Marketing i Biznes Marketing Do e-płatności jeden krok

Do e-płatności jeden krok

Do e-płatności jeden krok

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Na rynku znajduje się wielu dostawców i wiele form płatności internetowych. Przy wyborze idealnego usługodawcy dla twojego biznesu, warto kierować się kilkoma wytycznymi.  Szeroki wachlarz możliwości  zapłaty  często wpływa na  decyzje zakupowe klientów  którzy lubią mieć wybór. Różne sposoby zapłaty dla wielu osób są tak samo ważne jak szeroki asortyment sklepu, jakość obsługi, cena, dostawa, czy łatwa nawigacja strony internetowej. Korzystając z płatności online kreujesz wizerunek swojej firmy jako rzetelnej, podnosisz jakość standardu świadczonych usług, zwiększasz liczbę odbiorców oraz wpływasz na wzrost sprzedaży.

Odbiorca może nawet zdecydować się na inny sklep, jeśli twój nie będzie oferował wygodnej dla niego formy płatności. Wybierając dostawcę, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, jaka metoda płatności  będzie najlepsza dla kupujących.  Do wyboru mamy: kartą debetową lub kredytową, szybkie przelewy, zapłatę SMS oraz e-portfel.

Obecnie najczęściej przez konsumentów wybierane są szybkie przelewy. Usługodawcy oferują e-transfer  (pay-by-link) metodę płatności, która wypełnia formularz przelewu automatycznie za klienta, maksymalnie skracając czas realizacji transakcji. Drugą najczęściej wybieraną formą płatności jest e-przelew, w którym musi on dane do przelewu wprowadzić  sam. W obu przypadkach sprzedawca natychmiast otrzymuje potwierdzenie zapłaty, a odbiorca już tylko czeka na zamówione produkty.

Kolejną popularną i zarazem najstarszą  formą płatności przez Internet jest płacenie za pomocą kart płatniczych. Dla zamawiającego jest to najbezpieczniejsza forma opłaty ze względu na opcję chargeback (obciążnie zwrotne przyp. red.). Gdy produkt lub usługa nie spełni wymagań, klient od banku otrzyma zwrot pieniędzy.

Jeśli twój e-sklep oferuje drobne usługi lub płatny dostęp do  serwisu,  a ich koszt wynosi kilka złotych, dla konsumenta najwygodniejsza może być płatność SMS. Natomiast, gdy w swoim sklepie oferujesz produkty znacznie droższe, najłatwiejsza w takim wypadku jest zapłata przelewem lub kartą płatniczą.

Pieniądze w biznesie się kluczowe, koszty prowadzonych operacji płatniczych w firmie powinny być jak najniższe, czas oczekiwania na zapłatę za sprzedane towary i usługi jak najkrótszy, a transakcja bezpieczna. Badania wskazują, że dla prawie połowy osób korzystających ze sklepów internetowych szybki sposób zapłaty jest jednym z ważniejszych warunków zakupu.

Płatność musi być także dopasowana do wieku twoich odbiorców. Młode osoby często nie posiadają jeszcze konta bankowego, dla nich warto umożliwić płatność esemesem . Nie koncentrujmy się  tylko na przelewach online, dla osób starszych nie korzystających z Internetu stwórzmy opcję zapłaty przekazem pocztowym. Najważniejsze to dać konsumentowi komfort wyboru.

Dobierając operatora możemy wpływać na koszty operacyjne firmy, dlatego warto negocjować! Ceny podane na stronie internetowej usługodawcy dla tak zwanego „klienta z ulicy” są stosunkowe wysokie. Kontaktując się z dostawcą przez e-mail lub telefonicznie, możemy tę cenę obniżyć  i wypracować dogodne dla siebie warunki. Warto korzystać z usług  firm, które są otwarte na kontakt z kupującym. W razie jakichkolwiek problemów czy pytań możemy liczyć na pomoc i profesjonalną obsługę.

Wdrożenie systemu płatności online wiąże się z opłatami początkowymi: weryfikacyjną oraz kosztami aktywacyjnymi/rejestracyjnymi. Ich koszty wahają się od kilkudziesięciu do kilkaset złotych. Podstawową należność stanowi prowizja od wartości transakcji, która kształtuje się na poziomie kilku procent. Stawki ustalone na początku między e-sklepem a dostawcą usług mogą ulec zmianie w momencie, gdy obroty lub liczba transakcji prowadzonych przez sklep zwiększy się.  Operatorzy usług płatniczych doliczają także dodatkowe opłaty za wypłatę środków z konta oraz opłatę za zwrot pieniędzy na konto zamawiającego, w przypadku zwrotu towaru.

Na polskim rynku głównymi graczami płatności online są: Przelewy24, DotPay, Transferuj.pl, PayU, PayByNet, PayLane, eCard, Homepay oraz First Data. PayPal jest obecnie najczęściej pojawiającą się opcją  zapłaty za towar w e-sklepach.. Aby z niej skorzystać, musisz mieć podpisaną osobną umowę z PayPal i obowiązuje Cię cennik prowizji. Implementacja wybranego systemu opłat wiąże się z koniecznością zintegrowania z oprogramowaniem sklepu. Jeśli twój system nie jest zsynchronizowany z  pośrednikiem płatności, twój programista może się tym zająć dopasowując rozwiązania do twojej specyfikacji technicznej. Koniecznie zwróć uwagę, czy istnieje kompatybilność między kanałami sprzedaży oraz czy banki, z którymi współpracują dostawcy działają na wszystkich przeglądarkach oraz urządzeniach mobilnych.

Niektórzy usługodawcy jak np. Przelewy24 oraz First Data oferują możliwość płatności cyklicznych – abonamentowych, które są stałym zleceniem obciążenia karty. Większość dostawców  zapewnia także możliwość zapłaty w ratach.

Do największych zalet płatności online należą przede wszystkim: szybkość, funkcjonalność obsługi, oszczędność czasu i pieniędzy  oraz bezpieczeństwo. Warto komunikować tymi wartościami! Niektórzy klienci boją się płacić  kartą kredytową, nie są pewni czy ich dane są bezpieczne. Dobrze jest im uzmysłowić, że sytuacja wygląda wprost przeciwnie. Transakcje internetowe są bezpieczne,  a ich szybkość i transparentność  powinna podnosić zaufanie do sprzedawcy.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze płatności online?

Przede wszystkim należy dbać o jakość obsługi konsumenta klient powinien mieć  możliwość bezproblemowego skontaktowania się z obsługą,  najlepiej 7 dni w tygodniu przez 24h na dobę. Przy płatnościach internetowych bardzo ważne są nowoczesne rozwiązania zapewniające światowe standardy bezpieczeństwa takie jak: certyfikacja PCI DSS, szyfrowanie transakcji protokołem SSL, który uniemożliwia ich przechwycenie oraz autoryzacja trzydomenowa 3D-Secure. Powinniśmy także pamiętać, że prowizje uzgadniane są indywidualnie w zależności od  obrotów konkretnego użytkownika, wartości transakcji oraz rodzaju prowadzonej działalności a opłatami naliczanymi przez dostawców obciążany  jest sprzedawca. Kolejny ważny aspekt, na który powinno zwrócić się uwagę dotyczy  kart płatniczych, musimy sprawdzić czy wszystkie rodzaje kart płatniczych są obsługiwane (VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, Diner’s Club, JCB, PolCard) i z jaką ilością banków współpracują usługodawcy. Dla porównania: Dotpay (22 banki), Przelewy24 (32 banki), Transefruj.pl (35 banków), PayU (22 banki). Firma First Data proponuje system opłat przez Internet Payeezy SM oferujący obsługę ponad 40 kanałów płatności, a także niższą prowizję dla dokonywania opłat należności kartą zagraniczną.
O rzetelności danego dostawcy usług płatniczych świadczy również portfolio zadowolonych klientów, którymi firma może się pochwalić.

Większość dostawców oferuje konta przejściowe, oznacza to, że jeśli transakcja została dokonana za pomocą e-transferu, pieniądze mogą znaleźć się na twoim koncie  w ciągu  kilku godzin, do nawet 3 dni. Dzieje się tak dlatego, że niektóre banki nie wykonują przelewów i nie księgują w godzinach wieczornych, ani w weekendy.
Płatności online stanowią przełomowe rozwiązanie, są warunkiem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu i prowadzenia działalności w Internecie.  Do ich największych zalet należą przede wszystkim zrealizowanie zamówienia w kilka minut od momentu jego złożenia i natychmiastowe przygotowanie zlecenia. To także automatyczne księgowanie, zautomatyzowany proces sprzedaży oraz możliwość prowadzenia analizy transakcji i generowania statystyk. Klient jest siłą napędową każdego biznesu, dlatego optymalizując formy płatności dla naszego targetu zwiększamy jego zaufanie do nowoczesnych technologii, a także umożliwiamy dokonywanie zakupów na dowolnym urządzeniu, w wybranym przez niego miejscu i czasie. Oferując możliwość dokonywania transakcji od najlepszych, sprawdzonych oraz najlepiej dopasowanych do  potrzeb twoich klientów budujesz zaufanie konsumentów, a także gwarantujesz im wygodę.

Czy pieniądze wyjdą z obiegu? – wywiad z Grzegorzem Kucabą – First Data Polska

Czy Polacy są smart konsumentami?

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl