Formuła 4P

Formuła 4P

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Wydawać by się mogło, że to jedynie jeden „symbol” składający się z cyfry i litery. Jak się jednak okazuje 4P skrywa w sobie podstawę marketingu. W tym artykule opiszę dokładnie na czym ta formuła polega i jak oddziałuje na rynku.

Formułę 4P stworzył – nieżyjący już – amerykański profesor marketingu Edmund Jerome McCarthy. Istotą tego marketingowego mix’u jest rozłożenie funkcjonowania danego przedsiębiorstwa na mniejsze działy, co powinno pozytywnie wpłynąć na jego działanie. Wdrożenie opisywanego podziału pozwala m.in. na głębszą analizę funkcjonowania firmy, jak również dokładniejsze przygotowanie strategii różnych przedsięwzięć.

Co to jest marketing mix?

Sama nazwa pochodzi od pierwszych liter słów w języku angielskim, stanowiących marketing mix 4p. Są nimi narzędzia marketingu mix:

  1. Produkt (ang. product) – w tym aspekcie – jak sama nazwa wskazuje – skupiamy się na określeniu i sprostaniu potrzebom klientów, jakie dany produkt ma zaspokajać. Obserwujemy, czy dany produkt spełnia oczekiwania rynku. Do tej kategorii zaliczyć możemy m.in. usługi, markę, opakowanie, asortyment, czy jakość towaru. Zaliczymy tutaj także działania i czynności z zakresu wsparcia klienta już po zakupie m.in. pomoc techniczną, gwarancję, czy rękojmię.
  2. Cena (ang. price) – w tej kategorii głównym celem jest określenie m.in. polityki rabatowej, polityki cenowej, rentowności, warunków płatności i wskazanie na inne ważne elementy marketingu mix, wpływających na koszttowaru. Należy pamiętać, że patrząc okiem przedsiębiorcy cena zawsze będzie wynagrodzeniem za poniesione nakłady. Natomiast z punktu widzenia nabywcy cena zawsze pozostanie wydatkiem, jaki musi ponieść aby mieć dany produkt.
  3. Dystrybucja (ang. place) – tutaj – omawiając model 4P należy skupić się na rozwiązaniach logistycznych i kanałach dystrybucji towarów tj. wzajemnych układach zależnych od siebie przedsiębiorstw, które działają na rzecz najefektywniejszego dostarczenia danego produktu do pojedynczych i przemysłowych odbiorców. Do określania poziomu obsługi rynku w tym aspekcie służą tzw. wskaźniki ważonej dystrybucji i wartości liczbowej .
  4. Promocja (ang. promotion) – przy omawianiu tego aspektu, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

promocję – tj. promocję sprzedaży, polegającą na czynnościach zwiększających zainteresowanie klientów danym towarem m.in. poprzez zwiększenie atrakcyjności oferowanych produktów;

reklamę tj. bezosobową i płatną drogę promowania produktów skierowaną do odbiorcy za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji;

tzw. public relations, czyli szeroko rozumianą propaganda marketingowa, mającą na celu utrzymanie jak najkorzystniejszych relacji danej firmy z otoczeniem tj. z klientemsprzedaż osobistą, tj. wszystkie kontakty jakie ma firma  – za pośrednictwem wykwalifikowanych pracowników – z otaczającym rynkiem. Jest to bezpośredni kontakt sprzedawca-nabywca i skuteczna kompozycja marketingowa

sponsorowanie, czyli odpowiednie rozporządzanie środkami finansowymi, rzeczowymi i usługami tak, by wspierając różne, zewnętrzne działalności osiągnąć korzyści marketingowe dla własnej marki

To czytają inni

Powyżej opisana zasada 4P pokazują jak ważne jest równomierne skupienie się na czterech podstawowych filarach marketingu. Opisywana dziś koncepcja 4Pjest podstawową formułą dedykowaną przedsiębiorstwom. Oprócz niej możemy wymienić w marketingu także m.in. formułę 4C, jak również formułę 7P. Nimi jednak być może zajmiemy się w najbliższej przyszłości.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/mobile/powrot-do-przeszlosci-o-nowych-starych-trendach-w-marketingu-mobilnym

Pozycjonowanie i optymalizacja w YouTube w trzech krokach

Podziel się

Zostaw komentarz

Przeczytaj również

pozycjonowanie stron landing page audyt SEO

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl