Marketing i Biznes E-commerce 12 skutecznych pomysłów na content marketing w sklepie internetowym

12 skutecznych pomysłów na content marketing w sklepie internetowym

12 skutecznych pomysłów na content marketing w sklepie internetowym

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Aktualne statystyki mówią, że w Polsce jest ok. 20 000 sklepów internetowych, a wartość rynku e-commerce szacowana jest na 27mld zł. Nowe sklepy wyrastają jak grzyby po deszczu, a największym problemem ich właścicieli jest przyciągnięcie klientów. Sposobem na to może być skuteczny content marketing w sklepie internetowym, który odpowie na potrzeby klientów niezależnie od tego, na którym etapie zakupowym się znajdują. Oto 12 skutecznych pomysłów na content marketing w sklepie internetowym.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Opis produktu

    Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że opis produktu w sklepie internetowym jest po prostu niezbędny. Dzięki niemu klient może się dowiedzieć więcej o produkcie, którego nie może dotknąć, ani pooglądać. Dodatkiem do opisu produktu MUSI być zdjęcie (o czym poniżej), ale opisując produkt nie należy opisywać tego co widać na zdjęciu, a raczej skupić się na funkcjonalności, zastosowaniu, korzyściach, jakie przyniesie zakup danego produktu. Trzeba tak opisać produkt, by po pierwsze przekazać internaucie rzetelne informacje na temat produktu, a po drugie wywołać u niego chęć jego posiadania.

    Przy tworzeniu opisów produktów warto więc wykorzystywać historie, wywoływać uczucia, pokazywać problemy, które rozwiąże zakup danego produktu. Należy również bezwzględnie podawać wszystkie cechy fizyczne, skład materiałowy, wymiary itd. czyli wszystko to, co może mieć dla klienta znaczenie. Brak tych danych może zniechęcać i spowoduje, że klient zacznie szukać tych informacji na stronach innego sprzedawcy.

    Bardzo złym pomysłem jest kopiowanie opisów produktów ze stron producenta, gdyż jest to duplicated content, który źle wpływa na widoczność serwisu w wyszukiwarce (Google bardzo pilnuje unikalności treści). Ponadto opisy na stronie producentów to często suche fakty, które niekoniecznie zachęcą Twoją grupę docelową do sięgnięcia po dany produkt.

    Zdjęcia

    Mówi się, że 1 zdjęcie jest warte więcej niż 1000 słów. Ma to ogromne znaczenie dla sklepów internetowych, w których zdjęcia są niemym sprzedawcą. Złe zdjęcia od razu dyskwalifikują sklep i klient często nie ma ochoty zagłębiać się w szczegóły oferty.

    Staraj się jednak nie tylko robić dobre zdjęcia produktów, ale również pokazywać zdjęcia w sytuacji, w której możesz ich użyć. Staraj się szukać kontekstów, które będą najlepiej pasować do sprzedawanego produktu.

    Przykład:

    Jeśli np. sprzedajesz ekskluzywne zegarki, to pokaż je na ręce biznesmana czy na wystawnej kolacji. Jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, to pokaż dzieci (oczywiście zadowolone;)) bawiące się zabawką.

    Chwytliwa nazwa kategorii

    Szukając konkretnych produktów klient zaczyna swoje poszukiwania od wpisania poszukiwanego hasła w wyszukiwarkę. Pojawia mu się lista wyników wyszukiwania i sztuką jest wyróżnić się wśród innych firm oferujących podobne produkty.

    Przykład:

    Po wpisaniu w wyszukiwarkę „bluzki damskie wizytowe pojawia się lista wyników wyszukiwania:

    opisy produktów

    Zdjęcie wyniki wyszukiwania.png

    Jak widzisz w wynikach zdecydowanie wyróżnia się sklep bonprix.pl, który w nagłówku kategorii podaje liczbę posiadanych bluzek i ceny.

    Warto więc przyjrzeć się tekstom i sposobom, w jaki promuje się konkurencja i ustawić takie opisy Title, żeby wyróżniały się na tle innych, bo to skłoni klientów do kliknięcia w ten wyróżniający się link.

    Related content

    Główne źródło ruchu dla sklepów internetowych to wyszukiwarki. Zwykle klient trafia na stronę jednego produktu, którego szukał. Skoro jednak już znalazł się w sklepie, to warto wykorzystać jego obecność na stronie i skłonić go do pozostania na niej dłużej. Można to zrobić przykuwając jego uwagę i oferując mu dodatkowy content. Mogą to być linki do produktów podobnych, z tej samej kategorii lub do produktów powiązanych, które mogą stanowić uzupełnienie oferty.

    Przykład:

    Jeśli sprzedajesz aparaty fotograficzne, to related content mogą stanowić linki do produktów powiązanych, a więc toreb fotograficznych, obiektywów itp. Możesz również dawać swoim klientom wyniki testów ostrości konkretnych obiektywów czy dane pozwalające w łatwy sposób porównać ze sobą kilka modeli aparatów.

    Jeśli sprzedajesz roboty kuchenne, to related content może stanowić książka kucharska, zdjęcia potraw czy linki do akcesoriów dodatkowych.

    Tworząc related content musisz pamiętać, że jego zadaniem jest przykucie uwagi klienta na stronie oraz zachęcenie go do zakupu innych produktów z Twojej oferty.

    Newsletter

    Niemal każdy sklep internetowy posiada już swój newsletter. Zwykle służy on do przesyłania informacji na temat aktualnej oferty oraz rozdawania rabatów i bonusów dostępnych wyłącznie dla zapisanych użytkowników. Warto jednak przyjrzeć się statystykom jego otwieralności i zastanowić się nad jego aktualnym kształtem.

    Może zamiast wysyłania wyłącznie informacji handlowych warto pokusić się o inne treści, które mogą zaangażować klienta? Może sprzedając ubrania damskie warto by było również dołączać porady jak się ubrać na określoną okazję? Sprzedawać nie pojedyncze rzeczy, ale całe stylizacje?

    Dzięki temu klient oszczędziłby czas na poszukiwaniu kolejnych elementów garderoby i miał podane na tacy wszystko, co powinien mieć, żeby osiągnąć efekt ze zdjęcia.

    Poradnik

    Proces zakupowy (zwłaszcza jeśli dotyczy produktów droższych) poprzedzony jest poszukiwaniami najlepszych rozwiązań, badaniami rynku. Gdy urządzamy mieszkanie, to zanim wybierzemy konkretne produkty, szukamy inspiracji. Gdy chcemy kupić rower, to najpierw szukamy informacji jaki rower wybrać, czym się kierować i na co zwracać uwagę. W celu przyciągnięcia uwagi klienta dobrze byłoby więc na stronie sklepu umieścić poradnik, który będzie odpowiadał na pytania klientów, zadawanych na początku procesu zakupowego.

    Dobrze zredagowany poradnik, który w pełni odpowie na pytania internauty pozwoli sklepowi zbudować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Klient zapamięta, gdzie znalazł odpowiedź na swoje pytania i jest duże prawdopodobieństwo, że gdy będzie gotowy kupić produkt, wróci właśnie do Ciebie. Obok wizerunku eksperta dobry poradnik pomoże również zbudować świadomość marki, a jeśli będzie naprawdę wartościowy, to klient chętnie się nim podzieli np. w mediach społecznościowych.

    Poradnik może mieć różną formę. Można go oferować np. jako FAQ. Można również pisać blog firmowy. Ta ostatnia forma jest o tyle dobra, że dzięki regularnemu publikowaniu postów strona jest na bieżąco aktualizowana, co z kolei dobrze wpływa na jej pozycję na liście wyników wyszukiwania.

    Przykład:

    Jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, to możesz proponować porady z zakresu rozwoju psychofizycznego i podpowiadać zabawki, które będą najlepsze na danym etapie rozwoju.

    Jeśli sprzedajesz sprzęt audio, to możesz pisać o różnicach pomiędzy głośnikami, opisywać jak należy je ustawiać w pokoju, jak pozbyć się echa itd.

    Oczywiście w jednym i drugim przypadku linkując do produktów powiązanych.

    Video

    Mówi się, że mamy złote czasy dla treści video. Klienci lubią oglądać filmiki, a treści, które niosą ze sobą emocje należą do często szerowanych. Spróbuj więc wykorzystać format video do wzmocnienia wizerunku Twojej marki. Możesz tworzyć treści, w których opowiadasz o produkcie, pokazujesz, jak go zmontować, pokazujesz jakie ma możliwości itp. Możesz również opowiadać o swoich produktach w mniej typowy sposób.

    Przykład:

    Twórcy kampanii blenderów Blendtec https://www.youtube.com/user/Blendtec?feature=watch w zabawnych krótkich filmikach pokazują różne rzeczy, które ten blender blenduje. Udaje mu się to nawet z Iphonem i Ipadem (18mln wyświetleń!). Kampania przyniosła firmie ogromny rozgłos, a wzrost liczby zamówień przerósł wszelkie oczekiwania.

    Może produkt, który sprzedajesz, również możesz zaprezentować w taki sposób?

    Przykład:

    Jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, to możesz poprosić dzieci, żeby nie mówiły nazwy zabawki, lecz opowiedziały, jak można się nią bawić, do czego służy itd. Dzięki temu wzbudzisz ciekawość odbiorcy, wywołasz rozbawienie, a podając na końcu rozwiązanie czyli pokazując produkt prawdopodobnie zaskoczysz, że to właśnie o tej zabawce opowiadały dzieci.

    Dzieci możesz zresztą wykorzystać również sprzedając inne rzeczy – ich autentyczność i sposób rozumowania może zaskoczyć, rozbawić czyli wywołać emocje, a dzięki temu przynieść oczekiwany przez Ciebie skutek w postaci dużej liczby szerów, lajków, które wzmocnią rozpoznawalność Twojej marki.

    User generated content (UGC):

    Content tworzony przez Twoją społeczność niesie bardzo wysoką wartość. Jest przede wszystkim dowodem na to, że Twoja marka wzbudza zaangażowanie. UGC może mieć różnorakie formy, ale najczęściej wykorzystywane są:

    Opinie i recenzje

    Przy podejmowaniu decyzji o zakupie powszechne jest branie pod uwagę opinii innych osób. Chętniej kupujemy produkty z polecenia, w sklepach, które polecili nam znajomi. Zadbaj więc o opinie o Twoim sklepie i produktach i zachęcaj Twoich klientów do ich wystawiania.

    Aby ich do tego kłonić możesz wprowadzić bonusy – np. każdy klient, który podzieli się opinią otrzyma rabat na następne zakupy, darmową dostawę itp. itd.

    Zdjęcia

    Zachęcaj swoich klientów do dzielenia się zdjęciami zakupionych u Ciebie produktów. Możesz organizować konkursy, w których zadaniem konkursowym będzie opublikowanie zdjęcia z Twoim produktem na instagramie lub w innych mediach społecznościowych i oznaczenie go odpowiednim #hashtagiem z nazwą produktu lub Twojej firmy. Takie kampanie zwykle cieszą się dużym zaangażowaniem klientów, jeśli nagroda, którą zaproponujesz jest tego warta. Dla Ciebie niesie to wartość w postaci rozpowszechniania informacji o Twoim sklepie i produktach, a skuteczność prowadzonej w ten sposób kampanii jest tym większa, im ciekawszy, bardziej zaskakujący, śmieszny jest temat konkursu.

    Raport

    Stworzenie raportu branżowego to świetny sposób na zbudowanie wizerunku eksperta. Jego przygotowanie wymaga sporo pracy, zebrania rzetelnych materiałów i przeanalizowania ich. W ten sposób możesz jednak przedstawić określone fakty dotyczące Twojej branży, wspomnieć jakie są prognozy i pokazać, że naprawdę znasz rynek.

    Przykład:

    Jeśli np. sprzedajesz sprzęt elektroniczny, to możesz stworzyć raport pokazujący sytuację na rynku TV. Możesz pokazać jak szybko zmienia się rynek i jakie technologie są aktualnie na topie. Dzięki temu możesz wywołać u klienta chęć dołączenia do grona osób posiadających sprzęt najnowszej technologii, bo przy aktualnej sytuacji rynkowej kilkuletnie technologie są naprawdę przestarzałe.

    Tworząc rzetelny raport branżowy możesz również liczyć na to, że internauci będą się nim dzielić. Zyskasz więc nie tylko wizerunek eksperta, który zna się na tym co robi, ale również dotrzesz do wielu nowych potencjalnych klientów.

    Upgrade content

    Klienci lubią gratisy i wszelkie dodatki, które wzbogacają nabywany produkt. Zastanów się czy możesz wzbogacić swoją ofertę i oferować swoim klientom bonus.

