Marketing i Biznes Marketing Marketing afiliacyjny w ecommerce – na czym polega współpraca z wydawcami

Marketing afiliacyjny w ecommerce – na czym polega współpraca z wydawcami

Wydatki na marketing afiliacyjny w Stanach Zjednoczonych wzrastają z roku na rok. Już prawie 80% sklepów internetowych w USA korzysta z afiliacji. Pandemia sprawiła, że niemal wszystkie sektory musiały przenieść swoją sprzedaż do internetu. Nowopowstałe, ale i te już istniejące sklepy internetowe musiały znaleźć sposób na zbudowanie świadomości marki i zwiększenia widoczności w sieci. Jednym ze skutecznych sposobów okazał się marketing afiliacyjny.

Marketing afiliacyjny w ecommerce – na czym polega współpraca z wydawcami

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W Polsce marketing afiliacyjny pojawił się dopiero pod koniec pierwszej dekady XXI wieku i ma przed sobą wciąż ogromny potencjał rozwoju. Z tej formy promocji korzysta dopiero około 5% reklamodawców z branży e-commerce. Ci, którzy zaczną rozwijać działania afiliacyjne teraz, w ciągu najbliższego czasu pozyskają najlepszych wydawców do współpracy. Zbudują efektywną sieć poleceń, która będzie fundamentem do wszelkich działań promocyjnych, a co najważniejsze, rozliczanych wyłącznie za efekty sprzedaży.

Afiliacja, czyli współpraca

Afiliacja to z definicji zachowanie polegające na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów i współpracy przez jednostkę lub grupę, organizację z innymi grupami i organizacjami.

Krótka historia marketingu afiliacyjnego

Wszystko zaczęło się na przyjęciu, w którym brał udział Jeff Bezos, CEO i założyciel Amazon. Podczas tej imprezy Jeff prowadził konwersację z kobietą, która chciała sprzedawać książki na swojej stronie internetowej. Wtedy Bezos zasugerował, żeby przekierowywała chętnych na zakup książki do strony sklepu Amazon, w zamian za prowizję od każdej sprzedaży. I zadziałało! Tak powstał najstarszy i do tej pory działający program partnerski firmy Amazon.

Afiliacja lub marketing afiliacyjny w e-commerce to współpraca reklamodawcy z wydawcą. W ramach tej współpracy wydawca wybiera produkt reklamodawcy, który chce polecać, promuje go na swoich kanałach i zarabia część zysku z każdej dokonanej transakcji.

Marketing afiliacyjny to sytuacja win-win. Reklamodawcy zwiększają sprzedaż oraz budują świadomość marki, a wydawcy zarabiają prowizję.

Marketing afiliacyjny dla e-commerce – kim jest reklamodawca i wydawca

Reklamodawcą w afiliacji dla e-commerce jest właściciel sklepu internetowego, który reklamuje się na stronach wydawców i dzieli się prowizją od sprzedaży, do której doprowadzają wydawcy.

Wydawcą jest osoba lub firma, która poleca produkty lub usługi reklamodawcy na swoich powierzchniach online i zarabia prowizje od wygenerowanych transakcji, w sklepie reklamodawcy.

Dzięki prostym i intuicyjnym narzędziom afiliacyjnym, wydawcą może zostać każdy, kto prowadzi jakiekolwiek działania w internecie.

Marketing afiliacyjny – modele rozliczeń

Podstawowym modelem rozliczeń w marketingu afiliacyjnym dla e-commerce jest model Cost Per Sale. Reklamodawca płaci wydawcy prowizję od sprzedaży polecanych produktów. Dzięki temu reklamodawcy mają pełną kontrolę nad budżetem reklamowym i płacą wyłącznie za efekt, czyli sprzedaż.

Właściciel sklepu internetowego ze sprzętem wędkarskim w swoim programie partnerskim ustalił prowizję 7%. Bloger, który dołączył do tego programu, zaczął polecać produkty z oferty sklepu i wygenerował sprzedaż o łącznej kwocie 5000 zł. Wobec tego właściciel sklepu wędkarskiego wypłaci wydawcy prowizję w wysokości 350 zł.

Cost Per Lead to mniej popularny model w afiliacji dla e-commerce. W tym modelu reklamodawca nie płaci prowizji, tylko stałą stawkę za dostarczenie leada. Leadem może być wypełnienie formularza na stronie, rejestracja do serwisu, zapis do newslettera czy pobranie e-booka. Cost Per Lead jest stosowany w e-commerce gdy reklamodawca nie posiada koszyka zakupowego na swojej stronie, a efektem kampanii ma być zbudowanie bazy potencjalnych odbiorców produktu lub usługi.

Często w marketingu afiliacyjnym stosuje się modele hybrydowe:

CPL + CPS – reklamodawca płaci stałą stawkę za dostarczenie leada, a jeśli dojdzie do zakupu, to wydawca otrzymuje dodatkowo prowizję od sprzedaży,

CPC + CPS – reklamodawca płaci za każde kliknięcie w kreację reklamową oraz prowizję od sprzedaży, rozwiązanie stosowane najczęściej w afiliacyjnych kampaniach mailingowych lub wspomagających kampaniach wizerunkowych z wybranymi wydawcami,

CPC + CPL – reklamodawca płaci za każde kliknięcie w kreację reklamową oraz dostarczonego leada.

Marketing afiliacyjny – co zyskuje reklamodawca?

Aby wdrożyć rozwiązanie, jakim jest marketing afiliacyjny, reklamodawca musi uruchomić program afiliacyjny, dzięki któremu możliwa jest współpraca z wydawcami w modelu Cost Per Sale. Dobrze prowadzone działania afiliacyjne mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 20-30%. Ale to nie jedyne korzyści z wdrożenia marketingu afiliacyjnego w sklepie online.

Wzrost ruchu z różnych źródeł

Najbardziej efektywni wydawcy w programie afiliacyjnym to tacy, którzy prowadzą serwisy lub konta w mediach społecznościowych o tematyce tożsamej z asortymentem sklepu internetowego. Wówczas można liczyć na wysoką konwersję sprzedaży, gdyż kierować oni będą ruch osób mocno zorientowanych na produkty i ofertę reklamodawcy.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by przyjmować do programu partnerskiego wydawców prowadzących serwisy o tematyce odbiegającej od głównej kategorii programu. Twórcy internetowi działają w różnorodnych serwisach i platformach społecznościowych, a dzięki dedykowanym narzędziom afiliacyjnym mają możliwość umiejętnego wkomponowywania promowanych produktów w publikowane treści.

Szerokie spektrum działań wydawców pozwala dotrzeć z reklamą do szerokiego grona potencjalnych klientów, do których ciężko dotrzeć standardowymi metodami marketingowymi.

Zoptymalizowane koszty reklamy

Reklamodawca samodzielnie ustala warunki programu afiliacyjnego na opłacalnym dla siebie poziomie. Dzięki temu prowizja, którą dzieli się z wydawcami, nie przewyższa osiąganych zysków ze sprzedaży.

Reklamodawca nie wypłaca również prowizji od transakcji, które nie zostały poprawnie sfinalizowane, kupujący nie opłacił produktu, nie odebrał przesyłki lub zwrócił towar. W takich przypadkach reklamodawca ma prawo odrzucić prowizję w systemie afiliacyjnym. Nie ponosi więc kosztów, gdy sam nie zarabia.

Działania afiliacyjne nie wymagają od reklamodawcy dostarczania banerów i grafik, dzięki czemu nie musi on zlecać ich przygotowania. Współpraca z wydawcami głównie opiera się o narzędzia afiliacyjne, które dostarcza sieć lub system afiliacyjny, na którym działa program. Dzięki tym narzędziom wydawcy samodzielnie generują linki afiliacyjne, widgety produktowe lub pliki xml, które umożliwiają zróżnicowaną promocję produktów z oferty reklamodawcy. 

Niskie ryzyko straty

Marketing afiliacyjny w e-commerce oparty jest na systemie prowizyjnym. Ryzyko niepowodzenia działań przejmują wydawcy, ponieważ jeśli ich działania nie doprowadzą do sprzedaży, to nie otrzymają swojej prowizji. To doskonałe rozwiązanie dla sklepów internetowych, które mają pewność, że ponoszą koszty tylko wówczas, gdy zarabiają.

Marketing afiliacyjny – sieć wydawców największą wartością

Wszystkie wyżej wymienione korzyści wynikają wprost ze stworzenia i rozwoju sieci wydawców. Pozyskiwanie wydawców do współpracy efektywnościowej jest zajęciem czasochłonnym, dlatego warto skorzystać z usług sieci afiliacyjnej, która posiada już wielotysięczną bazę wydawców i cały czas pozyskuje nowych do współpracy.

Jak budować sieć różnorodnych wydawców

W sieci afiliacyjnej wydawcy samodzielnie zgłaszają się do programów partnerskich.

Po akceptacji zgłoszenia przez reklamodawcę, wydawcy pobiera wybrane kreacje reklamowe i może rozpocząć polecanie produktów na swoich kanałach i serwisach.

Reklamodawca może równolegle samodzielnie zapraszać wydawców do swojego programu, co jest wręcz zalecane. Właściciel sklepu zna swoją branżę najlepiej oraz potencjalnych wydawców i wie, na których stronach chciałaby się reklamować.

Im więcej wydawców w programie partnerskim, tym większa szansa na wzmocnienie wizerunku marki i wzrost sprzedaży.

Współpraca w ramach programu partnerskiego przynosi najlepsze efekty, jeśli obydwie strony pozostają w dobrych relacjach i odnoszą ze współpracy równomierne korzyści. Tylko wtedy wydawca stara się zapewnić jak najwyższą jakość treści, które doprowadzą do sprzedaży. W odpowiedzi reklamodawca nie zwleka z akceptacją transakcji i wypłatą wynagrodzeń. Terminowość i uczciwość reklamodawcy buduje wzajemne zaufanie i zachęca wydawców do zaangażowanej promocji.

Ścisła współpraca między reklamodawcą i wydawcą, a także ich dobre relacje, stanowią kluczowe elementy sukcesu afiliacji w e-commerce. Efektywna sieć wydawców zapewnia skuteczną promocję sklepu internetowego i wysokie efekty sprzedaży. Co więcej, pozytywnym efektem ubocznym współpracy w ramach programu partnerskiego jest wzrost świadomości konsumentów o sklepie reklamodawcy, a tym samym wzmocnienie wizerunku marki w internecie.


Materiał partnerski

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl