Marketing i Biznes E-commerce Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży – dlaczego ten model płatności za reklamę zdominuje rynek e-commerce

Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży – dlaczego ten model płatności za reklamę zdominuje rynek e-commerce

Tradycyjne kampanie reklamowe zakładają opłacanie działania reklamowego wydawcy bez względu na końcowe efekty, co niesie za sobą duże ryzyko strat. Reklamodawcy szukają więc rozwiązań, gdzie ryzyko niepowodzenia i przepalenia budżetu reklamowego jest sprowadzone do minimum.

Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży – dlaczego ten model płatności za reklamę zdominuje rynek e-commerce

W branży e-commerce miarą sukcesu reklamy jest wartość sprzedaży w sklepie online, którą przy obecnym rozwoju narzędzi internetowych, bardzo łatwo zmierzyć. Dzięki temu powstał prowizyjny model płatności za reklamę Cost Per Sale, gdzie wydawca jest wynagradzany wyłącznie za dostarczone efekty w postaci sprzedaży w sklepie online.

Cost per Sale, czyli prowizja od sprzedaży

Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży, to model rozliczania reklamy online w oparciu o wygenerowaną sprzedaż. Reklamodawca dzieli się z wydawcą procentem od sprzedaży, która doszła do skutku, dzięki reklamie na stronie wydawcy.

Reklamodawca samodzielnie ustala wysokość prowizji, jaką dzieli się z wydawcą. Wysokość prowizji jest zapisana w warunkach programu partnerskiego, dlatego wydawcy przed rozpoczęciem promocji wiedzą, jakie warunki oferuje reklamodawca.

System afiliacyjny śledzi ruch i sprzedaż, jaką generują wydawcy w sklepach reklamodawców. Następnie zlicza transakcje i odpowiednio nalicza wydawcom prowizje. Reklamodawca akceptuje transakcje, które zostały opłacone przez kupujących i zbiorczo, raz w miesiącu wypłaca należne prowizje.

Cost per Sale – nie ma kosztów bez sprzedaży

Marketing afiliacyjny dla e-commerce to model reklamy, który różni się od innych form marketingu, wyłącznie sposobem rozliczania. Wydawcy prowadzą takie same działania jak w tradycyjnych kampaniach reklamowych, inny jest wyłączne sposób płatności za reklamę. Taki model rozliczania reklamy jest możliwy dzięki sieciom afiliacyjnym, dostarczającym odpowiednie zaplecze technologiczne.

W współpracy afiliacyjnej z wydawcami, reklamodawca nie płaci za liczbę odsłon czy kliknięć w reklamę, a za dostarczone efekty w postaci sprzedaży produktów. Jeśli więc użytkownik kliknie w reklamę na stronie wydawcy, ale nie wykona określonej akcji, to reklamodawca nie ponosi kosztów tych działań marketingowych.

W programie partnerskim jednego ze sklepów z obuwiem stawka CPS wynosi 10%. Influencerka modowa, która prowadzi kanał YouTube, dołączyła do tego programu i pobrała linki afiliacyjne do butów, które świetnie nadawały się do kreacji omawianych w jednym z filmów. Poleciła wybrane modele butów i dodała linki afiliacyjne do opisu filmu. W ciągu tygodnia z jej polecenia dokonano 80 transakcji na łączną kwotę 17 000 zł.

6% z tych zamówień nie zostało opłaconych, a 8% zostało zwróconych. Reklamodawca zaakceptował finalnie transakcje na łączną wartość 14 620 zł. Influencerka zarobiła 1 462 zł.

Cost Per Sale – korzyści dla reklamodawcy

Minimalizacja ryzyka

Największą korzyścią współpracy modelu Cost Per Sale dla reklamodawcy jest minimalizacja ryzyka. Reklamodawca płaci za reklamę dopiero po zakończeniu sprzedaży w przeciwieństwie do innych opcji marketingowych, w których koszty są ponoszone z góry bez względu na sukces czy niepowodzenie kampanii. W modelu Cost Per Sale ryzyko niepowodzenia kampanii przejmuje na siebie wydawca.

W przypadku modelu Cost Per Click reklamodawca płaci za każde kliknięcie reklamy, niezależnie od efektów. Średnia wartość kliknięcia to minimum kilkadziesiąt groszy. Kwota ta może nie wydawać się duża, ale jeśli przeliczy się ją na ilość osób, które muszą kliknąć reklamę, aby doszło do sprzedaży, to robi się z tego naprawdę pokaźna kwota. Tym bardziej że te działania w modelu CPC nie gwarantują sprzedaży.

Reklamodawca chce w ramach kampanii dokonać sprzedaży swoich produktów na wartość 15 000 zł. Zakładając średnią konwersję w sklepie internetowym z modą damską 1,5% oraz średnią wartość koszyka 180 zł, porównujemy koszty reklamy w modelach CPC i CPS.

MODEL CPC – stawka za klik to 0,6 zł

5533 x 0,6 zł = 3 319,80 zł

Aby wartość sprzedaży wyniosła 15 000 zł, klienci muszą złożyć 83 zamówienia po średnio 180 zł każde. Przy konwersji sprzedaży 1,5%, do sklepu musi trafić 5533 klientów. Koszt reklamodawcy za kampanię w modelu CPC to 3 319,80 zł

MODEL CPS – stawka prowizji to 10,00%

12 750 x 10% = 1 275,00 zł

Średni współczynnik odrzuceń z powodu braku płatności za zamówienie lub zwrotu towaru to 15%. Reklamodawca wypłaca prowizję od zamówień, które doszły do realizacji, czyli w tym przypadku będzie to 12 750 zł. Koszt reklamodawcy za kampanię w modelu CPS to 1 275,00 zł

Gwarancja zwrotu inwestycji

W Cost Per Sale reklamodawca oddaje część swojej prowizji ze sprzedaży, czyli swojego zarobku. I choć przez to jego przychody są mniejsze, to ma pewność, że koszty reklamy nie przewyższają zysków ze sprzedaży.

Długofalowa współpraca nastawiona na efekty

Pozyskując wydawców do współpracy w modelu Cost Per Sale, reklamodawca tworzy sieć wydawców, nastawionej na długofalową współpracę efektywnościową. Prężnie działająca sieć wydawców to najistotniejszy element współpracy afiliacyjnej. Choć jest to często proces mozolny, to tak pozyskani wydawcy do współpracy stają się optymalnym kanałem promocyjnym na długie lata.

Cost Per Sale – korzyści dla wydawcy

Współpraca bez zbędnych formalności

Aby wydawca mógł prowadzić działania promocyjne na rzecz reklamodawcy w modelu Cost Per Sale, wystarczy, że dołączy do jego programu partnerskiego. Model rozliczania za efekty gwarantuje, że wydawca może współpracować ze znanymi markami i niszowymi sklepami bez zbędnych formalności i podpisywania skomplikowanych umów o współpracę. Może również w każdym momencie z tej współpracy zrezygnować bez podawania przyczyny. Wystarczy, iż zdejmie ze swojej powierzchni kreacje reklamowe i linki afiliacyjne.

Dowolność w działaniu

Wydawca sam decyduje, z jakich narzędzi afiliacyjnych korzysta, jakie produkty i komu poleca. Reklamodawca w ramach programu partnerskiego dostarcza odpowiednie kreacje reklamowe, ale to wydawca decyduje, czy w celu promocji produktu użyje linku afiliacyjnego, baneru, a może widżetu. Wydawca może polecać produkty reklamodawcy na dowolnej platformie społecznościowej, blogu czy serwisie internetowym.

Model współpracy dla dużych i małych

Cost Per Sale opłaca się zarówno wydawcom z dużą grupą odbiorców, jak i tym, którzy nie posiadają wielu obserwujących czy nie mają dużego ruchu na stronie. Dużo zależy od umiejętności perswazji. Jeden bloger może mieć 50 tys. obserwujących, ale zdoła przekonać do zakupu z jego polecenia 2,0% swoich odbiorców. Z kolei grupa followersów drugiego influencera może liczyć np. 5000 osób, a jego zdolność polecania do zakupu jest na wysokim poziomie, dzięki temu co piąty użytkownik kupi produkt z jego polecenia. W ten sposób zarobki obydwu wydawców mogą być na podobnym poziomie.

Linki afiliacyjne bez daty ważności

Współpraca w modelu Cost Per Sale to dla wydawców możliwość uzyskania stałego dochodu pasywnego dzięki linkom afiliacyjnym. Linki afiliacyjne należą do najprostszych sposobów zarabiania na polecaniu. Raz wygenerowany i zamieszczony w sieci internetowej link może generować zyski przez miesiące, a nawet lata! Wszystko dlatego, że linki afiliacyjne nie mają terminu ważności, nigdy nie wygasają, ani nie dezaktualizują się.

Cost Per Sale – idealny model rozliczeń dla e-commerce

Mierzalność efektywności

Wydawcy współpracujący w modelu Cost Per Sale posiadają unikalne identyfikatory, umożliwiające rejestrację ruchu i transakcji, jakie generują. Pozyskiwane dane są zestawiane w szczegółowych statystykach, które umożliwiają analizę i optymalizację działań wydawców.

Potencjał nawet w najsłabszych

Jeśli wydawcy osiągają słabe wyniki, zbyt małą sprzedaż lub za niską konwersję, reklamodawca może wspomagać ich działania udostępniając kody rabatowe, informując o promocjach, organizując wspólnie akcje specjalne lub podpowiadając najpopularniejsze produkty ze swojej oferty. Wydawcy ze słabymi wynikami sprzedażowymi nie stanowią też żadnego ryzyka dla reklamodawcy, bo wciąż prowizja jest płacona tylko za sprzedaż. Jednak aktywna współpraca z wydawcami i zaangażowanie w rozwój programu afiliacyjnego zwiększa szansę na systematyczny wzrost sprzedaży w modelu Cost Per Sale.

Pełen pakiet korzyści

Cost Per Sale jest finansowo najkorzystniejszym modelem rozliczania, a afiliacja stale ewoluuje jako kanał marketingu efektywnościowego. Sieci afiliacyjne dla e-commerce, do których należy webePartners, oferują ten model prowadzenia działań promocyjnych, gdyż jest on gwarantem długofalowej współpracy. Dobrowolność współpracy, efektywność kampanii i brak zbędnych formalności sprawia, że Cost Per Sale ma wszystkie atuty, aby zdominować marketing dla e-commerce.


Materiał partnerski

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl