Marketing i Biznes E-commerce Klucz do sukcesu: Zalando, największy sklep internetowy w Europie

Klucz do sukcesu: Zalando, największy sklep internetowy w Europie

Klucz do sukcesu: Zalando, największy sklep internetowy w Europie

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Strefa handlu internetowego jest obecnie jednym z segmentów gospodarki, które odnotowują najszybszy rozwój. Powszechnie wiadomo, że rynek e-commerce cechuje obniżony próg wejścia, dlatego wiele osób próbujących założyć własny biznes stawia na sklepy handlujące w sieci. Wiele z nich upada jednak w przeciągu kilku lat. Jaki przepis na sukces ma platforma Zalando, będąca obecnie największym sklepem internetowym w Europie?

zalando

Firmy, która obecnie generuje sprzedaż na poziomie niemalże 2 mld euro, jeszcze kilka lat temu nie moglibyśmy nazwać popularną. Wspólnicy David Schneider i Robert Gentz przygodę z e-handlem zaczęli bowiem od prowadzenia sklepu internetowego fliptops.de, który oferował duży wybór japonek. Bogatsi w doświadczenie oraz pełni motywacji, zdecydowali się otworzyć Zalando. W przedsięwzięciu wspierali ich finansowo bracia Samwerowie – multimilionerzy i przedsiębiorcy branży IT. Sklep internetowy ruszył w październiku 2008 roku. Kluczem do sukcesu Zalando był niewątpliwie ogromny wybór produktów.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    W momencie założenia sklepu, w ofercie znajdowało się prawie 500 par butów. Wraz z kolejnymi zamówieniami, Zalando zwiększało ilość asortymentu. Obecnie, kiedy do sprzedaży dołączono także odzież, meble i dekoracje, jest tam ponad 1500 marek oferujących około 150 tysięcy produktów. Asortyment firmy to przede wszystkim produkty znanych, luksusowych firm oraz cenionych projektantów, którzy często mają swoje salony sprzedaży jedynie w dużych miastach. Konsumenci z mniejszych miejscowości mogą więc kupić przedmioty niedostępne w ich miejscu zamieszkania. Firma zatrudniła także Claudię Reth, znaną z pracy w największych domach mody. Kobieta ma za zadanie wybierać najbardziej wartościowe produkty spośród tysięcy przedmiotów oferowanych w Internecie, by następnie wprowadzać je do asortymentu Zalando. Oferta sklepu nie jest więc przypadkowa, lecz starannie wyselekcjonowana przez profesjonalistów. Warto zwrócić uwagę także na to, że Zalando od początku istnienia oferuje kupującym darmową wysyłkę i ewentualny zwrot towaru, niezależnie od kwoty wydanej w sklepie. Konsumenci chętniej dokonują zakupu, gdy wiedzą, że ze zwrotem nietrafionego produktu nie będą wiązać się żadne wydatki finansowe. Ten zabieg marketingowy wyróżnia sklep i sprawia, że w oczach klientów firma zyskuje pozytywny wizerunek. Prokonsumencka polityka Zalando sprawiła, że klienci zaczęli organizować „fashion-party”, na których mierzono stosy zamówionych ubrań. Te, które nie pasowały nikomu, odsyłano. Mimo że zwroty stanowiły aż 50 proc. zamawianego towaru, nie były jednak w stanie pobić zysków, jakie generowała firma. Widać zatem, że taki zabieg mimo potencjalnych strat, przynosi długofalowy zysk.

    zalando zakupy
    Mimo że firma funkcjonuje na rynku dopiero od 8 lat, zdążyła już podbić większość rynków europejskich. Obecnie przedsiębiorstwo ma swoje sklepy internetowe już w 15 krajach. Wśród nich znajduje się także Polska, gdzie Zalando stało się ostatnio bardzo modne. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Megapanel PBI/Gemius, z oferty sklepu korzysta co dziesiąty polski internauta, co czyni Zalando jednym z najpopularniejszych sklepów internetowych w całym kraju. Nie jest to jednak koniec inwestycji firmy Roberta Gentza i Davida Schneidera. Zalando rozbudowuje również własną sieć logistyczną, czego efektem jest największe w Europie centrum logistyczne mieszczące się w Erfurcie. Obrót netto firmy Zalando jedynie z regionu DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) wyniósł w zeszłym roku aż 1,15 miliarda euro. Warto zwrócić uwagę również na wzrost przychodu, który w porównaniu z rokiem 2011 (510 milionów euro), wyniósł aż 125 procent. Jest to więc jedna z najszybciej rozwijających się firm w segmencie e-commerce w Europie. Jeszcze bardziej zadziwia fakt, że spółka wypracowała tak imponujący wynik w zaledwie pięć lat.

    zalando polska

    Popularność Zalando zawdzięcza także wysokokosztowym kampaniom reklamowym. Twórcy sklepu w ciągu pierwszych 6 lat działalności wydali na nie ponad pół miliarda euro. Skutkiem kampanii jest imponująca rozpoznawalność marki wśród konsumentów na całym świecie. Badania firmy Gemius E-commerce w Polsce – 2015 pokazały, że aż 25% recenzowanych wskazuje Zalando jako najpopularniejszą platformę sprzedaży w kategorii ubrania. Spółka dba również o estetykę strony internetowej – jest czytelna, prosta w obsłudze oraz przystosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Sukces potęgują też inwestycje w innowacyjne technologie, takie jak np. Photo Search w aplikacji Zalando. Umożliwia ono wyszukiwanie na stronie produktów podobnych do zdjęcia, wykonanego przez użytkownika urządzeniem mobilnym. Zdaniem eksperta w dziedzinie e-commerce, Mateusza Gordona z firmy Gemius: „Zalando szybko zyskało popularność wśród polskich internautów głównie dzięki dużym wydatkom marketingowym, szerokiej ofercie produktowej oraz czytelnej i przyjaznej polityce darmowych zwrotów”. Nie sposób się nie zgodzić, że właśnie te czynniki leżą u podstaw sukcesu platformy Zalando.

    Czytaj również:

    https://marketingibiznes.pl/e-commerce/gleboko-wierze-ze-kazdy-biznes-to-ludzie-ktorzy-go-wspolnie-tworza-wywiad-z-vitem-endlerem-prezesem-zarzadu-internet-mall-polska

    https://marketingibiznes.pl/content-marketing/jak-robic-content-marketing-dla-sex-shopu

    Wywiad z Agnieszką Skupieńską (biznesoweinfo.pl) o selfpublishingu

     

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl