wtedy odbiorcy, którzy otrzymają najświeższą ofertę chwilę wcześniej, będą bardziej skłonni z niej skorzystać (a jak to zrobić, znajdziesz w pełnym raporcie Email marketing w liczbach).
Jak odbiorcy reagują na wysyłki
Ciekawostką, jaką można zauważyć w raporcie jest reakcja i zaangażowanie odbiorców w wysyłane kampanie. Wynika z nich, że w weekendy niemal 100% częściej otwierają oni maile, niż marketerzy wysyłają kampanie.
Pamiętaj też, że jeśli prowadzisz e-commerce, zawsze możesz wykorzystać niedziele niehandlowe do zaproponowania swojej oferty online.
Czy marketerzy stosują segmentację?
Czasy, w których wysyłka niespersonalizowanych maili przynosiła ogromne zwroty z inwestycji są już za nami. Dziś trendem jest dopasowywanie treści wiadomości do potrzeb i oczekiwań odbiorcy – czyli personalizacja. Jednak aby personalizacja zadziałała, najpierw musi zostać zastosowana segmentacja.
Jest to dzielenie całej bazy adresowej na mniejsze grupy odbiorców charakteryzujących się jakimiś konkretnymi cechami – np. kobiety i mężczyźni, często otwierający i uśpieni, klienci i nie-klienci, mieszkańcy Warszawy i Gdańska itp.
Mimo to tylko 13,7% wysyłanych kampanii jest poddana segmentacji. Reszta – 86,3% to wysyłki do całej bazy bez sprecyzowania żadnych grup odbiorców.
Pamiętaj, że odbiorcy różnią się między sobą, każdy z nich zapisał się na Twój newsletter z innego powodu i do każdego przemawia inny typ komunikacji. Oczywiście nie chodzi tu o to, aby wysyłać pojedyncze maile dopasowane bezpośrednio do każdego odbiorcy, ale dzięki segmentacji jesteś w stanie lepiej ten komunikat dopasować, a przez to zwiększyć szansę na otwarcia maili i konwersję z nich.
Dlatego warto w swojej strategii komunikacji email marketingowej znaleźć miejsce na segmentację i personalizację.
Jak odbiorcy sprawdzają pocztę
Choć, jak wspomniałam wcześniej, email jest od lat jednym z najchętniej wykorzystywanych kanałów komunikacji – również od strony subskrybentów – to jednak sposób jego odbioru wciąż się zmienia. Dziś na znaczeniu zyskują urządzenia mobilne – już ponad ⅓ odbiorców sprawdza pocztę za pomocą smartfona czy tabletu. Co ważne – w porównaniu z 2012 rokiem, liczba ta potroiła się!
Sprawia to, że coraz większy nacisk powinieneś kłaść na responsywność swoich szablonów newslettera, o czym dokładnie pisałam w jednym z poprzednich artykułów.
Więcej w Raporcie
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rynku email marketingu w Polsce, a także poznać szczegółowe statystyki okraszone komentarzami ekspertów z konkretnymi wskazówkami, pobierz raport Email marketing w Polsce 2018.
Znajdziesz w nim m.in.:
- Statystyki dotyczące miesięcznych, dziennych i godzinowych rozkładów wysyłek kampanii
- Jaki jest Click to Open Rate w stosunku do godziny otwarcia maila
- Średni Open Rate i CTR ze względu na wielkość bazy czy branżę
- Za pomocą jakich systemów i aplikacji odbiorcy sprawdzają swoją pocztę
- A także obszerne komentarze i wskazówki od ekspertów
Raport jest dostępny do pobrania na tej stronie.
Zostaw komentarz