    Przykład:

    Jeśli prowadzić sklep ze zdrową żywnością, to w zamian za zakupy o określonej wartości możesz dodawać do nich książkę kucharską w formie e-booka, w której znajdą się przepisy na zdrową kuchnię.

    Jeśli sprzedajesz produkty do domu, to możesz zaproponować plakaty np. z motywującym cytatem do samodzielnego wydruku.

    Jeśli sprzedajesz rowery, to jako dodatek możesz przesłać e-book z najładniejszymi trasami rowerowymi w Polsce.

    Pomysłów jest naprawdę wiele i w każdej branży znajdzie się sposób na stworzenie upgrade contentu, który pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy, a także zachęci klienta do podzielenia się informacją o prezencie ze znajomymi, dzięki czemu świadomość marki wzrośnie.

    Quizy

    Brałeś udział w quizach na FB? Chyba każdy z nas choć raz rozwiązał taki quiz. Robimy to dla rozrywki, bo odpowiadanie na pytania nie wymaga wiele wysiłku, a wynik testu przychodzi bardzo szybko i często jest zabawny. Quizy to świetny sposób na zaprezentowanie swojej oferty, przedstawienie marki, tworzenie wizerunku.

    Przykład:

    Jeśli sprzedajesz odzież fitness, to możesz stworzyć quiz powiązany z tematyką zdrowia np. 10 pytań sprawdzających Twoją wiedzę o treningach.

    Jeśli sprzedajesz dekoracje do domu, to możesz stworzyć quiz – odpowiedz na 12 pytań i dowiedz się jaki styl wnętrza pasuje do Ciebie najlepiej.

    Pytań nie może być zbyt wiele, tytuł quizu powinien przykuwać uwagę, a wyniki powinny być zabawne i zaskakujące. Dzięki temu ludzie będą się nimi chętnie dzielić, a Twoja marka zyska na popularności.

    Wyzwania

    Ludzie lubią wyzwania. Dzięki nim mogą wyznaczyć sobie określony cel i po kolei przechodzić przez kolejne etapy. Ważny jest tutaj aspekt rywalizacji i walki w grupie, bo dzięki temu człowiekowi łatwiej jest znosić trudy realizacji wyzwania.

    Tworzenie wyzwań sprawdzi się szczególnie w branżach oferujących produkty wpływające na zdrowie człowieka. Wiele osób boryka się bowiem z problemem nadwagi czy braku ruchu i motywacja w postaci wyzwania oraz wsparcie innych osób, które je podejmują może być dla nich punktem zwrotnym.

    Nie znaczy to jednak, że wyzwanie nie sprawdzi się w innych branżach.

    Przykład:

    Jeśli sprzedajesz produkty do wyposażenia wnętrz, to możesz stworzyć wyzwanie: Zmień wystrój wnętrza swojego mieszkania w 10 dni, nie robiąc remontu. W trakcie wyzwania musisz wysyłać uczestnikom kolejne zadania, wysyłać inspirujące moodboardy oraz listę produktów z Twojego sklepu, których użycie pozwoli na osiągnięcie takich efektów.

    Jeśli sprzedajesz książki, to możesz stworzyć wyzwanie: przeczytaj 5 kryminałów w 5 tygodni i wysyłać uczestnikom cotygodniowe inspiracje czytelnicze wraz z linkami do książek w Twoim sklepie.

    Stworzenie wyzwania pozwala budować społeczność, która uczestnicząc w wyzwaniu mocno się angażuje. Realizujesz w ten sposób jeden z ważniejszych celów content marketingu, jakim jest właśnie budowanie zaangażowanej społeczności.

    Wszystkie powyższe 12 pomysłów na skuteczny content marketing w sklepie internetowym możesz wykorzystywać jednocześnie. Możesz również wybrać kilka z nich, takich, które najlepiej wg Ciebie pasują do Twojej branży. Zanim jednak to zrobisz, to przyjrzyj się, co robi konkurencja i wybierz te rozwiązania, które pozwolą Ci wyjść przed szereg i wyróżnić się z tłumu sklepów podobnych. Tylko takie działanie może przynieść oczekiwany efekt.

    Czytaj również:

    Wywiad z przedstawicielami Allegro – o content marketingu słów klika

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl